Sv: *bild tråd* Leriga hagar!
Har inte du ngn slags "gårdsplan" där hästarna fodrats, utanför stallbyggnaden? vill minnas att jag sett det på dina bilder någongång, när hästarna är på ingång/väg mot stallet?
om jag var du skulle jag använda den gårdsplan som vinterhage när det är lerigt och strunta i vallarna.
Nää, mina hästar har alltid fodrats i hagen, i stora hölårar. Aldrig på stallplanen, de går inte ens där (det lilla som inte är parkering är pyttelitet).
Men kan du tänka på den här bilden kanske?
Här är hela albumet:
https://lagring.storegate.se/user/P...65&Share=956ece78-973d-43ab-886f-c15d849bff00
Det där är i 'gamla' vinterhagen (den används inte nu, den vilar, därav 'gamla'). Tyvärr ett av de sämsta ställena att fodra på när det är ickeminus. I högersidan av bild ser man slänten som är just upp till stallplanen. Den byggnad man ser på bilden är en ladugård som inte används + tillh byggnader, den ligger i hagen alltså.
Sen, om man så skulle skicka ut bilarna från gårdsplanen, så fungerar inte det som hage heller, gårdsplanen blir geggamoja den med även utan hästarnas hjälp när det är sådana här vintrar. Trots urgrävning, markduk, dränering och grusning. Själva huset och tomten ligger ju högre, så det blir avrinning dit. Hela gården är suterräng, (stallet är suterräng med, det ligger inte på plan mark).
Planast är betena, och 'nya' vinterhagen (gamla betet, som tjänstgör som vinterhage nu när den gamla vilar). De är jud essutom bäst dränerat, med rejäla diken runt om, med anslutning till 'krondiket'. Dessutom är det dränerat vid grindarna, och det är markdränering på vallarna. Men det räcker inte. Det forsar vatten från markdräneringsrören ner i dikena när det är regnigt, men det pallar tyvärr inte de mängder som det blir.
Marken är helt enkelt inte sån sort som pallar sådana här vintrar. I beteshagarna räcker det med en hund i fullt ös för man ska rycka sönder grässvålen.
Är ju samma mark all over här, endera blåleran, eller så stenig skog som iofs håller sig torr men är sämre än leran ur andra hälsoaspekter.
Men, så länge jag lyckas hålla 95% av hagen enligt devisen 'ingen lera ovanför hov' och har hyfsat resonabla pojkar som inte sträcker sig och donars tup i kvarten så får jag försöka acceptera. (Fr även om de inte står blött etc, så blir det ju slipprigt och halkigt). Annars blir det 100 * 100 meter grushage/paddexhage. Men det kan jag ju inte göra förrän till våren tyvärr, det är för blött att komma ut med maskiner nu tyvärr.
Men, när underlaget är såhär är jag 'glad' att jag inte har några sådana där 'Blå' saker kvar, hon hade fått stå i arrest hela vintern hon...