Bilbarnstol nr 2

Sv: Bilbarnstol nr 2

Jag skulle inte ta bort det, dom säljare jag frågade ang de (då vi först var inne på att köpa en sån) sa att man inte ska göra det då skyddet minskas och kan påverka krockskyddet. Akta graco säger de själv oxå, mitt samvete skulle inte klara de och jag skulle hellre köpa en ny stol.

Men de är väl upp till var och en :laugh:

Acta har ju fler stolar än cosmic comfort det var därför jag reagerade på att du sågade hela märket.
Men jag pratar inte om c c och dennes skydd utan om vår stol :)
C c har jag också hört många som varit missnöjda med.

Turbo: hur lång är Emilia? På vår stol är det långt kvar innan Ellas axlar når upp till huvudskyddet.

Huvudstödet på belogic är ju reglerbart i höjdled och kanske därför Ella har långt kvar tills hon når upp till huvudstödet. :)
Sen är huvudstödet på belogic mindre än på de andra modellerna, vilket oxå antagligen bidrar till de. Sonen har inte provat belogic då den inte fanns när vi köpte vår stol (iaf inte i butiken).

Jag tror inte vi kommer ta bort det, jag vågar inte det. Problemet är att det inte är så smidigt att köpa en ny bakåtvänd stol, det måste vi göra när vi är i Sverige och sen släppa med oss stolen flygplanet. Sambon tycker också att när hon inte kan ha cosmicen mer kan vi köpa en framåtvänd.

Men vi har ett tag kvar att lösa det, än så kan hon ha cosmicen.

Ella har föregångaren dvs duologic. Men vid "ögonmätning" är den betydligt längre i rygg än cosmic comfort.

Vi har en BeSafe iZi Kid X3 Isofix.

+
Plustestad
Skön och ombonad
Lättmonterad med isofix
Snygg
Superbra med magneter som håller undan bältena när barnets sätts i och tas ur
Lätt att höja bälten och nackstöd vartefter barnet växer

-
Dyr
Tar stor plats
Trots att stolen går att luta i flera steg är den ändå för upprätt, vilket gör att barnet lätt tappar huvudet när det sover.
Godkänd endast upp till 18 kg

Vi har en BeSafe iZi Kid X3 Isofix.

+
Plustestad
Skön och ombonad
Lättmonterad med isofix
Snygg
Superbra med magneter som håller undan bältena när barnets sätts i och tas ur
Lätt att höja bälten och nackstöd vartefter barnet växer

-
Dyr
Tar stor plats
Trots att stolen går att luta i flera steg är den ändå för upprätt, vilket gör att barnet lätt tappar huvudet när det sover.
Godkänd endast upp till 18 kg

Skriver under på precis allt du skrev. Ångrar nästan att vi köpte den eftersom Milton redan väger 14 kg och bara har 4 kg tillgodo så att säga.. Förhoppningsvis dröjer det innan han är uppe i dessa 18 kg, men ja.. Och dessutom tar den stor plats, vilket gör att en lång kille som våran Milton är svår att sätta in ibland.
I övrigt är det en bra stol, dock precis som du Oregano skriver är den alltid för rak i ryggen, vi har alltid vår mest lutad.

Vi har den också maxlutad hela tiden, men det hade behövts ett läge till.

Den funkar bra så länge den sitter bakom passagerarstolen, men det finns ingen chans i världen att kunna ha den bakom förarsätet om min man ska kunna köra. Då har vi ändå en ganska stor bil, Passat kombi. Det blir problem sen när det andra barnet också ska ha en ny stol. Jag tycker stolarna ska vara likadana :o så jag överväger att sälja den här och köpa två mindre stolar istället när den dagen kommer.

Ang vikten, så ligger min kille precis under normalkurvan och fortsätter han med det kommer han att väga 18 kg vid 4 års ålder. Så jag ser inget jättehinder med vikten, men man vet ju aldrig.

Kan man inte fästa stolen med bälte?

Det är ju för att det är isofix-stol som det är 18kg.

