Bibehållen avelsrätt

Aningsfull

Trådstartare
Jag orkar inte ens låtsas att det gäller någon annan, men ska försöka fatta mig kort.

Tiken är 4 år, köpt med bibehållen avelsrätt och uppfödaren har inte tagit sin kull. Av olika omständigheter kan vi inte ha henne kvar.
Stämmer det då att jag inte har rätten att sälja hunden vidare till någon annan än uppfödaren? Och stämmer det att uppfödaren dessutom inte behöver betala för henne på grund av tiden hon varit i min ägo?

Hunden har sen jag köpt henne meriterats på utställning, tagit viltspårschampionat, samt tävlat agility med Cert.

Det känns så fel att hunden i min ägo ökat sitt värde, men att jag inte har något annat alternativ än att skänka bort henne till uppfödaren när jag inte kan ha henne kvar.

Vad står i kontraktet? Det brukar finnas med både en gräns för x antal kullar och x antal år. Efter det av alternativen som uppfylls först är det du som äger hunden, i det här fallet år då - eftersom det inte blev någon kull.

Uppfödaren kan också överlåta hunden till dig utan att något av alternativen har uppfyllts.

(Nu kan ni ju ha skrivit ett hejbaberibakontrakt, förvisso.)

Nej alltså, det är SKK's avtal som gäller. När hunden fått 1 valpkull eller blir 5 år tillfaller hon helt i min ägo.
Men nu har hon ju inte det. Men det känns ändå konstigt att jag köpt och betalat för en hund, men sen när jag inte kan ha den kvar har jag ingenting att säga till om vart hon ska hamna. Och att trots all meritering har jag inget annat val än att ge bort henne.

Hunden övergår i din ägo när den fyller fem år. Antar att du som fodervärd får köpa loss hunden för att kunna sälja den vidare.

Jo, jag vet när hunden övergår i min ägo (eller vad man ska säga eftersom att jag redan äger hunden, uppfödaren äger bara avelsrätten).
Men det var inte det som var frågan.

Fast som halv/helfodervärd så kan du väl närsomhelst betala det resterande priset på hunden till uppfödaren, så den övergår i din ägo (precis som @Migo skriver) och efter det kunna bestämma själv vart du ska sälja/placera hunden. Så det var väl ett svar på din fråga? Så länge du inte innehar hela rätten till hunden så har du ingen rätt att göra dig av med den/sälja den/placera om den. Äger du hela hunden så får du göra precis som du vill med den.

Jag orkar inte ens låtsas att det gäller någon annan, men ska försöka fatta mig kort.

Tiken är 4 år, köpt med bibehållen avelsrätt och uppfödaren har inte tagit sin kull. Av olika omständigheter kan vi inte ha henne kvar.
Stämmer det då att jag inte har rätten att sälja hunden vidare till någon annan än uppfödaren? Och stämmer det att uppfödaren dessutom inte behöver betala för henne på grund av tiden hon varit i min ägo?

Hunden har sen jag köpt henne meriterats på utställning, tagit viltspårschampionat, samt tävlat agility med Cert.

Det känns så fel att hunden i min ägo ökat sitt värde, men att jag inte har något annat alternativ än att skänka bort henne till uppfödaren när jag inte kan ha henne kvar.
Nej - du får inte sälja henne vidare. Du kan (om den som äger avelsrätten godtar) få köpa ut henne och sen sälja henne vidare, men du får inte sälja henne med det kontrakt som du har nu. Måste du lämna iväg hunden snarast, så är det att lämna tillbaka till den som har avelsrätten som gäller eftersom du annars bryter ett kontrakt. Det kan bli väldigt dyrt för dig i slutänden.

Fast som halv/helfodervärd så kan du väl närsomhelst betala det resterande priset på hunden till uppfödaren, så den övergår i din ägo (precis som @Migo skriver) och efter det kunna bestämma själv vart du ska sälja/placera hunden. Så det var väl ett svar på din fråga? Så länge du inte innehar hela rätten till hunden så har du ingen rätt att göra dig av med den/sälja den/placera om den. Äger du hela hunden så får du göra precis som du vill med den.

Ev att det fungerar med dom gamla kontrakten, men med dom nyaste så får man inte göra så nej. Det finns en anledning till att man säljer en hund med bibehållen avelsrätt och det är att man inte ska kunna gå miste om avelsbiten om den som äger hunden får för sig annat.

Ev att det fungerar med dom gamla kontrakten, men med dom nyaste så får man inte göra så nej. Det finns en anledning till att man säljer en hund med bibehållen avelsrätt och det är att man inte ska kunna gå miste om avelsbiten om den som äger hunden får för sig annat.

Det gillar jag! Så man som uppfödare inte bara är helt rättslös och kan stå med skägget i brevlådan helt plötsligt. Det är ju liksom det som är hela grundtanken med att sätta ut hundar på foder...

Jo, det är nog tyvärr så att man får bita i det sura äpplet för att man är dum nog att ta en foderhund. :(
Även om det blir den tråkigaste och hemskaste läxan i hela mitt liv så har jag i alla fall lärt mig att aldrig mer köpa en hund med bibehållen avelsrätt. :(

Men är uppfödaren intresserad av att få tillbaka hunden ens? Med tanke på hundens ålder och att inga valpar tagits så kanske uppfödaren kan skriva över hunden på då helt?
Det kan väl knappast vara mycket pengar det handlar om heller med en 4 år gammal hund trots att den har ett par meriter.

Jag blir faktiskt lite trött på de som försöker få de till att man gjort uppfödaren en sån stor tjänst när man meriterat en foderhund. Ja, vi som uppfödare blir super glada och stolta över att det är gjort, men det är inget man kan tvinga någon fodervärd att göra. Jag tror i min enfald att man tränar och tävlar med en foderhund för att man tycker det är roligt att göra det.

Jo, det är nog tyvärr så att man får bita i det sura äpplet för att man är dum nog att ta en foderhund. :(
Även om det blir den tråkigaste och hemskaste läxan i hela mitt liv så har jag i alla fall lärt mig att aldrig mer köpa en hund med bibehållen avelsrätt. :(

Jag förstår inte riktigt vad som är så hemskt med just att uppfödaren får tillbaka henne? Det brukar ju vara skitjobbigt att behöva hitta ett nytt hem till sin hund, är det inte positivt istället att hon hamnar hos någon ni känner och som förhoppningsvis kan ta bra hand om henne?

Surt att inte få betalt för henne, visst. Men du har ju inte betalat fullpris på henne från början, och du kan ju se det hon kostat som en slags hyra. :)
Bättre att hon får ett bra, erfaret hem än hamnar varsomhelst, väl?

Ja uppfödaren vill ha tillbaka henne och para henne på nästa löp.

Och nej det handlar inte om pengar utan om maktlösheten att inte själv kunna vara med och bestämma. :(

Tyvärr är det väl nackdelen med fodervärdsavtal, man är helt maktlös när det väl gäller. Vet ju inte viken tik det gäller. Kan det vara så att tiken inte är lämplig att gå i avel och att det är därför allt känns så hopplöst?

Jag ser inte problemet.
Du är fodervärd åt en hund som inte övergått i din ägo än.
Du kan inte behålla den, så då kontaktar du uppfödaren och lämnar tillbaka den?

Hade en på foder med och hon övergick när hon är 4 år till vår ägo.
Hade vi inte kunnat ha kvar henne hade vi bara kontaktat uppfödaren.
Svårare än så är det inte. Antingen behåller då uppfödaren hunden för avel eller finner nytt hem.
Är ju inte så att uppfödaren skjuter hunden bakom huset och de är ofta kräsna med köpare.

Har du inte möjlighet att låta uppfödaren använda hunden för den avtalade parningen och först därefter sälja eller omplacera hunden själv?

Jo, jag vet när hunden övergår i min ägo (eller vad man ska säga eftersom att jag redan äger hunden, uppfödaren äger bara avelsrätten).
Men det var inte det som var frågan.
Fast det stämmer väl inte? Du äger väl inte hunden - har du den inte på foder då?

Har du betalat fullpris för hunden men uppfödaren har avelsrätt kvar?

Liknande trådar

Hundträning Har funderat på en sak i många herrans år och tänkte höra om det jag kommit fram till är något som andra känner igen sig i. Jag tränar...
Svar
15
· Visningar
1 542
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Har hittat mig en uppfödare nu och om allt går enligt planerna blir vi med valp till hösten/vintern. Uppfödaren började prata om...
Svar
2
· Visningar
2 263
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag ska köpa en hanvalp från en skk ansluten uppfödare. Jag har bra kontakt med denne och eftersom jag väldigt gärna vill ställa ut och...
Svar
2
· Visningar
1 184
Senast: MalinM
·
Hundavel & Ras Hejsan, jag har en fråga. 2011 sålde jag en liten taxvalp med bibehållen avelsrätt. Allt enligt SKK eftersom jag är ansluten...
Svar
10
· Visningar
2 297
Senast: Novelette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod