Sv: Bilder från träning igår
Jag kan ta kritik, men rena påhopp där man inte vet nåt är en annan sak...men nog om det.
Först vill jag säga att jag har själv kämpat med denna häst tills igår. Igår var första gången jag red för någon överhuvudtaget med honom.
En häst som i början hade noll koll på sin egen kropp.
Han kommer från Holland och jag vet inget om han mer än att han ska vara körd väldigt mycket. Med tanke på hur han såg ut i kroppen och hur han är att rida så gissar vi på att han varit uppbetslad en hel del, krökt ihop nacken, sänkt ryggen och skjutit iväg bakdelen till en annan världsdel.
De första 3-4 månaderna jag ägde honom (köpte sept. 07) skrittade jag han enbart på lång tygel så han fick hitta sin balans och lära sig använda sin kropp avslappnat.
Jag har varit väldigt "snäll" mot honom i ridningen men han fungerar inte då. Han kan gå i en lång och låg form, två-tre steg, sen tappar han allt och jag kan inte få tillbaka han i "rätt tid" för att han ska förstå att han ska gå där. Han slipper gärna undan om han kan men när jag får ihop han är han väldigt gärna med på noterna och blir arbetsvillig.
De som sett han "live" har många gånger sagt till mig att jag måste plocka ihop han och vara lite hård men jag som gärna är "snäll" i ridningen har kämpat på med min "snälla" ridning men det händer inget då.
Han har troligtvis aldrig "jobbat" med sin kropp tidigare och vet inte nåt om hållning, balans osv osv. under ridning.
Jag suger åt mig allt jag kan och har ni förslag så lägg gärna fram dom, jag är väldigt öppen.
Denna tjej är en väldigt duktig dressyrryttare och då pratar jag inte om LC nivå. Hon hjälpte mig med mitt travsto som också hade sina problem med rygg och bakdel. Hon hamnade också bakom lod i början men hon jobbade då i stället väldigt bra. När hon fått sin styrka och jag släppte fram henne så var det inga problem, hon fick en jättefin form och vi har sedan klarat oss väldigt bra på tävlingar bla. och har blivit en väldigt lättriden och ridbar häst.
Jag ser inte att bakom lod är en optimal och beständig ridning men om han nu hamnar där ett litet tag under denna procedur samtidigt som han ger efter vid eftergift så får han väl gå där ett litet tag.
Men jag är väl inte duktig nog till att avgöra om det är rätt eller fel men jag känner skillnaden i ridningen och just nu var det det bästa på länge.
Du/ni får jättegärna tala om för mig hur jag ska göra.
Jag vill också säga att haflinger har väldigt markbundna gångarter och att "sparka" i sanden är han inte ensam om. Däremot så kan han givetvis få upp sina ben lite till och det tränar vi på genom bommar m.m.
Ska också säga att banan var väldigt, väldigt dammig.
Denna bild kommer också från samma ridpass om den kanske är bättre