Bilbarnstol nr 2

Sv: Bilbarnstol nr 2

Jag vet bara att den stolen vi har ( Duologic ) fick då högsta poäng tillsammans med Besafe Izikid. Tror det var Råd & Röns test 2009 ( betaltest ).

Actas andra stolar har jag sämre koll på. Deras Belogic är dock ny och ensam om att ha plustestats ( googla plustest ) så jag skulle definitivt titta närmare på den om jag skulle köpa en stol idag.

Vår Vinter: Man ska inte ens använda stolarna framåt oavsett bälte tydligen. Dom är alldeles för tunga.

Vår Vinter: Man ska inte ens använda stolarna framåt oavsett bälte tydligen. Dom är alldeles för tunga.

Nä, o de vet jag (vilket jag skrev i texten ;) ), men de finns ju folk som inte lyssnar på de. O då dessutom rekommendera stolens internbälte vid framåtvänt åkande gör ju att dessa människor tror att de är säkrare än bilens bälte eftersom barnet sitter hårdare fast, vilket de inte är. :crazy:

Köpte Råd&Röns test igår, Belogic hade fått riktigt usla poäng pga farliga ämnen i stolen... de andra stolarna låg på runt 70-80 poäng, Belogicen endast 20.

Ah tyckte bara att du skrev att du aldrig skulle ha den framåt :). Men ja galet att rekommendera bilstolens egna bälte även framåtvänd :/

Feel: Vad tråkigt, ja du får söka vidare. Jag är bara uppdaterad på 2009 års tester ( då fanns inte ens Belogic ). Den är ju den mest testade stolen, men iom kemikalierna får den dåliga poäng. Jättetråkigt!

Ah tyckte bara att du skrev att du aldrig skulle ha den framåt :). Men ja galet att rekommendera bilstolens egna bälte även framåtvänd :/

Skrev kanske lite luddigt, men jag skulle inte vända en kombistol framåt oavsett vilket bälte som används. När sonen ska sitta framåt blir de en ren bältesstol, betydigt mycket smidigare att skifta mellan bilar oxå :laugh:

Feel:
Jag vill oxå läsa råd och röns test, men vägrar betala för de :D

Jag vet att det gjorts flera tester och jag vet inte om det var råd och röns test som vart kritiserat (läste de någonstans) då dom tagit med nästan bara stolar som används i andra delar av europa för framåtvänt åkande.

De stolar som intresserar mig mest nu är Britax (multi tech och hi-way), Maxi Cosi Mobi och Besafe izi kid x3.

Fler som har åsikter om dessa stolar?

Ska iväg och hämta ny bil och även prova stolar i den på lördag, verkar som Besafen tar en hel del plats och Britax är rätt smidiga? Hur är det med Maxi Cosin?

De stolar som intresserar mig mest nu är Britax (multi tech och hi-way), Maxi Cosi Mobi och Besafe izi kid x3.

Fler som har åsikter om dessa stolar?

Ska iväg och hämta ny bil och även prova stolar i den på lördag, verkar som Besafen tar en hel del plats och Britax är rätt smidiga? Hur är det med Maxi Cosin?

Jag har testat alla dom stolarna. Hade tidigare en besafe och en hi-way men blev tvungen byta stolar i våras då jag krockade med bilen.
Hi-way är liten och smidig och barnen sitter bra i den men det går tyvärr inte luta bak den. En bra stol om man inte har så stor bil.
Besafe tar mycket plats och som flera redan nämt är ryggstödet för rakt, hade behövt kunna lutas tillbaka mera. Men stolen känns väldigt rejäl.

Har nu en Maxi cosi till lill-killen och är jättenöjd med den. Han sitter jättebra i den men stolen tar ganska mycket plats. Skulle absolut rekomendera den!
Till min tjej på 3,5 har jag en multitech och är väldigt nöjd med den med, skulle dock inte köpa den till ett allt för litet barn då den är rätt så rak i ryggen och inte går luta. Det börjar vara lite trångt för benen nu så vi ska nog ta och vända stolen framåt snart.

Har en hi-way till min son på 6 mån och han sitter jättebra i den, tappar inte huvet när han sover och trivs utmärkt i den vid vaket tillstånd. Har köpt till huvudstödet så den blir lite "mysigare". Stolen är lätt att montera och passar utmärkt i våran passat. Dotter på 4.5 år (105cm) får fortfarande plats i den så enligt mig är det en prisvärd och bra stol som kan användas länge. Nu har dotter en ny britax two way som hon sitter bakåtvänt i och kommer kunna ha i minst 1 år till...

Kanske lite OT..
Men det rekommenderas inte att man använder dessa multistolar framåtvänd utan att man då väljer en bilstol som är anpassad för färdriktningen enbart :)

Jag har också hört att man inte ska använda dom framåt men har aldrig hittat någon förklaring till varför. Men du kanske vet mer?

I en framåtvänd kombistol är det svårt att få bilbältena nära kroppen på barnet, över höfterna och bröstbenet eftersom stolen saknar bältesstyrning som finns på bra bältesstolar med rygg. Detta är verkligen att beakta för bältesplaceringen är livsviktig vid en krock.
Framåtvänt sitter kombistolen fast enbart med bilens bälte med barnet emellan, då får barnet hela stolens tyngd på ryggen vid en krock och den tunga stolen kan dessutom tippa framåt.

Jag skulle absolut inte vända en multistol utan köpa en vältestad och välanpassad bältesstol istället.

Vi tänkte köpa en Maxi Cosi, men den passade överhuvudtaget inte i min bil, var också väldigt svår att montera i den. Samma sak med en brio-stol.
Den som passade är Britax Hiway och sonen sitter mkt bra i den.
Det jag var ute efter i Maxi Cosin var att kunna ställa om till liggläge, men de sitter superbra i britaxen och tappar inte huvudet alls.
Ett plus är att den är enkel att justera bältena på och att priset var bra. Det verkar också vara den stol som passar bra i de flesta bilar. Jag har en suzuki vitara.

Vi har också en passat, så det låter ju lovande med en Hi-way. Man kan alltså köpa till en kudde? Vi åker en hel del långa sträckor så det är viktigt att han sitter bra i stolen, har tänkt att den absolut ska gå att luta men det kanske inte är nödvändigt om sittställningen är så bra att det inte behövs? Vilken djungel det är! Jag köper ju hellre en riktigt bra stol nu och får byta igen, det är ju ändå rätt många år tills dess, än en som går vända om det ändå bara är halvbra.

Vi har också Passat och jämfört med Volvo, Saab m.f likvärdiga så lämnar Passaten mer utrymme.

Nu är varken jag eller min sambo några långa människor men vi kan placera dotterns stol ( modell stor i jämförelse ) på vilken plats som helst i bilen och den ger oss ändå bra med utrymme :)

Vi åker många långa sträckor och för oss har det varit guld värt att kunna luta stolen även om hon sitter bra även i rakt läget ( inget häng med huvudet ).

Har kollat på lite stolar idag. Provade BeSafen i bilen och den var verkligen enorm, har ändå en BMW 5serie men den fick knappt plats i den, så den stolen går tyvärr bort.

Kollade även på MaxiCosin och Britax Hiway men fick tyvärr inte prova någon av dem... men hiwayen såg smidig och med kudden som gick att köpa till så såg den ombonad ut, så lutar mot en sådan.

Vi har en begagnad BeSafe izi kid i en bil och en ny Britax multi-tech i den andra, är mycket nöjd med båda storlarna :)

Hmm nu köpte vi en multi-tech, han såg ut att sitta bra i den, och vid normal lutning behöver vi inte flytta fram sätet mer än med babyskyddet.
Men nu blir jag ju fundersam, varför finns det kombistolar om man inte ska använda dem framåt ändå? Visst förstår jag att tillverkarna vill sälja med argumentet att de går vända, men om det inte är säkert skulle de väl inte få säljas så? Det förvånade mig att t o m säljaren i butiken sa att när barnet vänds framåt så köper "alla" en framåtstol istället. Tyvärr funderade vi inte så mycket på det då, tyckte den här verkade bra och "de är den stol de kan ha längst" sa han, men som sagt vad är meningen med det om man ändå inte använder den framåt?! Blir inte klok på om vi köpt en bra stol eller en "onödig".

Anledningen att man inte ska vända stolen är för att den är för tung och bältet hamnar fel. Jag vet att vissa märke säljer samma stol utomlands som endast framåtvänd , då man i många andra länder vänder barnet framåt efter babyskyddet.

Är stolen urväxt bakåtvänt så är den ju även urväxt framåtvänd. Bara för att man vänder den framåt gör ju inte att stolen blir längre i ryggen. Så är den urväxt bakåt när de är dags för att vända framåt (4-5års ålder) så får man köpa e:laugh:n ny stol.

Ja är den urväxt förstår jag såklart att den inte passar bättre även om man vänder den! Det var inte riktigt så jag menade, hela poängen med dessa kombistolar är som jag förstått det att de förväntas passa såpass lång tid att man kan ha den framåt också.
Ännu konstigare då om stolarna säljs som framåtstol?!

Ni har köpt en bra stol som ditt barn förhoppningsvis kan färdas lång tid bakåt i, rekommendationen är sedan att köpa en bältesstol när man ska vända framåt.

Calazirya skrev:
I en framåtvänd kombistol är det svårt att få bilbältena nära kroppen på barnet, över höfterna och bröstbenet eftersom stolen saknar bältesstyrning som finns på bra bältesstolar med rygg. Detta är verkligen att beakta för bältesplaceringen är livsviktig vid en krock.
Framåtvänt sitter kombistolen fast enbart med bilens bälte med barnet emellan, då får barnet hela stolens tyngd på ryggen vid en krock och den tunga stolen kan dessutom tippa framåt.

Jag skulle absolut inte vända en multistol utan köpa en vältestad och välanpassad bältesstol istället.

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 286
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 954
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 531
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 511
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V