Beväpna dig, nu kommer vargen!

Sv: Beväpna dig, nu kommer vargen!

Jag är verkligen inte bekväm med att folk med vapen skjuter vad dom tror sig se. Det är ju rent livsfarligt. Lika lite som jag har förståelse för hur man kan lämna bort sin hund till någon som låter den springa lös hur som helst.

Håller med..ger en kalla kårar att folk så lättvindigt kan skjuta för att döda:crazy:

Nej, men jag ansåg inte det lika tillförlitligt då hunden hade smitit och hundvakten inte var nära när den blev skjuten. Den som såg hunden var skytten och han nämner själv (till tidningen hittills) ingenting om sina hagar utan bara tomten. Hade han sagt att hunden var strax utanför hagen så hade jag förstått hans oro, men icke hans handlande.

Jag är verkligen inte bekväm med att folk med vapen skjuter vad dom tror sig se. Det är ju rent livsfarligt. Lika lite som jag har förståelse för hur man kan lämna bort sin hund till någon som låter den springa lös hur som helst.

Då kan du nog aldrig vara bekväm, för varje skott som avlossas avlossas mot ngt som jägaren tror sig se.

Visserligen sker ngr fall om året där man tror fel. Men i de allra flesta fall så funkar det. Jämför med trafiken.
I de allra flesta fall tror sig den som passerar en obevakat järnvägsövergång inte se ngt tåg..

Dom jägare jag har jagat med har varit säkra på att det har varit rådjur, till och med smaldjur osv innan dom skjutit. Dom har tom lagt ann för att skjuta, men struntat i det eftersom djuret har varit vänt åt fel håll alt sprungit för fort för en bra träff. Så nej, här neromkring är jag inte särskilt orolig.

Nja, det är nog snarare så att dom inte ser sig för skulle jag tro. Jag har dock ingen statistik för var det sker flest olyckor, bevakat eller obevakat?

Dom jägare jag har jagat med har varit säkra på att det har varit rådjur, till och med smaldjur osv innan dom skjutit. Dom har tom lagt ann för att skjuta, men struntat i det eftersom djuret har varit vänt åt fel håll alt sprungit för fort för en bra träff. Så nej, här neromkring är jag inte särskilt orolig.

Nja, det är nog snarare så att dom inte ser sig för skulle jag tro. Jag har dock ingen statistik för var det sker flest olyckor, bevakat eller obevakat?

När jag jagar och skjuter ett vad jag tror mig se,ett rådjur så gör som som alla andra jägare. Jag gör en bedömning och tolkar de tecken jag ser.

Samma sak gör jag i bilen, jag gör ingen omkörning innan jag tolkar tecknen och tror mig se att kusten är klar.

Jag tror..dock inte att alla de som dör vid dessa järnvägsövergångar är suicida, jag tror faktiskt att de trodde att kusten var klar, att de var övertygade om det. liksom skytten var övertygad om att han såg en varg och att situationen uppfyllde skyddsjaktskravet.

Tydligen inte alla jägare eftersom min erfarenhet säger väldigt annorlunda. Det känns väldigt oansvarigt att göra annat.

Jag tror ingenting i trafiken eftersom jag kan dö eller döda vid ett slarvigt ögonblick. Olikt dig försäkrar jag mig för att kusten är klar innan jag gör en omkörning.

Tydligen inte alla jägare eftersom min erfarenhet säger väldigt annorlunda. Det känns väldigt oansvarigt att göra annat.

Jag tror ingenting i trafiken eftersom jag kan dö eller döda vid ett slarvigt ögonblick. Olikt dig försäkrar jag mig för att kusten är klar innan jag gör en omkörning.

men hur kan du vara vara 100%?

Du tolkar alla intryck du får, din känsel, hörsel och syn, Allt detta tolkas av din hjärna och det leder fram till att du tror, antar, är övertygad om att kusten är klar och det inte kommer ett tåg.

Jag vet och du borde veta att hjärnan ibland misstolkar, man ser och hör det man vill höra, eller i det här fallet det man inte vill.

Klumpigt? visst men en människa är en människa med det fel det innebär.

Ps när jag kollar om kusten är klar för en omkörning kollar jag om jag ser en mötande bil/fordon, kollar om vägen ser ok ut och om det finns en reträtt väg. Jag vet att det inte finns 100&% i trafiken. Hur gör du för att kunna vara 100%

Bilen du ska köra om knske girar till vänster just som du är i färd med en omkörning, det kan komma en fyrhjuling från skogen, eller villt.
Så jag skulle gärna vilja veta hur du kan vara 100%:cool:

För det första behöver du inte vara snorkig, det är väldigt onödigt och omotiverat.

För det andra, när det gäller just jakt, så håller jag med om att man påverkas av intryck. Sitter du på ett rådjurspass så är det rådjur du vill se och allt du ser kan hjärnan forma till ett rå. Men det är ju just därför du måste vara noga och kolla en extra gång innan du skjuter. Du måste ju ändå sikta ordentligt och då ser du ju om det är rå, älg eller gris.

Vad gäller trafiken så har jag aldrig påstått att jag är hundra, men likt dig så kollar jag efter mötande osv. Självklart kan jag inte garantera att bilen framför inte girar, därför kan jag inte lägga till det som mitt ansvar. Du får nämligen aldrig förhindra en omkörning. När du skriver att "kusten är klar" och drar det som parallell till just jakt så förutsätter jag att du menar att du chansar en del både när du skjuter och kör bil, vilket i min värld känns farligt.

När du pratar om bilkörning på det sätt du förklarade i sista inlägget så förstår jag vad du menar med att du chansar. Däremot kan jag inte se hur du kan likställa det med jakt.

Därför är det förklarligt att "gamla Bettan" ligger klar i vapenskåpet.
Ja, visst är det högst troligt att han har geväret laddat och klart hemma = olagligt men går inte att bevisa.

Jag kände en tjej, hon blev 17 år. Hemma hos en kille riktar han ett gevär mot henne och trycker av ett skott på nära håll i soffan, antagligen på skämt? Hagelgeväret var laddat. Hur konstigt det nu än kan verka i dina ögon blev han dömd. Det fanns liksom ingen ursäkt att han var jägare, gjort lumpen och hade fest. Han sköt ihjäl en 17-åring på kort håll mitt framför ögonen på de övriga.

Ytterligare en händelse som jag tog mycket illa vid mig av. Fruktansvärt hemskt :(

För det första behöver du inte vara snorkig, det är väldigt onödigt och omotiverat.

För det andra, när det gäller just jakt, så håller jag med om att man påverkas av intryck. Sitter du på ett rådjurspass så är det rådjur du vill se och allt du ser kan hjärnan forma till ett rå. Men det är ju just därför du måste vara noga och kolla en extra gång innan du skjuter. Du måste ju ändå sikta ordentligt och då ser du ju om det är rå, älg eller gris.

Vad gäller trafiken så har jag aldrig påstått att jag är hundra, men likt dig så kollar jag efter mötande osv. Självklart kan jag inte garantera att bilen framför inte girar, därför kan jag inte lägga till det som mitt ansvar. Du får nämligen aldrig förhindra en omkörning. När du skriver att "kusten är klar" och drar det som parallell till just jakt så förutsätter jag att du menar att du chansar en del både när du skjuter och kör bil, vilket i min värld känns farligt.

När du pratar om bilkörning på det sätt du förklarade i sista inlägget så förstår jag vad du menar med att du chansar. Däremot kan jag inte se hur du kan likställa det med jakt.
att 100% säkerhet är omöjligt, ja då är jag snorkig!
Om det är "snorkigt" att fastställa

Självklart ska skytten vara säker dvs tro att det han siktar på är det han vill skjuta. Och oavsett vilket så är han ansvarig för sitt skott.

Man kan inte skylla på att "man inte var 100% säker, för det kan man aldrig vara". Vissa misstag får inte ske.

Tänk om jag jagar vildsvin och skjuter ett barn i brun jacka?

Det GÅR att se skillnad på hund och varg, vildsvin och barn, älg och häst.
Skjuter man fel varelse beror det på idioti i form av att man är för ivrig med sitt skjutande till exempel. Det går inte att skylla ifrån sig.

Ja, visst är det högst troligt att han har geväret laddat och klart hemma = olagligt men går inte att bevisa.

Jag kände en tjej, hon blev 17 år. Hemma hos en kille riktar han ett gevär mot henne och trycker av ett skott på nära håll i soffan, antagligen på skämt? Hagelgeväret var laddat. Hur konstigt det nu än kan verka i dina ögon blev han dömd. Det fanns liksom ingen ursäkt att han var jägare, gjort lumpen och hade fest. Han sköt ihjäl en 17-åring på kort håll mitt framför ögonen på de övriga.

Sorry, mitt valspråk när det gäller vapen är: Siktar du så laddar Faan. Dvs betrakta alltid ett vapen såsom laddat och osäkrat. Så du måste nog trimma din tankeläsningsförmåga eller revidera dina för hastigt dragna slutsatser. Att han blev dömd anser jag helt korrekt.

Det behöver inte vara trolig att ett skjut berett vapen är olagligt,

Vapnet förvaras tillsammans med slutstycke o ammunition i ett klassat vapenskåp
Slutstycket separat inlåst i en box.

Att plocka ut slutstycket boxen, , sätta i magasinet & slutstycke går på nolltid

Man kan inte skylla på att "man inte var 100% säker, för det kan man aldrig vara". Vissa misstag får inte ske.

Tänk om jag jagar vildsvin och skjuter ett barn i brun jacka?

Det GÅR att se skillnad på hund och varg, vildsvin och barn, älg och häst.
Skjuter man fel varelse beror det på idioti i form av att man är för ivrig med sitt skjutande till exempel. Det går inte att skylla ifrån sig.

Som jägare är du ALLTID ansvarig för avlossat skott.

Jag har inte hävdat ngt så idiotiskt att man kan skylla ifrån sig för ett skott man avlossat. Jag har bara framfört det för alla tänkande människor så självklara, att man aldrig kan vara 100% säker på vad man ser.

Vid de rättegångar som årligen sker, eftersom alla fatala(dödliga) jakt olyckor tas upp av åklagare så är det många som läggs ner då man konstaterar att händelsen var utom jägaren kontroll. ex så var det med skidåkaren som sköts ihjäl ifjol.

triggerhappy.

Det ar det varsta en jagare kan vara. Att de sen anses vara olyckor ar en juridisk fraga, andrar inte faktumet att de skot innan de hade en korrekt identifiering utav objektet.

De jagare som rakar skjuta en manniska blir nog straffade anda, och lar sig val far man hoppas att inte vara sa satans skjutglada. Vi kanske ska vara himla glada for att det inte var ett barn i palsjacka.

triggerhappy.

Det ar det varsta en jagare kan vara. Att de sen anses vara olyckor ar en juridisk fraga, andrar inte faktumet att de skot innan de hade en korrekt identifiering utav objektet.

De jagare som rakar skjuta en manniska blir nog straffade anda, och lar sig val far man hoppas att inte vara sa satans skjutglada. Vi kanske ska vara himla glada for att det inte var ett barn i palsjacka.

Sorry det stämmer inte riktigt.

i fallet med skidåkaren så gick kulan igenom målet (en älgkalv) för att seda efter ytterligare ett stort antal meter träffa olycksoffret. Som överhuvudtaget inte syntes från skyttens plats.

Sedan återigen så har du fel, de skjut glada är de som spenderar mycket tid på skjut banorna, skjuter ofta, fäller ofta vilt och följden blir att de inte påverkas så mycket i en jakt situation och kan dels göra bättre bedömningar och dels avge bättre skott dvs är bättre jägare lika med säkrare jägare.

triggerhappy - skjuter forst, tanker sen

serios skytt - tranar, ar aktiv, blir inte lika *drumroll* uppjagad.

Jag jagar da hellre med en tranad, aktiv skytt som varit ute mycket och inte far samma adrenalinpaslag som en nooby da-och-da skytt.

att 100% säkerhet är omöjligt, ja då är jag snorkig!
Om det är "snorkigt" att fastställa

Självklart ska skytten vara säker dvs tro att det han siktar på är det han vill skjuta. Och oavsett vilket så är han ansvarig för sitt skott.

Det var inte det jag menade, men du vänder alla taggar ut direkt, vilket är synd. Jag har använt en trevlig ton mot dig (det har iaf varit min mening) och därför finner jag det väldigt onödigt för dig att göra annat tillbaka. Att lägga in snorkiga smileysar och lägga ord i min mun är just sådant. Du svarade dessutom inte på min fråga.

Om du ska jaga vilt så kan du visst det vara 100% säker Är du inte det så skjut för Guds skull inte. Vem vet vad du kan döda då? I rättslig mening kan du inte skylla ifrån dig, du har ett stort ansvar, precis som du säger. Dock känns det lite konstigt att du anser det ok att "tro" när skytten faktiskt kan döda.

triggerhappy - skjuter forst, tanker sen

serios skytt - tranar, ar aktiv, blir inte lika *drumroll* uppjagad.

Jag jagar da hellre med en tranad, aktiv skytt som varit ute mycket och inte far samma adrenalinpaslag som en nooby da-och-da skytt.
hear, hear!;)

Det var inte det jag menade, men du vänder alla taggar ut direkt, vilket är synd. Jag har använt en trevlig ton mot dig (det har iaf varit min mening) och därför finner jag det väldigt onödigt för dig att göra annat tillbaka. Att lägga in snorkiga smileysar och lägga ord i min mun är just sådant. Du svarade dessutom inte på min fråga.

Om du ska jaga vilt så kan du visst det vara 100% säker Är du inte det så skjut för Guds skull inte. Vem vet vad du kan döda då? I rättslig mening kan du inte skylla ifrån dig, du har ett stort ansvar, precis som du säger. Dock känns det lite konstigt att du anser det ok att "tro" när skytten faktiskt kan döda.

Du kan aldrig vara 100% säker på ngt egentligen.
Sedan får du kalla mig snorkig för att jag framför detta faktum, det är ju dig själv du värderar då.

Hur kan du vara 100% säker när du ska avlossa en kula mot ett mål 100 m bort.

1 kulan kan vara behäftad med fabrikationsfel.
2 studsaren slog kanske i när du plockade fram den och du märkte det inte, detta resulterade i att kikarsiktet står fel.
3 Kulan kan träffa ngt på väg fram mot målet som gör att den ändrar riktning
4 Det kanske sitter en tänkare i gräset bakom rådjuret som du inte ser

Din hjärna uppfattar att det är ett smaldjur men det är en get, kidden kommer 20 meter bakefter.

Det här var bara 5 av de tusentals saker kan ändra det du vill ska hända utifrån det du ser som det rätta, så 100% är ingen, det kan inte ens du vara.

Och hur kan du vara så säker på att jag skyller ifrån mig?

Jag har ett antal gånger förklarat att en skytt alltid är ansvarig för den kula han lossar!

Det enda skott du har juridisk rätt att ångra är det du inte avlossat! Det är jag säker på men inte ens det i 100%

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka