Bibehållen avelsrätt

Jag äger hunden och står som ägare på hunden. Uppfödaren äger avelsrätten.
Jag betalade halvt valppris och resterande betalas med att uppfödaren tar sin kull.

Nåväl, nu har jag i alla fall fått tag i Skk juridiska (äntligen) och enligt kvinnan jag pratade med där stämmer ingenting av det ni skriver.
Jag äger hunden och kan sälja hunden till vem jag vill men måste bifoga ett kontrakt på att uppfödaren har rätt till en kull.

Tänkte att det kunde vara kul för er att veta som tyckt till här och vänt det emot mig och fått det att låta som att jag försöker sälja någon annans hund. ;)

Mycket märkligt, då det enligt allting som tidigare sagt hos SKK är att man inte kan vidarebefodra avelsrätten - alltså sälja en hund man inte äger avelsrätten på. Det va en nyhet i så fall. Måste luska i det själv då jag har planer på att ev sälja en tik med bibehållen avelsrätt och är det så kommer det aldrig någonsin bli aktuellt.

Säljer du hunden långt bort så kommer den nya ägare i så fall vara skyldig till merkostnader för transport osv precis om det skulle bli för dig om du flyttade längre bort ? Låter mycket märkligt. Måste själv maila SKK för att få veta mer, för detta känns oerhört viktigt för uppfödare som funderar på att sälja med bibehållen avelsrätt.

Detta är inget för att anklaga dig, utan för att få riktiga fakta. Allting står iofs på baksidan av avtalet om vad du får eller inte får göra.

Min tanke är att du bör kunna bli ersättningsskyldig då du faktiskt bryter avtalet genom att sälja hunnden vidare till en person som inte finns med i avtalets början. Tänk dig för och få detta noga skriftligt från SKK, för du kan riskera att både få betala för halva hunden och för den förlorade delen en kull innebär. Jag skulle gärna vilja se detta skriver från SKK exakt hur deras juridiska formulerat sig.

Senast ändrad:
Tyvärr står det inget om detta på baksidan av avtalen - varken dom gamla eller nya. Spånar vidare - kontraktet är mellan dig och säljaren. Om du säljer vidare och denne person struntar i ditt avtal gentemot första säljaren, så bör det rimligtvis bli du som kan bli ersättningsskyldig om det ingen kull blir pga detta ?

Det enklaste vore ju om första säljaren godtar att du säljer och denne kan göra upp ett nytt avtal med den du säljer till - risken är annars att det blir oerhört mycket strul.

Märkligt? Nja, det speciella med den här avtalsformen är att äganderätten redan från början övergår från säljare till köpare. SKK:s inställning till uppfödare som försöker förhindra valpköpare att sälja vidare en hund är väldigt klar.

@Aningsfull
Jag förstår inte riktigt vad problemet är

Varför vill du inte att uppfödaren ska få tillbaka hunden?

Är uppfödaren olämplig på något sätt?

Eller är det så att du inte vill lämna tillbaka hunden för att du förlorar pengar?

Om man som ägare inte kan ta hand om sin hund efter 4 år, så borde minsta problemet vara att man förlorar några tusenlappar

Om du missade det inlägget så skriver jag det igen. Pengar är det minsta problemet, jag vill det bästa för min hund. Är det så svårt att förstå?
Vad är det med en uppfödare som gör att alla tycks utgå från att uppfödaren automatiskt erbjuder det bästa hemmet...

Om du missade det inlägget så skriver jag det igen. Pengar är det minsta problemet, jag vill det bästa för min hund. Är det så svårt att förstå?
Vad är det med en uppfödare som gör att alla tycks utgå från att uppfödaren automatiskt erbjuder det bästa hemmet...
Jag missar inget, jag förstår också...

Du skrev i huvudinlägget
" Det känns så fel att hunden i min ägo ökat sitt värde, men att jag inte har något annat alternativ än att skänka bort henne till uppfödaren när jag inte kan ha henne kvar."

Jag säger det igen.. Pengar borde vara ditt minsta problem om du inte kan ta hand om hunden efter 4 år

Ingen har nog sagt att uppfödaren har det bästa hemmet - jag är mer ute efter hur det fungerar avtalsmässigt, då avtalet är mellan dig och den du köpte av. Om du säljer vidare, så kan ju inte du själv upprätthålla det avtalet. Du kan inte överföra ett avtal till ny person om inte första säljaren godtar - det är mer den biten jag är intresserad av. Enklast är ju som jag tidigare skrev, att första säljaren upprättar ett nytt kontrakt med den du vill sälja till.

Nåväl, du har ju redan fått svar. Så jag antar att jag inte behöver upprepa mig för att du ska förstå men jag gör det ändå. Jag vill det bästa för min hund. Och för mig känns det avigt att man äger en hund men ändå kan hamna i ett läge att man inte har något annat alternativ än att skänka den till uppfödaren om man inte kan ha den kvar.
Då skänker jag hellre hunden till ett hem jag tror att hon får det bra i.

Jag tillhör de som inte nödvändigtvis tycker att alla uppfödare är guds gåva till hundvärlden, tvärtom anser jag att det är ett släkte för sig.
Det verkar i ditt fall som om det inte är en friktionsfri relation er emellan.

Alternativen verkar ju vara att antingen invänta löp och parning och omplacera efter det eller att tillsammans med uppfödaren, komma överens om en ny ägare.

Har du inte fått svaret skriftligt från SKK, så bör du nog be om det. Frågade hur detta fungerar och en annan person som sålt en hund med bibehållen avelsrätt hade pratat med juridiska på SKK och dom hade sagt att då blir personen som säljer hunden vidare (och alltså bryter avtalet) ersättningsskyldig för uteblivna parningar (detta gällde en hane med parningar kvar, men det är sak samma oavsett kön). Alternativt låna ut hunden så den fortfarande finns till förfogande till den är färdig använd och sen sälja.
Så råden är tydligen olika beroende på vem man pratar med.

Varför inte vänta istället den tid som är kvar till löpet och sälja hunden efter den fått sin kull ? är det trubbel hemma, så kanske den blivande köparen kan låna hunden tills vidare så du fortfarande står som ägare tills avtalet är klart och inga kontrakt behöver brytas.

Det här med avtal är verkligen inte lätt. Allra helst när det verkar komma olika bud. Jag får helt enkelt invänta skriftligt svar från Skk.
Har också läst avtal tills ögonen blöder men jag tycker inte att det i avtalet står något självklart svar på den här problematiken.

Det är två olika frågor som du blandar ihop till en. Första frågan är om köparen kan sälja hunden? Andra frågan är vilka följder det kan få för det civilrättsliga avtalet som finns mellan den förste köparen och säljaren om avelsrätten.

Det här med avtal är verkligen inte lätt. Allra helst när det verkar komma olika bud. Jag får helt enkelt invänta skriftligt svar från Skk.
Har också läst avtal tills ögonen blöder men jag tycker inte att det i avtalet står något självklart svar på den här problematiken.
Nej det står ju ingenting om detta på avtalen, men är nog så viktigt. Min egen känsla är ju att du kan sälja vidare, MEN att det är du som ska se till att ditt eget kontrakt uppfylls och att det är du som får skriva ett eget kontrakt med nya köparen så DU kan se till att ditt gamla kontrakt uppfylls. Är du med ? Det är alltså du som ska meddela när tiken löper även om du sålt henne och det är du som ska se till att hon finns tillgänglig för parning.

Det är två olika frågor som du blandar ihop till en. Första frågan är om köparen kan sälja hunden? Andra frågan är vilka följder det kan få för det civilrättsliga avtalet som finns mellan den förste köparen och säljaren om avelsrätten.
Det blir automatiskt två frågor i detta, så båda sakerna behöver rätas ut.

Problemet är hemma och själv skulle jag hellre ha hunden hos hundvakt tills uppfödaren tagit sin kull för att sedan kunna omplacera henne (optimalt vore ju om hundvakt och framtida ägare är samma person). Men enligt uppfödaren får jag inte det.
Så det är väl nästa sak jag vill ha svar på, om uppfödaren kan hindra mig från att ha en hundvakt till en hund jag trots allt äger. Så länge hon får bruka sin avelsrätt?

Väldigt intressant att SKK lämnar så olika svar på samma fråga...

Extra intressant för mig som får hem en foderhund om 10 dagar!

Liknande trådar

Hundträning Har funderat på en sak i många herrans år och tänkte höra om det jag kommit fram till är något som andra känner igen sig i. Jag tränar...
Svar
15
· Visningar
1 542
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Har hittat mig en uppfödare nu och om allt går enligt planerna blir vi med valp till hösten/vintern. Uppfödaren började prata om...
Svar
2
· Visningar
2 263
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Jag ska köpa en hanvalp från en skk ansluten uppfödare. Jag har bra kontakt med denne och eftersom jag väldigt gärna vill ställa ut och...
Svar
2
· Visningar
1 184
Senast: MalinM
·
Hundavel & Ras Hejsan, jag har en fråga. 2011 sålde jag en liten taxvalp med bibehållen avelsrätt. Allt enligt SKK eftersom jag är ansluten...
Svar
10
· Visningar
2 297
Senast: Novelette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka