*bild tråd* Leriga hagar!

Sv: *bild tråd* Leriga hagar!

nej, det är klart man inte ska, om man kan ha dom någon annan stans.

men du framstår som en ganska ung, ganska bortskämd människa, som bor hemma och har mamma och pappa på samma ställe och har ganska bra med penagr inom familjen? och är en sån som bara behöver grina lite för att få en ny jaguarsadel?
usäkta, men du verkar inte inse vad pengar betyder....

URSÄKTA!?
Jag har betalat min häst helt själv sedan jag var 15 år och fick henne.
Varenda öre har gått från sparade pengar, först delade jag ut tidningar och hade extrajobb samtidigt som jag gick i skolan , sedan har jag tagit varenda jobb jag kan få tag på.
Mina föräldrar har inte lagt ett öre.
Jag sparade själv ihop pengar till min hannoveraner, och min westernsadel.

Jag har inte bott hemma på flera år, bortsett från ett par månader på sista tiden för att jag lämnade min vidriga sambo.

Mina föräldrar har ont om pengar (inte för att du har med det att göra!) och jag förväntar mig inte att de ska hjälpa mig med pengar till hästarna på något vis.

Jag har en billig skitsadel som tack och lov passar min häst, och jag sparar för allt vad jag är värd för att kunna ge henne en ny fin sadel.

Jag är lycklig över att ha hittat en underbar pojkvän (blivande sambo) som har mark där han ville att hästarna skulle gå.
Men gruset vi har kört dit har jag betalt själv. Det du.

Så du ska knipa riktigt noga innan du öser ur dig vad som helst. :mad:

Japp, gillar också vår hage väldigt mycket! Har löst problemet varierande födointag till araben och shettisen genom att göra en enastående höhäck! Den ser ut ungefär som en låda, med kanter så höga att araben äter uppïfrån utan problem med shettisen når inte i. Hon äter istället från ett svetsat rutgaller på ena sidan där det kommer ut lagom mängd hö när stora hästen puttar och äter uppifrån. På så sätt har de bägge mat hela tiden med lilla hästen kan inte äta i obegränsade mängder.

Bild på skapelsen:

http://www.pixbox.se/pic_show_id24625377.html

Haha fiffigt!!!:idea: Så fint Ni har det!:rofl:

Snälla nån, det var inte meningen att någon skulle behöva gå in i försvar pga. mitt inlägg, det var bara ett litet fakta jag inte kunde låta bli att inflika!!

Fast jag tror ju själv att det sker fler olyckor när stövlarna sitter fast i leran än när det är torrt och fint och lätt att röra sig! Det säger ju sig själv!

Det som glöms i prisdiskussionerna är flera saker, som gör det eg omöjligt säga att 'såhär lite kostar det'.

1. Vad är det för mark. Det räcker inte alltid med att gräva ur. Utan det behövs grävas ur, läggas bärlager, markduk, dräneringsrör och flera olika lager grus.

2. Transportkostnaden kan skilja stort. T ex om jag ska lägga paddex så paddexen kostar inte så jättemycket, men TRANSPORTEN kostar 3 ggr så mycket och bara den går lös på 10 000 kr för att lägga paddex som markförstärkning på drygt 200 kvm, vilket är ett litet område. Samma sak gäller för annat grus.

3. Om de kan köra med vanlig lastbil och släp hela vägen fram eller måste använda omlastare spelar stor roll.

4. Om man kan få kompispris eller ej på arbete och material.

Osv osv.

Min bror var här och grävde ur diken, och dränerade och grusade stallplanen. Bara MATERIALET, som var markduk, 1 ton dräneringsgrus, dräneringsrör, marktrumma osv, gick på över 5000 kr. 1 ton dräneringsgrus las precis utanför stallet efter utgrävning, markduk, dräneringsrör etc. Det hjälpte i en vecka..

Då tog han ingenting för arbetet, bränslet etc. Skulle hans ord timpris tillkommit skulle prislappen ha skenat, han var här två hela dagar..

URSÄKTA!?
Jag har betalat min häst helt själv sedan jag var 15 år och fick henne.
Varenda öre har gått från sparade pengar, först delade jag ut tidningar och hade extrajobb samtidigt som jag gick i skolan , sedan har jag tagit varenda jobb jag kan få tag på.
Mina föräldrar har inte lagt ett öre.
Jag sparade själv ihop pengar till min hannoveraner, och min westernsadel.

Jag har inte bott hemma på flera år, bortsett från ett par månader på sista tiden för att jag lämnade min vidriga sambo.

Mina föräldrar har ont om pengar (inte för att du har med det att göra!) och jag förväntar mig inte att de ska hjälpa mig med pengar till hästarna på något vis.

Jag har en billig skitsadel som tack och lov passar min häst, och jag sparar för allt vad jag är värd för att kunna ge henne en ny fin sadel.

Jag är lycklig över att ha hittat en underbar pojkvän (blivande sambo) som har mark där han ville att hästarna skulle gå.
Men gruset vi har kört dit har jag betalt själv. Det du.

Så du ska knipa riktigt noga innan du öser ur dig vad som helst. :mad:

förlåt, men du framstod verkligen som en sån tjej.

du har tur om du kah få det att funka med hagen, det är verkligen inte bara att skaffa fram pengar att göra det. och det är långt ifrån alla som har den turen att marken nöjer sig med ett lass grus för 2000.

Snälla nån, det var inte meningen att någon skulle behöva gå in i försvar pga. mitt inlägg, det var bara ett litet fakta jag inte kunde låta bli att inflika!!

Fast jag tror ju själv att det sker fler olyckor när stövlarna sitter fast i leran än när det är torrt och fint och lätt att röra sig! Det säger ju sig själv!

trodde du menade hästolyckor ja..
ja menar, har man en häst som sparka åt andra vid insläpp, så lär den sparka även om det är torrt....
men när du säger människa, så är jag benägen att hålla med dig.

Det handlar inte alltid om att man inte är villig att göra en del själv utan att man saknar kunskap och maskiner - och i viss mån tid. Du håller ju på att bygga ett helt stall utan hjälp utifrån då är det kanske svårt att sätta sig in i hur det är att inte ha all den där uppbackningen.

Vi betalde ca 1000:- per 12-15 ton. Beroende på om det var bärlager eller toppskikt. Det ena var lite billigare och den andra lite dyrare. Vi fick det också avtippat, kördes ut med hyrd maskin som kostade 600:- + bränsle att hyra. Urgrävningen gjordes i samma veva som en del annat. Utgrävningen i hagen var en pytte del tidsmässigt jämfört med den andra, delar man på det så kostade den kanske 500:- för det som grävdes i hagen.

Gick åt MAX ett lass bärlager och ett lass topp lager på det vi grusade.

2 lass grus á 1000:- =2000:-
Utkörning 800:-
Urgrävning 500:-

Totalt 3300:-

Så inte är det omöjligt inte. Men det var inte efter person nr ett vi pratade med vi fick hjälp till det här priset. Man får kolla runt med folk, och vara villig att göra en del själv.

Om du läste mitt inlägg ordentligt så såg du att det priset var endast för hemkörning och grus allt jobb gjorde vi själva.. Priset på gruset är ungefär detsamma..

10-12 ton räcker inte långt om du har lerjord :angel: vi la ut 36 tom och det bara försvann i leran. Vi skulle behöva lägga ut det tredubbla för att få det helt torrt men då är vi uppe i stora kostnader.

har ar min kile i sin vinterhage, tagit igar...graset forsvinner aldrig!!
IMG_0031-1.jpg

hagen ar stor och valkuperad, inehaller lite skog osv med...

så mycket löv o "grönt" gräs?
var i landet bor du? :)

bor för tillfället i Göteborg, är inte van vid detta "klimat" då jag kommer från västerås som ligger längre upp i landet...
har även häst på hisingen i gbg som är känt för sina leriga marker (dålig jord/mark) och leriga hagar :crazy::grin:
fy...

min häst går i en relativt stor hage med en annan häst = trycket på marken är inte speciellt stort. det blir dock fruktansvärt lerigt då marken ligger rätt lågt i en del av hagen...
hagen ser ut som en svamp, med grus i början sen en smal gång upp till en större del på en kulle med ett "berg" osv. den övre delen av hagen är bra då den ligger högt upp, men strängen upp till berget är hemsk då den ligger lågt, marken är dålig och dikningen är obefintlig.

men stallägarna har i år gjort ett stort grusarbete på många hagar och det är riktigt bra gjort så dom har en ruta i början av hagen på ca 5x10 meter som är i grus, riktigt packat och välordnat.

för ca 1 månad sen såg "strängen" ut såhär. nu har det regnat väldigt mycket mer och det är ännu värre nu :(

DSC00814.jpg

här ser man skillnaden mellan grus och lera. skönt att dom har lite torrt att stå och äta sin lunch på samt berget i hagen...
DSC00811.jpg

det värsta är när denna lera nu fryser och blir till ett enda stort knuggligt parti där chansen att hästarna vrickar sig är stor...
min häst har vita ben men verkar vara tålig för mugg som tur är..

DU har mitt fulla medlidande, sådär såg 'korridoren' upp till hagen ut här med, och sen än värre är det kom mer regn. Gällde att inte gå för sakta, då rök stövlarna. och då är det VÄLDIKAT vid sidorna ändå, och markdränerat. Men hjälpte ju nada.

Sen frös det på, och då började jag längta efter leran igen, blev ju ett knöligt, livsfarligt månlandskap. Fast sen kom snö, halleluja, och nu ber jag till gudarna att den ligger kvar.

jag behöver i princip aldrig gå ut i hagen själv i leran, klarar mig med att gå ut i gruset de få gånger jag hämtar pålle i hagen. (antingen rider jag på morgonen innan han gått ut eller på kvällen när han redan är inne...)

men jag tycker synd om hästen min :( och alternativet är grushage...
idag har det ju frysit och är som du säger, månlandskap. usch.

såhär ser vår hage ut nu!
lerpöl....
med maten har vi gjort såhär....
foderhäck...

en helt vanlig pall, med fastspikad krage och botten.
alla smarta hästar vet att maten kommer underfrån, så sparkar man lite där maten brukar finnas, kanske det kommer upp lite.... :p

Är du inte rädd för skaderisken med spik när han sparkar i den?

Jag har ungefär samma variant, men högre väggar. Flyttar dem när det blir för geggigt bara.

thumbnail.aspx

man får ju göra det riktigt. rejäla spik, och inte bara en. det ska tåla en hård behandling!!!! :laugh:

Jo, tänkte mer allmänt på att spik ju inte rekommenderas. Samtidigt så vetefan om skruv eg är bättre, de är ju vassare. Visst, sitter bättre, men om de kickar sönder - och en häst kan ju kicka sönder det mesta om de bara vill - så är de ju sylvassa.

oja. vill dom, så finns det inte många saker som håller.... :grin:

tror det sitter 8 spik i kragen, både till pall och till skivan som ligger i. skivan sitter i sin tur med 6 spik. så det ska banne mig hålla!!!! :devil:

Har inte sagt att det inte kostar att grusa! Men någon (minns ej vem) skrev att det kostade minsann mer än några tusen att göra det anständigt vid grinden etc. Jag ville bara visa på att det GÅR rent praktiskt att få det hyggligt vid leriga partier i hagen för ett par tusen. Men självklart kan det kosta mer eller mindre hur mkt som helst också! Men för oss gick det att fixa det för det priset.

Ursäkta, men förstod inte andra halvan i det du skrev? Hur jag på grund av att jag bygger ett stall inte kan sätta mig in i hur det är att inte ha "all den där uppbackningen"? Hur menade du?

Du håller ju på att bygga ett helt stall utan hjälp utifrån då är det kanske svårt att sätta sig in i hur det är att inte ha all den där uppbackningen.

Tolkar elektrons inlägg: att du verkar vara kunnig ovh händig som fixar med stall. Verkar som om du kan göra mycket själv. För någon som inte är händig och måste anlita mer fackfolk så kan det bli andra priser.

(tolkar utan egen värdering)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skrev ett inlägg för ett år sedan om detta och sökte svar, utan resultat, tänkte prova igen eftersom vi och veterinärer börjar...
Svar
12
· Visningar
1 466
Senast: caballus
·
Hästvård Min häst går med ringskor och tjockare plastsula efter en skada på strålbenet förra året. Skadan i sig är läkt och hästen är under...
Svar
19
· Visningar
2 661
Senast: Korven
·
Hästhantering Har ni fånghästen själv? Tillsammans med andra fånghästar? Tillsammans med friska hästar? Jag har sedan en av mina hästar fick fång...
Svar
14
· Visningar
2 168
Senast: taccotad
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer ni nog att tycka att tycka att jag är lite dum i huvudet... :o Men jag får väl bjuda på det då... Jag börjar med...
Svar
0
· Visningar
277
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.