Ja, det är jättedumt. :mad: För jag antar att stolen skulle bli lite kortare på längden också om man använder bälte? Isofixarmarna är ju ganska långa, vilket iofs utgör bra benutrymme för barnet mellan stolen och baksätets ryggstöd. Men nackdelen är ju som sagt att den aldrig kan sitta bakom förarstolen.

Kan man inte fästa stolen med bälte?

Det är ju för att det är isofix-stol som det är 18kg.

Den sitter redan i bälte..

Oregano; Vi har ju också en stor bil, v70 och den sitter bakom passagerarsätet för det är samma för oss, enda stället där den kan sitta om min sambo ska kunna köra bilen. Visst kan den sitta i passagerarsätet, men vi vill gärna ha Milton bak. Stora och långa barn är ett elände :D

Även den för bälte är upp till 18 kg. Den har vi.
Jag sitter långt fram och kör, men min man kan inte dra bak stolen så långt han skulle vilja. Vi har stolen bakom föraren.

Ahaa :).

Vi kan ha vår stol bakom föraren och vi får bra plats. Fungerar ok om någon längre kör också.

Nu sitter Ella i framsätet fungerar bäst så :). Då har vi massor av plats i baksätet.

Senast ändrad:

nackstödet på XTP går att ta bort, och vi har efter idogt testande insett att det är en av de stolarna som ta minst plats eftersom man kan ha klackarna i sätet.

Vi ha en sån och en maxo cosi mobi. Jag älskar maxicosin pga att den går att luta, men den ta större plats än XTPn pga at en måste stå runt kanten på sätet.

Jag har en v70 gamla modellen som är en av de största invändigt, mycket större än "mellan" modellen av v70 (00-09)som är byggd på s60 karossen = liten. Om maxicosin är i passagerarsätet på min är det gott om plats kvar bak, men som vi har den nu (i baksätet) måste den vara i mitten och då sicker den ändå emellan mycket mellan sätena. Vi är rätt långa båda två (175cm och 2 m) så vi har sätena hyfsat långt bak.

Jasså, de visste jag inte. För när vi hörde med flera säljare så fick man inte ta bort nackkudden på någon Akta stol. Men de gick att ta bort (precis som på cosmic comfort), men rekommenderas INTE då säkerheten minskas, men de fick ens egna samvete bestämma om man skulle eller inte, enligt säljaren :)

TS;
Om du funderar på duoflex ändå, tänk på att den endast är godkänd i framsätet till 25 kg och baksätet 18 kg.

Jag skulle kolla på Axkid kidzone, den skulle jag nog vilja ha om den funnits när jag köpte stol. Har dock inte sett den i verkligheten, finns ingen återförsäljare här uppe.

Den stolen var ju otroligt lik Belogic på alla sätt, det skiljer lite i pris men inget som har någon betydelse vid den summan ( tycker jag ).

Förutom att Belogic också är Plustestad vilket är plus i kanten för mig :)

Men är det inte flera av Akta stolarna som får riktigt usla betyg i krocktester? Måste googla för läste flera tester för någon dag sedan och där visades även filmer hur stolarna betedde sig vid krock, flera slets lös helt från fästena.

Är också i färd med att köpa ny stol, har mest kollat på Izi Kid x3, men om den tar väldigt mkt plats går det bort då jag måste ha stolen bakom förarsätet.

De testen jag vet om som gjorts på film är FLERA år gamla, och förhoppningsvis har akta förbättrat sig.
Tror inte de gjorts några nyare test sen dess, har dock inte googlat Ang de.sen jag köpte vår stol.

Calarzirya; de kanske stämmer, tyckte den verkade smidig att sätta fast o att nackstödet justeras automatiskt. Men har inte sett den i verkligheten, så mer än de har jag inte att gå på.
Tyckte dock de var märkligt när man vänder den framåt (vilket jag inte skulle göra,men många andra) så kunde man använda stolens bälte om man ville. De jag läst är att man INTE ska göra de, då barnet sitter för hårt fast och bältet flexar inte eller dämpar krocken som de vanliga bältet gör. Vilket kan leda till nackskador mm. :confused:

Hittade det, verkar som att det är från ca 2007... men skrämmande ändå, och de tester som görs är ju bara hur sköna stolarna är, ingenting om krocksäkerhet?

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 286
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 954
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 531
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 511
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V