*bild tråd* Leriga hagar!

Sv: *bild tråd* Leriga hagar!

Mm, nej tyvärr, inte grusat, och ett av de sämsta att grusa. Annars är det ganska trevligt, det ligger hyfsat vindskyddad, och hästarna gillar det, i 'bortre' änden ser de mer eller mindre allt som händer i byn, och uppskattat vilo/utkiksställe. Dessutom, vilket år som helst när brorsan hjälper mig, så hamnar ju lösdriften i trädelen där.

Det är grusat en gång i tiden, men inte dränerat etc, så mesta gruset har försvunnit, är bara kvar mellan ladugården och stallet (den korta 'gång') som blir. Var typ 'grusad traktorväg' i tidernas begynnelse.

kl

Utanför stallet har vi hagar som är sandade de blir aldrig leriga så vi nyttjar dem, tyvärr får inte alla hästar "plats" här så en del får stå ut med gegga vid grinden. Regnar det mycket kan hovarna sjunka ner lite men inte något överhängande

japp, det är min bild. Aldrig igen.

8191603.jpg

Nej, förstår dig absolut. Även jag skulle utan tvekan ta grusad liten hage framför det.

Men det jag har är ungefär det här. Så här brukar 95% av hagen se ut när det är som värst (den här bilden är tagen när det är rätt okej, där 5% ser ut som på bilden och de andra fin). Sen är de andra 5% som där vid grinden på din bild. Men som synes räcker äver det på min bild för de ska kunna gegga ner sig, och det är ju inte torrt. Men når upp på hovarna, inte högre.

(De åt på marken ett tag temporärt)

thumbnail.aspx

Sådär ser vår hage också ut. Det går över hovarna ungefär, det är mkt blötare på vissa platser men de har iaf någorlunda "torra" fläckar att stå på om dom vill.

japp, det är min bild. Aldrig igen.

8191603.jpg

Sådär har jag också stått. en vinter. ALDRIG mer. Fast min hage var nog ännu mer bottenlös. Man fick tvinga ut hästarna i hagen på morgonen, de ville inte gå in. :crazy:

ett stall här i trakten (samma vinter som den jag stod i den leran) hade ytterligare lera, vattnet rann inte undan, med följd att kiss och bajs och allt, bara simmade runt i leran där hästarna stod. TRE hästar ändade upp på s-holm med svåra infektioner, då de fått små sår på benen som sen infekterats av bakterie härden. helt sjukt.
djurskyddslagen säger väl ngt ganska specifikt om hur hagarna ska se ut? dvs det ska finnas minst 1/3 av ytan som är torr, att komma undan på - om jag minns rätt? någon annan har säkert koll.

har även sett folk som har såna hagar som de har 0,6 åringar och ett åringar i vintertid. dvs FÖL. dessa är så små att de MÅSTE kunna få ligga ner på marken eftersom deras kroppar behöver det. INGEN av dessa djur hade möjlighet till detta, så de stod upp hela dagarna. snacka om vanvård för en växande liten kropp.....

Senast ändrad:

Nej, det står inget om 1/3 av ytan etc. Utan det som står är (om de inte skrivit om nyligen)

5 kap. Rastning och utevistelse

Markytor och stängsel
4 § Vid halka ska sådana åtgärder vidtas att hästarna kan förflytta sig säkert.

5 § Markytor som är hårt belastade av hästarna ska vara dränerade eller
naturligt ha motsvarande egenskaper.

Så, tyvärr en gråzonsgrej. Jag har dränerat, men det hjälper inte. Jag har uppfyllt dräneringskravet, men eländet är ju lika. Dock borde halkaspekten kunna tas till med, lervälling är halt.

Och de 'stänger' ju hagar ibland vintertid pga skaderisken, flera ridskolor har ju råkat ut för det.

det finns DEFINITIVT en paragraf om att unghästar ska ha möjlighet att ligga på en torr yta i hagen, skyddad från vatten och lera, så mycket vet jag.

Jag säger inte att det inte går, men min häst går i en hage där hälften ligger i backe (berg) och andra halvan är uppe på detta berg. På toppen är det hyfsat torrt men i backen blir det väldigt lerigt. Bilden nedan är alltså vid insläppet, det syns hur lerigt det kan bli (har tyvärr inga "bättre" bilder på leran). Hur sjutton förbereder man ett berg så det inte blir lerigt på markytan? :cool: Mellan de "uppstickande" delarna på berget blir det rejält lerigt.

Lutningen anas i högerkant.
lokie1.jpg

Senast ändrad:

Så har vi en de hagar också som sluttar rätt brant och allt samlas nere vid grinden.
Stallägaren grävde dock ur precis utanför som små diken så det kunde rinna ut. Kanske funkat hos er också?

Det är berg åt alla håll och kanter så det är nog inte så lätt... :crazy:

våra avelston går på lösdrift. vid hösilaget där dom har fri tillgång har vi mark matta oh grus så at det håller sig torrt...övriga delen av hagen är "naturlig". det är en ganska kuperad hage vilket innebär att det bir lerigt längst ner i hagen men resterande hage är marken fin.

våra andra hästar har lite blandat, dom har både skog och äng. och där blir det lerigt vid ingången men då har dom fortfarande en stor del där marken är bra.
tyvärr ser många hagar man ser förjävliga ut och det är ett problem.
de flesta alternativ kostar. men kan man välja så anser jag att det bästa alternativet är att kunna ha så stora hagar som möjligt för att slippa leran.
jag vill gärna ha skog me, små grus hagar är jag inget jag vil ha mina häsar i. MEN har man endast små hagar så heldre grus än lervälling.

den biten vi satt markmatta och grus på i hagen kostade ca 5000 och det är en yta på ca 30x30m.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skrev ett inlägg för ett år sedan om detta och sökte svar, utan resultat, tänkte prova igen eftersom vi och veterinärer börjar...
Svar
12
· Visningar
1 466
Senast: caballus
·
Hästvård Min häst går med ringskor och tjockare plastsula efter en skada på strålbenet förra året. Skadan i sig är läkt och hästen är under...
Svar
19
· Visningar
2 661
Senast: Korven
·
Hästhantering Har ni fånghästen själv? Tillsammans med andra fånghästar? Tillsammans med friska hästar? Jag har sedan en av mina hästar fick fång...
Svar
14
· Visningar
2 168
Senast: taccotad
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer ni nog att tycka att tycka att jag är lite dum i huvudet... :o Men jag får väl bjuda på det då... Jag börjar med...
Svar
0
· Visningar
277
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.