*bild tråd* Leriga hagar!

Sv: *bild tråd* Leriga hagar!

Ja, det enda jag kan komma på närmast stall, grind mm är att just ta bort matjorden och sen grusa. Behöver inte bli så dyrt om man känner någon som kan hjälpa en. Men visst kostar det några tusen. Men jag tror att det ändå är det enda långsiktiga på de riktigt kletiga partierna.

I övrigt, betesputsa/slå med röjsåg där det blir ev sly, ratat högt gräs mm. Ha gärna diken i eller runt hagen som dränerar bort vatten. Sprid på belastningen, ha inte vatten och hö i samma del av hagen. Mocka hagen.

Det var det jag kunde komma på.

Japp, gillar också vår hage väldigt mycket! Har löst problemet varierande födointag till araben och shettisen genom att göra en enastående höhäck! Den ser ut ungefär som en låda, med kanter så höga att araben äter uppïfrån utan problem med shettisen når inte i. Hon äter istället från ett svetsat rutgaller på ena sidan där det kommer ut lagom mängd hö när stora hästen puttar och äter uppifrån. På så sätt har de bägge mat hela tiden med lilla hästen kan inte äta i obegränsade mängder.

Bild på skapelsen:

http://www.pixbox.se/pic_show_id24625377.html

*knapplån*

Bild från förra året.

Det var inte roligt förra året, varken för hästarna eller oss.

Det stora problemet var att det aldrig blev riktigt kallt o då kom leran som ett brev på posten.

I år går de i en annan hage.

Jag förstår att det är svårt med hagar när man har många pållar på liten mark som det väl ofta är på stall där man hyr in sig.

Själv har jag ca 2 ha att tillgå till mina två shettisar. Jag har blivit tvungen att ändra normen för hur vi använder hagarna. På sommaren går de i den lilla till vänster, som jag delar upp på olika sätt. Totalt kanske 0.5 ha. Nu på vintern får de ha hela hagen att springa på så det är ingen risk att de trampar upp något annat än de två- tre kvadratmetrarna just kring grinden (som ligger i ett liten backe).

hage2.jpg

guud vilken härlig hage! Min dröm är att ha min häst på lösdrift, men det är sånt problem för han har fång så nästan inga lösdrifter kan ha stå på, eftersom det är fri tillgång på mat:cry:

Tror du behöver läsa på lite vad fång beror på...

Du kanske ska visa din stallägare vad som gäller. Ang utevistelse står följande:

Där marken belastas hårt av hästar ska den vara dränerad eller naturligt ha motsvarande egenskap

håller på att kolla efter en ny stallplats enbart pga av hagarna. Jag älskar vårt stall i övrigt men just pga av hagarna så vill jag flytta. För jag håller me, vem vill släppa ut sin häst i en gyttjepöl? inte jag i alla fall (för tillfället är det ju tyvär så men inte länge till!)

När jag bodde söderut stod min häst ett kort tag i ett stall med tillgång till ridhus. Men det var hopplöst, rasthagar med 3 dm geggsörja var inte särskilt mysigt!!! När vi klagade la stallägaren ut lite sand (nertrampat i geggan efter några dagar) vid grinden och en planka för att han tyckte det räckte så man inte klev ur stövlarna när man tog in/ut hästen. Tror många har liknande problem...

Fast i stora drag handlar leriga hagar om prioritering. Rätt så många hästägare lägger inte ned tid eller kunskap på hur en hage ska se ut och fungera.

knapp

Efter att ha sett många tråkiga hagar så är jag glad att kunna erbjuda våra pållar lerfri mark :) Visst blir det lerigt vid insläppet och jag skulle gärna stängsla av en bit där det körts med traktor, hästarna vill ju ändå i stå där i leran.
Jag skulle jättegärna gräva ur och grusa i framtiden men det blir en hel del grus, minst 5 grindhål i stora hagar så det är ju liksom inte bara 2x2 meter eller så som behöver grus...
Om de inte äter från höbalen så står på gräsängen eller i skogen. :)

Har haft häst i minihage en gång när jag bodde hemifrån. Det var verkligen hemskt, hästen var som en dynamit när man skulle rida/hantera. Jag är van vid att de rastar sig lite själva och om de har massor med överskottsenergi av nån anledning kan de bralla loss i hagen. Att bara stå på lera, spänna sig och vara rädd för att halka och oftast få mugg av det... nej tack. :cool:

Det måste väl gå att preparera så att hästen slipper leriga hagar? Skulle aldrig ha min häst stående i lera.
Vi har grävt ur våra hagar och fyllt upp med ett lager grus i botten, sen blandat med torv, bark och sand ovanpå. Våra hagar är aldrig leriga.

Om man har mark som blir lerig tycker jag att det är ens skyldighet att preparera den så att hästarna slipper stå med lera upp till knäna

:bow::bow:

Hur tar man hand om sina hagar bäst då?

Vi har 2 hektar. Jämt intill stallet är det lerigt och upptrampat. Men vad gör man? Tipsa gärna. Sen när det blir kallar så fryser ju detta och det blir skitsvårt för dem att gå där för det är buckligt o sådär ni vet.

Men tipsa gärna vad man kan göra. Kanske inte sådant som kostar flera tusen för de flesta har ju faktiskt inte råd med det. Budget tips tack :bow:

Trixet till att börja med är egentligen att ha så stora hagar att trycket på marken inte blir så stort. Trix nummer två är att gräva ur vid grinden och lägga markduk och grus. Markduk är äckligt billigt (jag fick 6*12 meter för 200 kr) och grus kan man luska runt och få ett bra pris på. Det är transporten som kostar, själva gruset är billigt.

Dödstrist.... jaha... men de e hästar vi talar om? vadå, vi tycker väl inte att de så himmla kul o gå till jobbet varje dag heller?

Mina hästar går i grushage, och visst tycker dom inte att de e det roligaste.. men dom slipper gå med lera upp till knäna... hur bra är det för hästens ben att stå i lera dag ut och dag in ?! då e de faktiskt bättre att dom har lite "tråkigt" i en grushade...

Och om man har så ont av att dom har tråkigt, släng in granar eller enbuskar, så har dom nått att pilla med... så gör jag iaf... skulle ALDRIG ställa mina hästar i blöta och leriga hagar.... ojoj, vad roligt dom måste ha i leriga hagar :O

Gräshagar på vintern funkar inte, efter 2 veckor är det lera... Om man inte har turen med sig att de blir en kall vinter med forst och snö... då är väl saken helt annrolunda... men i södra sverige va det väl länge sen vi hade sådana vintrar........

Dödstrist.... jaha... men de e hästar vi talar om? vadå, vi tycker väl inte att de så himmla kul o gå till jobbet varje dag heller?

Mina hästar går i grushage, och visst tycker dom inte att de e det roligaste.. men dom slipper gå med lera upp till knäna... hur bra är det för hästens ben att stå i lera dag ut och dag in ?! då e de faktiskt bättre att dom har lite "tråkigt" i en grushade...

Och om man har så ont av att dom har tråkigt, släng in granar eller enbuskar, så har dom nått att pilla med... så gör jag iaf... skulle ALDRIG ställa mina hästar i blöta och leriga hagar.... ojoj, vad roligt dom måste ha i leriga hagar :O

Gräshagar på vintern funkar inte, efter 2 veckor är det lera... Om man inte har turen med sig att de blir en kall vinter med forst och snö... då är väl saken helt annrolunda... men i södra sverige va det väl länge sen vi hade sådana vintrar........

Är beredd att hålla med. Våra hagar är det värsta jag någonsinn sett, leran som var förra vintern höll inte ens fast konsistens utan var flytande som en gröt. Värst vid grindhålen men för :devil:-ligt reseten av hagarna också. Samtliga hästar fick mugg med svullna ben alt rasp. Dom rörde sig inte öhvt. utan stod still med lera upp över knäna. Jättekul!

I år blir det grusade rasthagar :bow::bow::bump:. Tack gode gud!

Är det bara mina hästar som älskar geggan?? har stor hage som bara är lerig vid ingången o i en hörna. DÄR står bägge damerna om de får. De vadar omkring o plaskar, skvätter på varandra mm. De måste skäöljas av från topp till tå varje dag. De har alltså möjligheta tt stå både på grus, på gräs eller i lera. O de väljer gärna leran!!!

Hej!

Har hört talas om paddex, ett underlag som kan läggas direkt på matjord och ska bli fast och bra. Funderar själv på att lägga det vid grindarna i våra hagar.
Viktigt att om man fodrar hästen med hö/hösilage ute att det läggs i blaja eller liknande för att minska risken för sandkolik.

delvis knapp

Jag måste bara fråga, då jag kanske inte har den erfarenheten/förutsättningarna ni har.. Hur många hästar/hektar har ni i vinterhagen när det blir lervälling? Det är alltså inte menat som kritik utan en fråga från en oerfaren hästmänniska.

Jag själv har två små a-ponnyer på två hektar i skåneland och de trampar ju inte på långa vägar upp vad stora hästar gör..

Senast ändrad av en moderator:

*KL*

Mina hästar har stora hagar. Tyvärr är det lerjord under, så när det kommer sådana här regnmängder, och inte fryser på som det ska, blir det gegga.

Kollar man på hagarna från håll skulle de nog göra folk avundsjuka, för det ser ut som det är lerigt bara vid grindhålet, och i övrigt gräs. Det är halvsant. För ja det finns grässvål i 95% av hagen, men den är väldigt söndertrampad, och det är väldigt blött. Även inne i skogen blir det blött och söndertrampat.

En av hagarna har markdränering, vilket ger liten skillnad men inte så de får torrt underlag. Vid grinden och i gången till/från hagen är det närmast välling nu, går över kotorna på dem. Övriga hagen är mellan vattensjukt gräs och söndertrampat så det är lera till halva hoven.

De rör sig dock en hel del i hagarna ändå, antagligen för det finns gräs och inte är sörja överallt. Det är också anledningen att jag drar mig för att sätta dem i små (typ 100 ggr 100 meter) grushagar. Dock står faktiskt att ordna grusrasthagar på agendan för våren. Fast frågan är om det är mest för mattes skull eller hästarna i ärlighetens namn.

Stallplanen är ursprungligen urgrävd, sen sand och sen grus. Nu var den dock i princip bara lera kvar. För några veckor sedan grävdes den ur ner till sandjordsblandningen, det lades markduk, dräneringsrör med markduk runt, och sen dräneringsgrus ovanpå, som packades. Arbetet professionellt utfört, dvs inte jag som hemmafixades. Tyvärr räckte det inte, det är för blött där ändå, det visar lite på problemet att dränera här, om man inte helt sonika gör ridbanestuk på underlaget, dvs flera lager med olika underlag, dränering och dessutom 'höjer' så det ligger över marknivå och på så sätt får ökad avrinning.

Jag drömmer om normala vintrar igen. Antagligen hästarna med, även om de sluppit mugg (trots eller tack vare att jag saknar spolmöjlighet så det får torka och borstas bort), och trots att de gladeligen VÄLTRAR sig på det absolut lerigaste stället var dag. Men jag lider med dem, och även omd e slipper vada i lera så är det vattensjukt och halkigt.

japp... paddex är skit bra !! inte fryser det heller, så man slipper knöliga rasthagar när det blir minusgrader :) lika bra i paddocken som till rasthage...

vem pratar om att stå med lera till knäna???? så ser INTE mina hagar ut trots att det är gräs. snarare små rastrutor som brukar se så ut... :grin:

hellre en stor gräshage med lite vått vid grinden än en liten grusruta. jag kan lova dig att hästar tycker det är 10ggr roligare med gräshagen än grusrutan!! det är bara vi människor som tycker grus är bättre för då slipper man spola ben och benskydd.

nåja, jag spolar hellre varje kväll än att mina hästar ska stå och ha tråkigt dagarna i ända. mugg har dom inte heller.

och ang paddex i hage: man måste harva, annars blir det stenhårt och som asfalt. väldigt dåligt för benen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skrev ett inlägg för ett år sedan om detta och sökte svar, utan resultat, tänkte prova igen eftersom vi och veterinärer börjar...
Svar
12
· Visningar
1 466
Senast: caballus
·
Hästvård Min häst går med ringskor och tjockare plastsula efter en skada på strålbenet förra året. Skadan i sig är läkt och hästen är under...
Svar
19
· Visningar
2 661
Senast: Korven
·
Hästhantering Har ni fånghästen själv? Tillsammans med andra fånghästar? Tillsammans med friska hästar? Jag har sedan en av mina hästar fick fång...
Svar
14
· Visningar
2 168
Senast: taccotad
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer ni nog att tycka att tycka att jag är lite dum i huvudet... :o Men jag får väl bjuda på det då... Jag börjar med...
Svar
0
· Visningar
277
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka