*bild tråd* Leriga hagar!

Sv: *bild tråd* Leriga hagar!

*KL*

Vi har blålera och inget annat hos oss.... grässvål?? Matgjord???knappast:crazy:

Vi lade iaf ut ett antal ton dräneringsgrus direkt på leran, utan markduk eller förarbete...

Så nu har dom alltid nånstans där marken bär och dom kan ha fast mark under fötterna. Visst blir det vått och står lite vattenpölar ibland, men dom sjunker aldrig ner så det rinner över skorna.... hästskorna då :D

Lite bild på detta...

7322407.jpg

Även mycket omtyckt på sommaren att rulla sig i.... speciellt nybadade:cry:

413611.jpg

står här nu med en halt häst som har sträckt sig/är överansträngd bak, han ömmar och reagerar kraftigt på insidan av bakbenen/låren och går knackigt.
efter 3 dagar i den numera hemska frusna hagen med lerknölar :(.
som tur är är det ingen rejäl vrickning eller liknande utan han har gått och stapplat och spänt sig bara.

nu blir det liten hage ett tag... :(

Samtidigt är det ett delikat dilemma. Liten dränerad grushage, eller stor klafsig hage med lera upp till halva hoven i större delen av hagen, och sörja vid grindhål/passager?

En inte helt självklar gränsdragning var gränsen går.

fast det är många som inte har så. Att ha klafsigt vid grindhålet är väl en sak men att ha mellanstora hagar där allt är lera som på bilden som visades där hästarna inte kan stå torrt eller äta på torr mark är inte ok.

Förlåt men just därför kan jag inte förstå att man använder sig av sådana hagar.

Folk täcker, pysslar och pular för att i nästa sekund släppa ut hästarna i skithagar. jag förstår det inte alls..

Ang att det inte "går". Det handlar om jobb och pengar. Allt går.

fast det är många som inte har så. Att ha klafsigt vid grindhålet är väl en sak men att ha mellanstora hagar där allt är lera som på bilden som visades där hästarna inte kan stå torrt eller äta på torr mark är inte ok.

Fast vad räknas som 'torrt'? Mitt exempel är ju inte heller torrt. Eller menar du att de kan stå så benen är torra iaf, även om de står i lera?

För även 'mild' lera är en skaderisk och hälsorisk osv. Så jag menar verkligen det jag skrev, att jag tycker det är ett delikat dilemma gränsdragningsmässigt, vilket som är 'minst dåligt', liten tråkig grusad men torr fyrkant, eller större, mer omväxlande mer blöt/lerig/hal hage.

Där min ponny står i normala fall (hon står utlånad för tillfället som sällskap) kan det bli väldigt blött i visa delar av hagen, särskillt när det regnat mycket. Men hästarna har ca 7ha mark att beta på som är mestadels gräshagar med några skogsdungar här och där.

grejen är att jag står uppstallad i ett kollektivstall i en helt ny stad jag kände ingen här när jag flyttade hit. det är en jättefin hage (!) kuperad och väldigt bra, men början av hagen är marken lägre och den blir lerigare.

jobb och pengar? det är inte min gård.

hemma hos mina föräldrar har vi 4 hektar stora och bra vinterhagar, iordninggjorda grindhål osv. men när jag står uppstallad finns inte den möjligheten... inte just nu iallafall.

Den hage på Hisingen som har heltorra partier såhär års utan dränering och grusning finns inte - det är jag beredd att svära på.
För min del är jag nöjd om det finns ett torrt och grusat parti vid grinden och en bit in så att hästarna kan välja att stå torrt (vilket de givetvis aldrig gör, trots att maten finns där också), men jag har stått i Många år i stall där så inte varit fallet och hagarna inte haft en torr fläck från oktober till april typ - och även om det inte är roligt så har jag inte haft problem av det (förutom med tappskor, men det har min å andra sidan mitt i sommaren också).

Det är lätt att kräva dränering och grusning osv men skulle de som gastar högst få råda här skulle merparten av stallen på exempelvis Hisingen få slå igen, eller göra om alla stora hagar till grusfållor möjligen. Tom på sommaren är partier där hästarna bara leds fram och tillbaks på väg till/från hagen Ordentligt leriga om det är en normalregnig sommar och jag vill inte ens tänka på vad det skulle kosta att "lersanera" alla dessa ytor.

Total lervälling och suglera i hela hagen är givetvis inte okej, men blöta gräshagar går inte att komma undan tror jag i den här delen av landet om man som sagt var inte ställer alla hästar på fålla (nu står min så ändå visserligen och den är ju självklart helt torr - men hade HAN fått välja så hade han nog valt en stor och blöt hage ändå trots skaderisk ;) ).

*KL*

Och jag undrar vad för dränering som står emot det här när det börjar smälta. Eller klarar samma mängder i regnform när det kommer på ett par dygn.

Det är liksom det som är problemet när det inte blir riktigt vinter, endera kommer det som regn, i massor. Eller snö som sen på några dagar tinar undan.. Det räcker tyvärr inte med 'grusat och dränerat' då för att få torrt =/ Och betänkt att det då är blålera, lerjord all over och redan vattenmättat..

thumbnail.aspx

fast saken är att ditt stall erbjuder hagar med torra plättar.
det är många stall som inte gör utan kastar ut hästarna i små leriga sjöar.

KL

Min häst går för första vintern på alltför många år, i en hage som INTE är lerig. På ett par ställen vi stått tidigare har det varit djurskydds varning på leran och mer därtill, jag vill aldrig mera ha häst under de förhållandena.
Nu har det dessutom varit en rätt regnig och ruskig höst, och likväl är det INTE lerigt i min hage. Det är lera vid grinden men sen finns det gott om yta som är torr, och dessutom lite gräs att pilla med. Skillnaden på hur hästarna rör sig och beter sig i hagen är avsevärd - så oerhört skönt i ett matte hjärta att se!

det kanske inte är lämplig hagmark..

Det är vad som finns att tillgå om man bor här. Det eller stenigt alt att släppa dem på skogen, tyvärr så härikring är skogen djävulskt stenig, inte sån där fin skog med 'platt mellan träden', men det håller sig ju torrt.

Men det finns liksom en anledning varför upplandslera är ett begrepp, det är liksom lerjord med blålera här som standardjord. Bra att odla i, mindre bra att ha hästar i om klimatet inte är som det ska.

'normalt' så är det ju några veckor på vintern och våren det är klafsigt vid grindar etc och lite vattensjukt (men inte lerigt) övrigt. Men det kräver att årstiderna är som de ska.

Nu torkade det upp på rekordtid i våras iom - just det - torkan. Men sen har det varit blött sen i höstas pga att det rgenade så mkt slutet av sommaren och hösten. Och kommer det då ingen vinter, och nederbörden kommer i regn, så - det är liksom mättat överallt. Det är ju inte bara hagarna som svämmar över utan bäckar etc med.

Och ironin är att - grundvattnet är lågt. För det kommer för stora mängder på en gång.

Fortsätter vintrarna vara såhär, så kommer det nå en brytgräns när det är slut på stora, mysiga hagar på vintern utan blir små rasthagar, hårdgjorda.

Men än väljer jag lervälling i korridorer och belastade ytor och 'klafs' i resten av hagen, hellre än små grusade frimärkshagar. Och jag ska eg vara glad sålänge jag har ngt att välja på.

torr är för mig en plats som inte har våt lera. Det skulle jag aldrig servera min häst i.

Nej, inte jag heller. Men mina äter torrt men står blött.

Mat serveras upphöjt från mark, serverar inte på mark. Däremot blir det ju upptrampat kring matlådan. Så äter torrt, står blött, i den meningen att marken inte är torr, det är (var innan snön) lera upp till en centimeter under kronranden där.

I korridorer, vid grinden etc så lera upp över hovarna (men inte upp till kotorna, mitt emellan ungefär), vid belastade platser lera till en liten bit under kronrand. I 95% av hagen så mjukt gräs som är vattenmättat så de sjunker lite i det, eller upptrampat men inte ren lera, som når till 1/4 - 1/2 upp på hoven.

Så de står med få undantag (inne i skogen där de aldrig är, på kullen de aldrig är samt under storgranen där de OFTA är, på de ställena är det snustorrt) aldrig torrt. Men till 95% så är det blöta inte i kontakt med annat än hovarna.

Har inte du ngn slags "gårdsplan" där hästarna fodrats, utanför stallbyggnaden? vill minnas att jag sett det på dina bilder någongång, när hästarna är på ingång/väg mot stallet?

om jag var du skulle jag använda den gårdsplan som vinterhage när det är lerigt och strunta i vallarna.

att ha blött under fötterna är en sak. att ha benen leriga och blöta varje dag en annan.

jag hade min häst en vinter i lera. aldrig mer. aldrig har hon haft sämre hovar och galliga ben.

Har inte du ngn slags "gårdsplan" där hästarna fodrats, utanför stallbyggnaden? vill minnas att jag sett det på dina bilder någongång, när hästarna är på ingång/väg mot stallet?

om jag var du skulle jag använda den gårdsplan som vinterhage när det är lerigt och strunta i vallarna.

Nää, mina hästar har alltid fodrats i hagen, i stora hölårar. Aldrig på stallplanen, de går inte ens där (det lilla som inte är parkering är pyttelitet).

Men kan du tänka på den här bilden kanske?

thumbnail.aspx

Här är hela albumet: https://lagring.storegate.se/user/P...65&Share=956ece78-973d-43ab-886f-c15d849bff00

Det där är i 'gamla' vinterhagen (den används inte nu, den vilar, därav 'gamla'). Tyvärr ett av de sämsta ställena att fodra på när det är ickeminus. I högersidan av bild ser man slänten som är just upp till stallplanen. Den byggnad man ser på bilden är en ladugård som inte används + tillh byggnader, den ligger i hagen alltså.

Sen, om man så skulle skicka ut bilarna från gårdsplanen, så fungerar inte det som hage heller, gårdsplanen blir geggamoja den med även utan hästarnas hjälp när det är sådana här vintrar. Trots urgrävning, markduk, dränering och grusning. Själva huset och tomten ligger ju högre, så det blir avrinning dit. Hela gården är suterräng, (stallet är suterräng med, det ligger inte på plan mark).

Planast är betena, och 'nya' vinterhagen (gamla betet, som tjänstgör som vinterhage nu när den gamla vilar). De är jud essutom bäst dränerat, med rejäla diken runt om, med anslutning till 'krondiket'. Dessutom är det dränerat vid grindarna, och det är markdränering på vallarna. Men det räcker inte. Det forsar vatten från markdräneringsrören ner i dikena när det är regnigt, men det pallar tyvärr inte de mängder som det blir.

Marken är helt enkelt inte sån sort som pallar sådana här vintrar. I beteshagarna räcker det med en hund i fullt ös för man ska rycka sönder grässvålen.

Är ju samma mark all over här, endera blåleran, eller så stenig skog som iofs håller sig torr men är sämre än leran ur andra hälsoaspekter.

Men, så länge jag lyckas hålla 95% av hagen enligt devisen 'ingen lera ovanför hov' och har hyfsat resonabla pojkar som inte sträcker sig och donars tup i kvarten så får jag försöka acceptera. (Fr även om de inte står blött etc, så blir det ju slipprigt och halkigt). Annars blir det 100 * 100 meter grushage/paddexhage. Men det kan jag ju inte göra förrän till våren tyvärr, det är för blött att komma ut med maskiner nu tyvärr.

Men, när underlaget är såhär är jag 'glad' att jag inte har några sådana där 'Blå' saker kvar, hon hade fått stå i arrest hela vintern hon...

att ha blött under fötterna är en sak. att ha benen leriga och blöta varje dag en annan.

jag hade min häst en vinter i lera. aldrig mer. aldrig har hon haft sämre hovar och galliga ben.

Jo, det var det jag undrade hur du menade just med 'stå torrt'. Jag skulle ju heller inte acceptera att mina stod med lera upp så den nådde hud och inte hade något val. Hmm, var det du som la ut bilden nåt år på en häst som i princip stod i ett lervällingshav? (Ingen kritik, bara kom att tänka på den).

Däremot så, under protest, accepterar jag lera upp på hovarna. Det är inte bra alls, inte för det gör hovarna något - tack och lov - men det blir ju halkigt och kladdigt. Men gränsen för mig när det blir arrest i stället är just om de står så huden är blöt.

Torra, fina ben tack och lov. Ingen mugg etc heller, ens på fbl vita ben. Han har ju lätt bli gallig om han står inne etc, men har rena, torra och fina ben. Annars skulle jag också reagera.

Ja det var det området jag tänkte på, fick intrycket att det var typ grusat och tämligen torrt, men se där hade jag tydligen fel. såg annars optimalt ut att stänga av och använda som grusad vinterhage :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag skrev ett inlägg för ett år sedan om detta och sökte svar, utan resultat, tänkte prova igen eftersom vi och veterinärer börjar...
Svar
12
· Visningar
1 466
Senast: caballus
·
Hästvård Min häst går med ringskor och tjockare plastsula efter en skada på strålbenet förra året. Skadan i sig är läkt och hästen är under...
Svar
19
· Visningar
2 661
Senast: Korven
·
Hästhantering Har ni fånghästen själv? Tillsammans med andra fånghästar? Tillsammans med friska hästar? Jag har sedan en av mina hästar fick fång...
Svar
14
· Visningar
2 168
Senast: taccotad
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu kommer ni nog att tycka att tycka att jag är lite dum i huvudet... :o Men jag får väl bjuda på det då... Jag börjar med...
Svar
0
· Visningar
277
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.