Bilbarnstol nr 2

Sv: Bilbarnstol nr 2

Puffar upp denna tråd i hopp om fler svar:)
Vi är på jakt efter en stol till den nya bilen, eller den gamla ifall det skulle vara ett enklare alternativ:)
Vi har alltså en v70n och Ford focus, i v70 har vi en hi-Way på passagerarplatsen fram. Tanken var att köpa en stol som troligast räcker lite längre (för vad jag förstått är hi-Way såpass liten att man riskerar att den är urväxt redan vid 4..?)
Jag tror att valen står mellan akta graco (om det ej är så mycket gift i längre), maxi cosi mobi(-för att den inte är plustestad) och en hi-Way till. Nån som har några tankar/erfarenheter av nån av dessa stolar eller bilar?
Hur hade ni gjort? Satt hi-wayn bak i focusen och letat ny till v70, eller behållt den i h70 och köpt ny till forden?

Vi köpte en max-way till våran dotter, och jag är mycket nöjd med stolen! Lätt att få i och ur ungen, hon sitter bra i den och den verkar kunna sitta i den länge. Vi har våran bak i passat, bakom förarsätet, ska dock flytta den till andra sidan då stolen förankras så att sätet inte går att justera, vilket är ett bekymmer om vi lånar ut bilen till någon. Vi är båda över 180 långa, så en ev extra chaufför når inte pedalerna alla gånger ;)

Äh, fram med Buffaloskorna bara:D
Vi var och klämde lite i butik idag.. Men inte blev det nåt lättare för det, försäljaren trodde att Max-wayn kunde vara varmare än hi-wayn och sonen är riktigt varmblodig så det kändes ju inte alls bra. I övrigt såg den ju riktigt trevlig ut och är högintressant, bara den inte är så varm som hon menade/trodde

*delvis kl*
Apropå flamskyddsmedlena och liknande som verkar finnas i många av stolarna.. Är det något man kan tvätta bort?

Min dotter är också riktigt varm av sig, hon trivs finfint i stolen även under varma dagar. Har iofs inte provat hi-wayen, den var inte intressant för våran del eftersom att jag tyckte den såg lika bra ut som mw. :angel:

Jag har också en ford focus (halvkombi) och sambon en merza kombi, vi har nu börjat leta stol åt vår lilleman (även om han kan ha babyskyddet längre så känns det som om det börjar bli dax)
Vi ska iväg och klämma och känna snart, men nu när vi bara har läst så står vi och väger mellan britax hi-way och two way. Hi-way eftersom den är liten och smidig+ svägerskan är nöjd med den, two wayen för att den ska vara lätt att flytta mellan olika bilar bara man har fästanordningar i båda bilarna (= vi behöver bara köpa en stol istället för två) dessutom verkar folk vara nöjda med den.
Men det är verkligen en djungel! Jag hoppas på att vi kommer få prova båda två i bil för att se vad som passar bäst:)
Och självklart så ska lilleman få testa båda och så får vi se vad som verkar bäst!

*delvis kl*
Apropå flamskyddsmedlena och liknande som verkar finnas i många av stolarna.. Är det något man kan tvätta bort?

Tvätta klädseln ett antalt gånger, då har du iaf tvätta ur det värsta. Men även stolens skydd mot smuts. Det finns giftfria impregneringar som man kan köpa, de fungerar dock inte lika bra.

Britax Two-Way är den stol som du kan använda längst på marknade idag. Dvs den med längst rygg! Efter den kommer Axkid kidsofix/kidzone.

Ang flamskyddsmedel på stolarna så är de flesta behandlade på undersidan av klädseln och kommer alltså inte i kontakt med barnets hud! FLamskyddsmedel går inte tvättas bort, men det kan försvinna lite med tiden. Det är som sagt en bil barnen åker i och fattar den eld så kan flamskyddsmedlet ge dig de extra minuter/sekunderna som behövs för att rädda ditt barn. Men man kan välja en stol där det är minimalt och där det sitter på baksidan av klädseln som sagt.

Vi köpte Axkid Kindsofix till våra pojkar i vintras. Och har aldrig varit så nöjd med en stol! De sitter jätte bra i dem båda två och finesserna som själv reglerande nackstöd och självspännande förankringsband ihop med en stor stol gjorde att den vann hästlängder!

Det finns en grupp på facebook som heter bilbarnstolar! Där kan du läsa en hel del om de olika stolarna som finns på marknaden.

Vi har en maxi cosi mobi och är jättenöjda med den. Men egentligen passar den inte speciellt bra i vår bil! (Flög till Sverige och köpte den => kunde ej prova i bilen.) Våra säten lutar så pass mkt bakåt att vi nästan alltid har stolen i max-sovläget för att sonen inte ska luta framlänges. (Det går även att ha i läget innan om han inte sover, men oftast använder vi inte det.)

Jag tycker ändå att den funkar jättebra, så i slutändan äv väl inte tippnings-funktionen central för vår del.

Som någon sa tidigare behöver den ganska mkt plats eftersom den ska hänga över säteskanten + har stödben. Om man har möjlighet borde man provmontera i bilen...

Hos mina föräldrar har vi en begagnad hi-way, som jag också tycker verkar helt ok (som sagt gör det oss inget att man inte kan luta under färd).

Vi har en Two-way som extrastol men gillar den inte alls.. vi köpte den lite hastigt och lustigt utan att läsa på så noga, och det står att man kan ha den bakåtvänd i framsätet också men det är svårt att få den stabilt på plats.
Funderar nu på ännu en extrastol (som släkten vill ha när de lånar lillkillen :)) men nu lutar det åt en Hi-way, eller mojligen maxi cosi mobi.. får nog iväg och provsitta igen! :)

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 286
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 954
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 531
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 511
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V