*bild tråd* Leriga hagar!

Sv: *bild tråd* Leriga hagar!

Fast mitt "det går visst" var ju ett svar på amandas kategoriska "det funkar inte". Jag skrev inte att det funkar i alla sammanhang, men hos mig funkar det ju bevisligen.

Och leran är av den allra värsta sorten .... Och, ja , blåser det gör det!

Då ber jag om ursäkt, tolkade ditt som ett kategoriskt 'det går om man har tillräckligt stor hage, t ex minst 1 ha på 2 hästar'

=)

Kanske inte sådant som kostar flera tusen för de flesta har ju faktiskt inte råd med det.
Har man inte råd att lägga några tusen (spara ihop till?) på tex bra hagar åt hästen så den slipper lera, mugg och allt därtill så ska man nog fråga sig om man ska ha häst.

Vi har tack och liv berget nära under och ska gräva ur vid grind och ligghall.
Våra hagar är stora och hästarnas mat och vatten platser varierar, så vi har inte så lerigt.

Hos oss är det också ganska hopplöst. Jag har 4 hästar (snart tre) och till dem har jag 4 ha vinterhage, det hjälper inte. Cirka 5000 kvm av hagens början är väldigt lerig. Precis vid insläppet har vi försökt att åtgärda detta, men det pålagda materialet sjunker bara undan. När jag får råd blir det väl att gräva ur och göra det lite mer ordentligt, men just nu hänger mitt jobb på ett snöre. Hästarna behöver inte klaffsa runt i leran, resten av marken är fin. Hagen består av cirka 1 ha ren åker, 2 ha äng och 1 ha skog, och det är åkern (vall) som är lerig. Ska kanske påpeka att ingen av mina hästar verkar bry sig om att det är lerigt, de klaffsar glatt ut iallafall (förkortar deras utevistelse nu den här leriga perioden också). Har inte mugg eller rasp på någon av mina heller. Hoppas det kan frysa till lite snart.

Senast ändrad:

Har man inte råd att lägga några tusen (spara ihop till?) på tex bra hagar åt hästen så den slipper lera, mugg och allt därtill så ska man nog fråga sig om man ska ha häst.

några tusen? va tror du det kostar att gräva ur och dränera en hage?
ska lägga upp film till er, där kan man snacka om lerig hage.
min häst har inge mugg.

jag har hellre min häst i en stor hage med träd och en lerig ingång än en mindre hage som består av....... grus...... :eek:

några tusen? va tror du det kostar att gräva ur och dränera en hage?
ska lägga upp film till er, där kan man snacka om lerig hage.
min häst har inge mugg.

jag har hellre min häst i en stor hage med träd och en lerig ingång än en mindre hage som består av....... grus...... :eek:

Det kostar mycket och det ska man ha klart för sig när man skaffar häst också.
OM man har en häst med mugg tex och liknande besvär av lera (även inte bra att trampa runt i hela dagarna! ) så får man faktiskt göra något det, istället för att försöka få bort symptomen av problemet.

Jag har allra helst en stor hage, och grusat vid ingång/där det blir lerigt.
Och det har jag, förutom att vi har berg istället för grus. Och dessutom flera hagar.

Vi har tack och liv berget nära under och ska gräva ur vid grind och ligghall.
Våra hagar är stora och hästarnas mat och vatten platser varierar, så vi har inte så lerigt.

Fast detta är ju rätt onödigt skrivet. Några tusen :eek: Vi har lagt ner otaliga tusen på att grusa men tyvärr vår lerjord är omättlig på grus 36 ton grus svalde ingångarna i hagen i våras.

Och trots att vi har lerigt i hagarna så har vi inte haft några som helst problem med mugg etc. Man får väl se till att spola av hästarna när de kommer in..

Jag skulle iaf inte låta mina hästar klafsa runt i djup lera varje dag.
De ska ha det så bra som möjligt.

Jag skulle iaf inte låta mina hästar klafsa runt i djup lera varje dag.
De ska ha det så bra som möjligt.

Det är väl inte frågan om att de klaffsar runt i lera hela dagarna det är till 99% bara lerigt vid just in/utsläppen i de flesta hagar

Jo såklart.

Men det finns de som har mindre hagar som är som ett ler-hav.
Det är inte shysst.

nej det är det såklart inte och jag skulle aldrig ha mina hästar så.

men, det kostar bra mkt mer än "några tusen" att gräva ur och grusa en hage!!!! såvida du inte tänkt stå och gräva för hand och hämta grus i grannens grustak till kompispris...

nej det är det såklart inte och jag skulle aldrig ha mina hästar så.

men, det kostar bra mkt mer än "några tusen" att gräva ur och grusa en hage!!!! såvida du inte tänkt stå och gräva för hand och hämta grus i grannens grustak till kompispris...

Pengar ska väl inte begränsa hästens bästa?
Har man bara tillgång till hagar som är som ler-hav ska man inte ha hästar där helt enkelt.

eh har jag sagt det då?? du skriver att grusa går på några tusen. det är lögn, det kostar en hel massa tusen.

*kl*

Ang detta med pris för grusning. Det beror helt på VAD för sorts grus man vill ha, hur långt det måste transporteras och huruvida man har kontakter, kan hitta någon som vill gräva ur hyggligt billigt. Nu fixade vi det vid grinden och lösdriften i hagen i samma veva som en hel del annat hemma. Men skulle man räkna på vad det kostade att gräva ur på ca 10x7 meter där och med material så handlade det inte om mer än ca 2-3 tusen. Så det går att fixa för mindre än en förmögenhet.

KL

Visste ni förresten att den vanligaste hästrelaterade olyckan sker i leriga grindhål... (källa: Säkerhästverksamhetskursen) :angel:

Om man har kontakter, om det finns grustag nära, om nån kan köra billigt, om nån kan gräva osv. Många OM ska till för att bli billigt.

*kl*

Ang detta med pris för grusning. Det beror helt på VAD för sorts grus man vill ha, hur långt det måste transporteras och huruvida man har kontakter, kan hitta någon som vill gräva ur hyggligt billigt. Nu fixade vi det vid grinden och lösdriften i hagen i samma veva som en hel del annat hemma. Men skulle man räkna på vad det kostade att gräva ur på ca 10x7 meter där och med material så handlade det inte om mer än ca 2-3 tusen. Så det går att fixa för mindre än en förmögenhet.

Mitt grus på 36 tom gick på över 5000kr hemkört och då fick vi själva lägga ut det. Det tippades av hemma hos oss

Vi la ut allt detta i en och samma hage dvs in/utsläpp på ett område på ca 7x12m och jag kan lova att det behövs betydligt mer än detta vi la in :crazy:

Dina 2-3tusen låter som fantasipengar för den ytan och visst kom gärna hit med de personerna så kan de göra det här med..

Mitt grus på 36 tom gick på över 5000kr hemkört och då fick vi själva lägga ut det. Det tippades av hemma hos oss

Vi la ut allt detta i en och samma hage dvs in/utsläpp på ett område på ca 7x12m och jag kan lova att det behövs betydligt mer än detta vi la in :crazy:

Dina 2-3tusen låter som fantasipengar för den ytan och visst kom gärna hit med de personerna så kan de göra det här med..

Vi betalde ca 1000:- per 12-15 ton. Beroende på om det var bärlager eller toppskikt. Det ena var lite billigare och den andra lite dyrare. Vi fick det också avtippat, kördes ut med hyrd maskin som kostade 600:- + bränsle att hyra. Urgrävningen gjordes i samma veva som en del annat. Utgrävningen i hagen var en pytte del tidsmässigt jämfört med den andra, delar man på det så kostade den kanske 500:- för det som grävdes i hagen.

Gick åt MAX ett lass bärlager och ett lass topp lager på det vi grusade.

2 lass grus á 1000:- =2000:-
Utkörning 800:-
Urgrävning 500:-

Totalt 3300:-

Så inte är det omöjligt inte. Men det var inte efter person nr ett vi pratade med vi fick hjälp till det här priset. Man får kolla runt med folk, och vara villig att göra en del själv.

Pengar ska väl inte begränsa hästens bästa?
Har man bara tillgång till hagar som är som ler-hav ska man inte ha hästar där helt enkelt.

nej, det är klart man inte ska, om man kan ha dom någon annan stans.

men du framstår som en ganska ung, ganska bortskämd människa, som bor hemma och har mamma och pappa på samma ställe och har ganska bra med penagr inom familjen? och är en sån som bara behöver grina lite för att få en ny jaguarsadel?
usäkta, men du verkar inte inse vad pengar betyder....

det är inte bara att spara pengar när man kanske har familj, är låg- eller medelinkomsttagare, har lån som ska betalas, bil som ska lagas, kläder som ska köpes, mat som ska fixas....
då är det inte bara att fixa fram dessa tusenlappar för att fixa grus till hagen, även om man vill!!!!! speciellt inte om man inte har problem med det. alla hästar för inte mugg av att gå i gegga, min tex.....

och dte där med att de flesta olyckor sker i geggiga grindhål....
tror snarare att det är så att de flesta skador sker i grindhålet, oavsett om det är geggigt eller inte....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skrev ett inlägg för ett år sedan om detta och sökte svar, utan resultat, tänkte prova igen eftersom vi och veterinärer börjar...
Svar
12
· Visningar
1 466
Senast: caballus
·
Hästvård Min häst går med ringskor och tjockare plastsula efter en skada på strålbenet förra året. Skadan i sig är läkt och hästen är under...
Svar
19
· Visningar
2 661
Senast: Korven
·
Hästhantering Har ni fånghästen själv? Tillsammans med andra fånghästar? Tillsammans med friska hästar? Jag har sedan en av mina hästar fick fång...
Svar
14
· Visningar
2 168
Senast: taccotad
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer ni nog att tycka att tycka att jag är lite dum i huvudet... :o Men jag får väl bjuda på det då... Jag börjar med...
Svar
0
· Visningar
277
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka