Bieffekter med krubbitning

Lella

Trådstartare
Jag har här under en längre tid gått och tänkt på vilka bieffekter krubbitning kan ha för hästen. Boxväggarna slits, framtänderna slits, men hur är det med gaskoliken? Förr sades det att en krubbitare hade högre risk att få gaskolik men enligt en artikel jag läste för något år sedan skall det inte finnas något saband mellan dem, det var nyligen forskat i området då. Finns här någon annan som har erfarenheter av det ena eller det andra?
Nu är jag inte ute efter om hur hästen borde stimuleras eller annat för att få ett bättre liv och sluta med ovanan utan endast bieffekter med krubbitning.

Sv: Bieffekter med krubbitning

Hej!

Om jag inte minns fel misstänker man nu att krubbitning snarare är ett tecken på magproblem än tvärt om. Dvs hästen har problem med magen och krubbiter därför.

Jag tog av krubbitarremmen på 3 hästar där jag jobbade och ingen av dom fick nån kolik. Däremot märkte jag att de krubbade mer med remmen på.

/ Lavinia

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 867
Senast: turbofling
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka