*bild tråd* Leriga hagar!

Sv: *bild tråd* Leriga hagar!

Ja exakt, vår kulle är ganska förrädisk men längst bort på vallen där det är som högst, där kanske man kan hitta nån torr fläck... Det är tråkigt när man ser vattenpölar i gräset. Ser ut som om marken har frusit så vattnet inte kan tränga ner, men det är helt enkelt för mycket vatten precis överallt.

Får se över vår dränering till nästa år och kanska hitta bättre lösningar.

*KL*

Helt plötsligt saknar jag lerhelvetet.

Det frös på, pang poff. Nu är det puckelpistigt månlandskap och aj aj oj oj för oskodda stackaren.

Varför kan det inte få vara vinter på riktigt längre för =/

Hela våra hagar är lera... vid ingången är det som gröt, som någon beskrev det. Hästarna kan knappt röra sig. De vill knappt komma när man kommer med lunchpåsarna. Jag blir ledsen när jag ser det. Inte har vi tillgång till spolspilta heller. Förra året var det likadant... hagarna blev helt förstörda. Och det lär inte bli bättre i år. Till och med stallplanen är ett lerhav. Kul när man kommer direkt från jobbet med sina icke-stallskor. Man måste ha HÖGA gummistövlar för att klara sig. Usch... Jag kommer att byta stall... Dock har jag bara hittat såna som är leriga men aningen bättre. Det kanske får duga...

Jag hade en bild från förra året på hästbenen och mina begravda fötter men hittar den inte....

*knapplån*

Ja usch för leraiga hagar..
Här kommer en bild från där jag hade hästen innan, nu har han det dock mycket bättre. Men såhär såg alla vinterhagar ut i förra stallet.

HPIM2643.jpg

Kan som tröst tala om för dej, att även hos så stora stjärnor som Stig H Johansson, är det rena lerhav till hagar, där stjärnhästarna utövar gyttjebad...:D
Så ibland verkar det inte hänga på pengarna...Sulan till min sko, fastnade i lervällingen där och försvann..:cry: för alltid..

*knapplån*

Ja usch för leraiga hagar..
Här kommer en bild från där jag hade hästen innan, nu har han det dock mycket bättre. Men såhär såg alla vinterhagar ut i förra stallet.

HPIM2643.jpg

Och så där ser det nästan ut hos oss nu :( Och inte blir det bättre heller när det regnar konstant nu.

Vi har ändå lagt ut ca 36 ton grus men det kan man nästan inte se. Här är det hopplöst faktiskt.

:eek: Vilket lerbad... Man kanske är lycklig lottad ändå.

Själv brottas jag med mugg på ett ben och det skulle ju aldrig gå att få det bra med sådana hagar. Tur han bara har en vit kota...

Just nu regnar det, som vanligt, men igår var det fruset och jag har hört det viskas om både minusgrader och snö till helgen!

*KL*

Helt plötsligt saknar jag lerhelvetet.

Det frös på, pang poff. Nu är det puckelpistigt månlandskap och aj aj oj oj för oskodda stackaren.

Varför kan det inte få vara vinter på riktigt längre för =/

Ingen idé för oro, idag är det blött och härligt igen!!:laugh:

Vi har oxå väldigt lerigt- redan! Vår stallvärd har oxå gjort iordning i somras, men det räcker nog inte så långt är jag rädd...
Nu är stallet jag står i så himla bra på alla andra sätt så jag ska ha överseende med leran- men trist är det!

våran hage är grötig vid grinden, men lägre upp vid lilla skogshagen är det däremot bara lite... "kladdigt" (svårförklarat ;)) sjunker inte ner där och det är där dom står, finns även gräs där.

våra hagar är förskräckliga! helt hemska! Jag har pratat med stall ägaren om att dränera eller göra någonting för att få det bättre men hon säger att det tyvä inte är s mycket att göra fetersom ude all lera i våra hagar så är själva "botten" eller hur man ska förklara det blå lera! Det är gamml sjö botten som hagarna ligger i och därför sjunker inte vattnet igenom. Och när vattnet inte sjunker igenom så kan man ju först vad som händer..det blir extremt lerigt. och för att få bukt med det här så måste man gräv ut hela hagarna ( dem är rätt stora hagarna) och när hon säger gräva ur menar hon alltså i princp tömma hagarna ner till bergrunden och sen lägga rör, markduk och så typ grus eller liknande ovanpå. och det här är inte något som dem någonsin kommer göra. jag är beredd att lägga ner de arbetet som det skulle bli men det är ju det att jag inte ha några pengar! det jobbet skulle ungefär kosta runt 100.000 och det är helt omöjligt för mig och min familj att betala det.:cry: så det finns ingen chans att våra hagar kan bli bra, därför kollar jag nytt stall trots att det gör lite ont i hjärtat att lämna alla där vi är nu, men hästens välbfinnade är ju trots allt vikigast.

grrr.. generalisera inte!!! Jag bor i skånska skogarna. Nästan halva skåne är täckt av skog! Att säga att det inte finns skog i södra sverige är okunnigt!

Eftersom ordpolisen verkar vara i farten så spelar det visst jättestor roll att jag skrev " i södra Sverige" och inte " i vissa delar av södra Sverige."
Men eftersom jag i meningen efter skrev ..."här där jag bor" så trodde jag att alla fattade det. Men tydligen inte!
Och nej, jag är inte okunnig i Skånes geografi.

KL

Mina hästar går fortfarande kvar i sommarhagen, två hästar i en stor gräshage. Anledningen till detta är att det inte finns någon plats i vinterhagarna åt dom (har dom inhyrda på en gård). Varken jag eller hästarna deppar dock. Hagen är superlerig vid ingången, eller mja, det är faktiskt en mindre sjö+lera. När dom väl har kommit igenom det är det dock bra. Hästarna är glada att slippa stå i liten grushage som är alternativet. Dom går runt, nyttjar hela hagen, betar, gnager på träd och busar. Visst tycker dom inte om att gå igenom leran (och inte vi heller), men jag tycker ändå att det är ett pris värt att betala.

Hästarna är faktiskt inte glasbitar, dom klarar av att gå igenom lite slask. Det är ju inte jättetorrt i resten av hagen men inte heller lerigt. Dom ser glada och nöjda ut iaf, och när dom kommer in får dom duscha benen så att dom slipper vara leriga så länge.

Enligt den djurskyddslagstiftning som finns ska mark i hagar som belastas hårt av hästar vara dränerad eller naturligt ha motsvarande egenskap. Det är alltså inte en fråga om pengar.. hästar får inte stå med lera upp över öronen..
En bra lösning brukar vara att lägga grus, iallafall i en del av hagen. Det man dock ska tänka på är att det från den 1 augusti 2010 krävs att hagen är tillräckligt stor för att hästen ska kunna röra sig fritt i sina naturliga gångarter.

För övrigt är utdikning/avvattning av marker förbjuden..

Samtidigt är det ett delikat dilemma. Liten dränerad grushage, eller stor klafsig hage med lera upp till halva hoven i större delen av hagen, och sörja vid grindhål/passager?

En inte helt självklar gränsdragning var gränsen går.

Bra tråd! Passar mig perfekt just idag då jag gick ut för att ge pållarna lite hö i hagen. På fötterna hade jag mina rejäla tåstålförsedda stallboots som heter duga...i vanliga fall. Just idag har det regnat och vår annars relativt torra hage är nu väldigt lerig just innanför grindhålet.
Då jag med raska steg gick ut i hagen sögs mina botts fast och det var inte lite det. Först den ena och sedan även den andre.:eek: Det slutade med att jag plötsligt fann mig själv kringklafsandes endast i strumpsockor. Skorna stod prydligt fastgjutna i leran som om de befann sig gående åt ett annat håll än jag var på väg.:o:laugh::cool: Efter en ramsa som osade svavel kunde jag emellertid inte låta bli att skratta åt mig själv. Hästarna kom fram och frustade och såg rädda ut då de fick syn på skorna som stod nyplanterade i leran.:rofl:

Gräshagar på vintern funkar inte, efter 2 veckor är det lera... Om man inte har turen med sig att de blir en kall vinter med forst och snö... då är väl saken helt annrolunda... men i södra sverige va det väl länge sen vi hade sådana vintrar........

Jodå, det fungerar visst det med gräshagar på vintern i södra Sverige. Värre än så här blir aldrig min hage trots att den ligger på fet lerjord i sydligaste Skåne.
Men - det gäller ju att anpassa antalet hästar efter hagstorleken! För många hästar på för liten yta = söndertrampad och lerig hage. Jag har två halvblod i en knappt 1 hektar stor hage. Det blir lite lerigt precis vid in/utsläpp (syns nere vid stallet/skärmtaket). Men hellre en "lite" lerig gräshage än en liten tråkig grushage ....

Och, som synes, skogshage har jag ingen .....

Hstochhund023.jpg

Senast ändrad:

Det måste väl gå att preparera så att hästen slipper leriga hagar? Skulle aldrig ha min häst stående i lera.
Vi har grävt ur våra hagar och fyllt upp med ett lager grus i botten, sen blandat med torv, bark och sand ovanpå. Våra hagar är aldrig leriga.

Om man har mark som blir lerig tycker jag att det är ens skyldighet att preparera den så att hästarna slipper stå med lera upp till knäna

Men då kan ni ju inte ha nåt gräs i hagen? de tycker jag är synd om så är fallet.

Jodå, det fungerar visst det med gräshagar på vintern i södra Sverige. Värre än så här blir aldrig min hage trots att den ligger på fet lerjord i sydligaste Skåne.
Men - det gäller ju att anpassa antalet hästar efter hagstorleken! För många hästar på för liten yta = söndertrampad och lerig hage. Jag har två halvblod i en knappt 1 hektar stor hage. Det blir lite lerigt precis vid in/utsläpp (syns nere vid stallet/skärmtaket). Men hellre en "lite" lerig gräshage än en liten tråkig grushage ....

Och, som synes, skogshage har jag ingen .....

Fast det är mer som spelar in med ju?

Jag har 1 fbl och en stor C-ponny, ponnyn är dessutom oskodd, på drygt 1 ha. Dvs jag har lite mindre hästar än dig på lite större yta. Och det blir lerigt likförbannat om det inte blir tjäle och snö som det ska.

Nu kan jag inte rakt av uttala mig exakt vad som skiljer dina och mina förutsättningar, men det är olika jord. Iofs lerjord på båda ställena, här är det otäck eländigt upplandslera. Kanske blåser det mer hos dig men mindre hos mig (vidn torkar upp), kanske olika nederbörd, olika väldränerad mark. vad ligger under typ, sandjord, morän eller vad..

Så, det går inte att rakt av säga att 'det går visst, om man bara har X'. För det är så olika.

Däremot håller jag helt med att ju större hage man kan ha dessto bättre. Dock så även en gigantisk hage hjälper inte mot det vattensjuka här, där blott 40 kg hund räcker för att sjunka ner (inte till knäna givetvis, men du förstår)

Fast mitt "det går visst" var ju ett svar på amandas kategoriska "det funkar inte". Jag skrev inte att det funkar i alla sammanhang, men hos mig funkar det ju bevisligen.

Och leran är av den allra värsta sorten .... Och, ja , blåser det gör det!

har ar min kile i sin vinterhage, tagit igar...graset forsvinner aldrig!!
IMG_0031-1.jpg

hagen ar stor och valkuperad, inehaller lite skog osv med...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skrev ett inlägg för ett år sedan om detta och sökte svar, utan resultat, tänkte prova igen eftersom vi och veterinärer börjar...
Svar
12
· Visningar
1 466
Senast: caballus
·
Hästvård Min häst går med ringskor och tjockare plastsula efter en skada på strålbenet förra året. Skadan i sig är läkt och hästen är under...
Svar
19
· Visningar
2 661
Senast: Korven
·
Hästhantering Har ni fånghästen själv? Tillsammans med andra fånghästar? Tillsammans med friska hästar? Jag har sedan en av mina hästar fick fång...
Svar
14
· Visningar
2 168
Senast: taccotad
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer ni nog att tycka att tycka att jag är lite dum i huvudet... :o Men jag får väl bjuda på det då... Jag börjar med...
Svar
0
· Visningar
277
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka