*bild tråd* Leriga hagar!

Sv: *bild tråd* Leriga hagar!

Har man möjlighet att ha en vinterhage på 2 hektar, till endast 2 hästar, visst då kan det ju funka. Men regnar det mkt blir dit fortfarande blött i marken.. och blöta ängar går hästen igenom, även om de inte blir lera upp till knäna...

Alltså, jag är oerhört bortskämd med min grushage, och släpper absolut inte ut mina 3 ponnys på stora ängen om det inte är frost... Leriga fötter blir det oavsett hur stor gräshage hästen går på... Sen är det ju mkt mkt bättre med så stora hagar somd u har, där hästarna inte kan trampa upp allt till lervälling... :O

Har haft min ponny inakorderad på flera stall, där hon tvingats stå i små hagar med lera upp till knäna... fy shutsingen !! aldrig mer säger ja.... tack gode gud att vi byggt eget stall o GRUSHAGAR :O

Sen förstår jag att alla kanske inte har möjlighet att bygga grushagar... men ändå, jag förstår inte hur man kan låta hästen så i lera :( det bäddar ju verkligen för problem med hovar och ben... :/

En paddexfråga. Jag har vid vissa tillfällen sett påståendet att paddex kan läggas direkt på lerjord. Stämmer det?

Hon menar nog att fång inte beror på mängden mat utan på foderbyten och störning i tarmfloran. En fånghäst ska inte svältas.

Jag fick en hage utdömd i mitt gamla stall för att den var lerig, minst 2/3 ska vara torr utfodrings/ligg yta

hellre en stor gräshage med lite vått vid grinden än en liten grusruta. jag kan lova dig att hästar tycker det är 10ggr roligare med gräshagen än grusrutan!! det är bara vi människor som tycker grus är bättre för då slipper man spola ben och benskydd.

nåja, jag spolar hellre varje kväll än att mina hästar ska stå och ha tråkigt dagarna i ända. mugg har dom inte heller.

Håller helt med! :bow:

Men hallihallå de har ju MER att pyssla med i en skogshage! ;)

Att låta hästen stå i en grushage ala "ridbana" känns inte som ett alternativ

I södra Sverige har man inte möjlighet att ha skogshage. Finns inte ett enda träd i sikte här där vi bor. Här har man att välja på leriga hagar eller grusade hagar. Jag låter dem hellre gå i en grusad hage än en lerig även om de är svåra att hitta.

I södra Sverige har man inte möjlighet att ha skogshage. Finns inte ett enda träd i sikte här där vi bor. .

grrr.. generalisera inte!!! Jag bor i skånska skogarna. Nästan halva skåne är täckt av skog! Att säga att det inte finns skog i södra sverige är okunnigt!!!

*skånskpatriot*;)

Här kommer en bild av en del av södra sverige (skåne och blekinge)
TilesDataServlet

För er som inte varit i Skåne kan det ju se ut så här:

sk%C3%A5nne.jpg

eller så här:
Kopparhatten.JPG

eller så här..

NG%20Ridläger%202.jpg

*proved my point*:idea::angel::D

Senast ändrad av en moderator:

skog finns det nog, men här jag bor (bohuslän) så är skogen antigen där det är myr/mossa eller på bergen. den mark som är platt dvs går att odla saker på har ingen skog . så frågan är ju vad för skog man har? :p

alex: ja du kan lägga det direkt på lerjorden. när vi anlade ridbanan så grävdes matjorden bort, och terassen bomberades och planerades. då var det riktig blålera! fick vänta tills det frös med att lägga ut paddexen för att inte göra spår i terrassen. men bör som sagt vara någorlunda platt, och inte en massa vatten. bäst att lägga på det under sommaren så att det inte blandas ihop med leran. :)

Tack för svar, men äsch då spack min plan att ha det som akuthjälp nu. Ska ju inte ha det att rida på, utan i korridoren ut till hagarna och vid grindar.

alltså det går ju, men räkna med att en del av det försvinner ner i leran, så du får lägga ett tjockare lag=dyrare.

Hon menar nog att fång inte beror på mängden mat utan på foderbyten och störning i tarmfloran. En fånghäst ska inte svältas.

vem har sagt att en fång häst ska svältas? Är svälta samma sak som att inte ha fri tilgång på grovfoder? Störningen i tarm floran uppstår ju av för mycket mat (och andra orsaker men vanligst i mat sammanhagn) En fång häst kan inte äta hur mycket som helst men det betyder inte att den ska svälta...
Men min ponny skulle aldrig kunna gå på fri tillgång eftersom han då skulle äta ihjäl sig...

vem har sagt att en fång häst ska svältas? Är svälta samma sak som att inte ha fri tilgång på grovfoder? Störningen i tarm floran uppstår ju av för mycket mat (och andra orsaker men vanligst i mat sammanhagn) En fång häst kan inte äta hur mycket som helst men det betyder inte att den ska svälta...
Men min ponny skulle aldrig kunna gå på fri tillgång eftersom han då skulle äta ihjäl sig...

Som sagt du borde nog läsa på lite om fång, speciellt om du har en fånghäst! Finns en nålad tråd om enbart fång. Ta och titta lite i den. Min fånghäst går då på fri tillgång av bra hö, så bra att jag i princip slipper ge kraftfoder, vilket är en väldigt stor fördel.

En fånghäst har ju precis samma matbehov som vilken annan häst som helst, dock ska man se upp lite vad man stoppar i den för kraftfoder.

*knapp

Jag är mycket glad åt våra stora hagar men vad gör det nu för tiden när regnet öser ner större delen av året? Markerna var mättade redan innan hösten kom... En beteshage blev upptrampad kring griden väldigt mycket, redan i september!

I vår vinterhage finns det både lera och gräs. Leran är koncentrerad till de två insläppsgrindarna men det blir bara mer och mer, så vi får ev. stängsla om. Var i hagen igår med hunden, på gräset, och det skvätte vatten och lera som tusan av bara honom. Som tur är så är ytan tillräckligt stor för att inte bli helt nertrampad och trots att vattnet ligger på ytan.

Diken och dränering finnes, men kanske får ordna ännu mer om det ska vara såhär. Vi har aldrig haft sådana problem tidigare som detta och förra året. Vår hage är som ett ävertyrsland, med både lera, gräs, berg och skog ^^

Jag har också gräshage, mycket väldränerad, den ligger liksom på en kulle med avrinning åt alla håll.
Trots detta är det fruktansvärt sumpigt och som föregående talare sa så sprutar det upp lera och vatten bara man sätter ut foten/hoven/tassen i hagen. Hemskt!

Vi har haft hästen i stall där vinterhagen blev ett lerhav upp till knäna! Fruktansvärt så där stannade vi inte länge.

Nu ser det ut så här i nuvarande stallet (kortet taget igår).

P161108_091502.jpg

Detta är en liten del av vinterhagen som sträcker sig ända bort till träden i bakgrunden. Man ser bara boningshuset på bilden men till vänster ligger stall etc och vinterhagen går hela vägen runt hela boningshus/stall och sträcker sig lika långt ut på den sidan som avståndet från hästarna till träden.

Vet inte exakt hur stort det är men det räcker mer än väl för dessa två killar! :)

Har man dåligt dränerade hagar med kanske det värsta av allt, lerjord som här i Skåne, så är nog tyvärr det enda raka att hitta något annat.

En erfarenhet som jag har gjort: Leta inte stall på sommaren när allt är grönt, torrt och härligt utan kolla på vintern när det är som värst! :idea:

Senast ändrad:

Vid vindskjulet, dom båda grindarna och vid vattenkaret är det otroligt med lera, längre bort är det gräs men väldigt blött, sen har dom en backe/kulle med träd där det är torrare än så länge, där står dom oftast, är lite rädd när det fryser till om det blir halt i backarna bland träden, tycker det är så otäckt med is o halt när det sluttar på vissa ställen. Vår häst avskyr lera, kan stå på andra sidan lerhavet o man får gå och hämta honom bara för att han inte vill gå i leran, blää vad äckligt ser han ut att tycka, den hungriga nordisen o arabstoet dom klafsar fram till grinden när man kommer men inte vår häst, han får man oftast hämta bakom lerhavet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skrev ett inlägg för ett år sedan om detta och sökte svar, utan resultat, tänkte prova igen eftersom vi och veterinärer börjar...
Svar
12
· Visningar
1 466
Senast: caballus
·
Hästvård Min häst går med ringskor och tjockare plastsula efter en skada på strålbenet förra året. Skadan i sig är läkt och hästen är under...
Svar
19
· Visningar
2 661
Senast: Korven
·
Hästhantering Har ni fånghästen själv? Tillsammans med andra fånghästar? Tillsammans med friska hästar? Jag har sedan en av mina hästar fick fång...
Svar
14
· Visningar
2 168
Senast: taccotad
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer ni nog att tycka att tycka att jag är lite dum i huvudet... :o Men jag får väl bjuda på det då... Jag börjar med...
Svar
0
· Visningar
277
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka