Beväpna dig, nu kommer vargen!

Sv: Beväpna dig, nu kommer vargen!

Håller med, och håller även med i det Bewildered skriver.

Vi har ofta våra hundar lösa under promenaderna (när dom får vara det), dom går inte långt ifrån oss, alltid under uppsikt, och jag skulle skjuta den jägare som sköt min hund bara för att han inte har ögon att se med.

Då riskerar du nog ett åtal för mord.är det verkligen värt det?

Skjuta en människa för ett misstags skull..verkligen rabiat.

fast det ar ju 3djehands info! Resten ar andrahands info! :)

3;ehand..jag vet inte det ja Lotta är väl mor Frida som var matte till hunden.

Tidningen kommer med 2;a handsinformation den har de från skytten och familjen vars hund skjöts

så helt ute o cyklar är jag trots allt inte.....;)

Jag är lite nyfiken på varför han gick beväpnad öht, framgår ju ingenstans där jag läst åtminstone. Det var väl dessutom inte värst länge sedan någon jägare misstog en häst med vitt täcke för att vara ett vildsvin? Dags att börja kolla både syn och mental hälsa på jägarna tror jag.

arligt talat, sa nar en individ sager att en annan individ sa, i synnerhet nar kanslor gar hoga blir det inte alltid ratt. Sa just det citatet tror jag vi verkligen bor ta med en nypa salt.

Bilen: jadu, det undrar jag med faktiskt, kan forsta om han nu ar sa pass rovdjursradd och de har haft dom nara inpa. Annat land, jag vet, men har har vi bomsticks redo for det mesta. Men var han nu pa sin tomt och sag hunden ga forbi tomtgransen, kanske han sprang in och laddade bossan? Gissningsvis.

fast det ar ju 3djehands info! Resten ar andrahands info! :)

Mera 2;a handsinfo:
Enligt SVT

-Enligt vår hundvakt så måste Hutch ha passerat en fårhage och där blev han skjuten i huvudet av fårägaren trots att fåren var instängda, säger Tony Sandin till SVT Gävledala.
Hutch var sju år gammal och ägdes av Tony Sandins bonusdotter Frida Fridheim. Tillsammans med Frida hade Hutch vunnit flera fina priser som täcker stora delar av en vägg hemma hos familjen i Bandhagen.
Fårägaren berättar att hans djur ska ha blivit attackerade av varg vid ett tidigare tillfälle. Då revs enligt uppgift ett tiotal djur.
-Rovdjuren blir alltmer oskygga här. Det är tufft och besvärligt. Men jag ville absolut inte att det skulle bli så här illa.

Jag är lite nyfiken på varför han gick beväpnad öht, framgår ju ingenstans där jag läst åtminstone. Det var väl dessutom inte värst länge sedan någon jägare misstog en häst med vitt täcke för att vara ett vildsvin? Dags att börja kolla både syn och mental hälsa på jägarna tror jag.

Det framgår om man läser. Hans djur har blivit angripna av varg tidigare.
Därför är det förklarligt att "gamla Bettan" ligger klar i vapenskåpet.

För att spetsa till det, bara för att en idiotisk ryttare tar och rider ut på en myr så hästen går ner sig så är det inte adekvat att mental pröva varje ryttare i Sverige:D

samma sak med jägare bara för att en närsynt jägare skjuter en ponny istället för ett vildsvin så är det inte adekvat att mentaltesta jägarkåren;)

playen funkar bara ibland tyvarr :/ beror nog mest pa min internet leverantor an nagot annat.

where the wind is free and the net is slow .
eller som en gubbe sa i montana.
on the range , where men ar men, and woman are fue
ursäkta stavningen

Jaa det är ju enkelt att säga så. Tror du på det själv ?

jag tror ingenting i det här fallet.
en part hävdar nödvärn, den andra parten befann sig i Stockholm när det hände, hunden hade hund vakt.

ja avvaktar polisens rapport o åklagarens beslut.
för det måste komma ett sådant eftersom hundens ägare gjort en anmälan.

Jägarna skjuter ett antal människor varje år i tron på att de är djur (eller av annan orsak). Jägarna skjuter ett antal tamdjur i tron på att det är vilt de skjuter (eller av annan orsak)

Om ens familjemedlem blir skjuten (och dit räknas hunden av de flesta - inte minst av jägare), så handlar man kanske i affekt och chock och tänker inte klart.

Man tänker inte på följderna av sin handling i den stunden, man känner kanske bara att nu ska den j*n få sig en läxa. Och likadant tänker väl de jägare och fårbönder med vapen (har fårbönderna vapen är de väl också jägare iofs) som fått sina tamdjur inkl hundar tagna av rovdjur. Om det är det aktuella rovdjuret eller en annan av samma art s*r man i då kroppen är full av adrenalin.

Det finns meterlånga trådar på t.ex. riksjägarnas hemsida om det hemska när vargen tar en jakthund som varit på promenad lös och dragit iväg till skogs.

Att man sedan själv brustit i sin hund/tamdjurshållning inser man inte då.

*KL*
Jag tycker det är fruktansvärt det som hänt, det måste självklart kännas hemskt för hundägaren/familjen som passade den.
Men jag tycker faktiskt synd om bonden också.

Eftersom ivf AB framställer skytten som en bonde antar jag att det faktiskt är precis vad han är också, troligtvis ingen större jägare. Han är i 50års-åldern, vilket innebär att om han köpte vapen innan vilketårdetnuvar-80-talnågongång, så är det inte ens säkert att han har genomgått en jägarexamen, eftersom det inte fanns krav på det tidigare.
Här hemma är de flesta bönderna i samma åldersklass inte heller några större jägare, eftersom de på sin höjd skjuter lite duvor ett par gånger om året.

Jag blir tyvärr inte särskilt förvånad över att en bonde som fått sina djur lämlästade en eller flera gånger skjuter varg om han får tillfälle. Om han då dessutom inte har fått någon respons på eventuell ansökt skyddsjakt, så har han säkert tänkt tillämpa paragraf 28.
Hade han däremot varit en van jägare och en uttryckt varghatare så hade han vetat att för att paragraf 28 ska gälla, så måste man skjuta varningsskott innan, vilket han uppenbarligen inte har gjort.

Jägarna skjuter ett antal människor varje år i tron på att de är djur (eller av annan orsak). Jägarna skjuter ett antal tamdjur i tron på att det är vilt de skjuter (eller av annan orsak)

Om ens familjemedlem blir skjuten (och dit räknas hunden av de flesta - inte minst av jägare), så handlar man kanske i affekt och chock och tänker inte klart.

Man tänker inte på följderna av sin handling i den stunden, man känner kanske bara att nu ska den j*n få sig en läxa. Och likadant tänker väl de jägare och fårbönder med vapen (har fårbönderna vapen är de väl också jägare iofs) som fått sina tamdjur inkl hundar tagna av rovdjur. Om det är det aktuella rovdjuret eller en annan av samma art s*r man i då kroppen är full av adrenalin.

Det finns meterlånga trådar på t.ex. riksjägarnas hemsida om det hemska när vargen tar en jakthund som varit på promenad lös och dragit iväg till skogs.

Att man sedan själv brustit i sin hund/tamdjurshållning inser man inte då.

500 till 600 människor skadas varje år i samband med jakt.
Det gäller benbrott, bilolyckor o andra skador. ca 4% är våda skott och en till 2 personer per år dör av sina skottskador

Om man anser att detta är en anledning att "korsfästa" jägarkåren så kan man ju börja nysta i hur många hästintresserade skadas o dödas i samband med utövande av sin hobby, märk väl transport till o från räknas också.

Ska vi för den skull "korsfästa" ridsporten?

*KL*
Jag tycker det är fruktansvärt det som hänt, det måste självklart kännas hemskt för hundägaren/familjen som passade den.
Men jag tycker faktiskt synd om bonden också.

Eftersom ivf AB framställer skytten som en bonde antar jag att det faktiskt är precis vad han är också, troligtvis ingen större jägare. Han är i 50års-åldern, vilket innebär att om han köpte vapen innan vilketårdetnuvar-80-talnågongång, så är det inte ens säkert att han har genomgått en jägarexamen, eftersom det inte fanns krav på det tidigare.
Här hemma är de flesta bönderna i samma åldersklass inte heller några större jägare, eftersom de på sin höjd skjuter lite duvor ett par gånger om året.

Jag blir tyvärr inte särskilt förvånad över att en bonde som fått sina djur lämlästade en eller flera gånger skjuter varg om han får tillfälle. Om han då dessutom inte har fått någon respons på eventuell ansökt skyddsjakt, så har han säkert tänkt tillämpa paragraf 28.
Hade han däremot varit en van jägare och en uttryckt varghatare så hade han vetat att för att paragraf 28 ska gälla, så måste man skjuta varningsskott innan, vilket han uppenbarligen inte har gjort.

Han är skyldig att avge varningsskott om så medges, vid en absolut akut situation (vilket ska bedömas av rätten)kan det räcka med omedelbar verkningseld.

samtidigt hävdar han ju ..Enligt Lotta Sandin påstår skytten att han handlade i nödvärn, och att han övervägde noga med sig själv innan han sköt."
från dt.se
så frågan är fortfarande öppen.

Missade du Dentakus inlägg från sida 4?

Nytt från lokaltidningen:

"När de bekanta letade efter honom mötte de efter ett tag en person som förklarade att han skjutit hunden när den passerade hans tomt. I polisanmälan förklarar skytten handlingen med att "det var ett misstag" och att han "trodde det var en varg"."

Här kan du läsa hela.

Skytten förklarar alltså själv att hunden passerade tomten, inte gården, inte hagen, tomten. Den var alltså inte ens i färd med att jaga något och hade det varit en varg hade det då varit jaktbrott.

Missade du Dentakus inlägg från sida 4?

Här kan du läsa hela.

Skytten förklarar alltså själv att hunden passerade tomten, inte gården, inte hagen, tomten. Den var alltså inte ens i färd med att jaga något och hade det varit en varg hade det då varit jaktbrott.

nej det missade jag inte varför jag kommenterade med vad svt säger:-"-Enligt vår hundvakt så måste Hutch ha passerat en fårhage och där blev han skjuten i huvudet av fårägaren trots att fåren var instängda, säger Tony Sandin till SVT Gävledala.

missade du det?;)

och då kan "i anslutning till hägn" vara aktuellt eller hur?
"

Nej, men jag ansåg inte det lika tillförlitligt då hunden hade smitit och hundvakten inte var nära när den blev skjuten. Den som såg hunden var skytten och han nämner själv (till tidningen hittills) ingenting om sina hagar utan bara tomten. Hade han sagt att hunden var strax utanför hagen så hade jag förstått hans oro, men icke hans handlande.

Jag är verkligen inte bekväm med att folk med vapen skjuter vad dom tror sig se. Det är ju rent livsfarligt. Lika lite som jag har förståelse för hur man kan lämna bort sin hund till någon som låter den springa lös hur som helst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka