Beväpna dig, nu kommer vargen!

Sv: Beväpna dig, nu kommer vargen!

Vem har i den här tråden påstått att det skulle vara grov skadegörelse?
Att polisen redan lagt ner frågan om jaktbrott har jag redan skrivit!
Vad surrar du om.
Att din våta dröm är att få skjuta en varg olagligt utan att att åka dit har du redan skrivit tjogtals inlägg om!
PL

Därför att i sak diskutera en sak utan att ha fakta inte ger så mycket.
Det är då intressantare att diskutera principerna istället.

Om han ska dömas för att han trodde han sköt en varg..är väl ungefär som att döma ngn för att ha köpt koks på gatan och vid nedslag visar det sig vara flor socker o bikarbonat. Ska killen dömas för det?

Visst det är olagligt att köpa koks, och det var ju det han försökte göra så..?:cool:

Fakta:
Förundersökningsledare Lena Kruse har tidigare sagt till tidningen att polisen nu ska prata med de inblandade personerna och reda ut exakt vad som hänt. Det brott som Nils Oscarsson misstänks för är skadegörelse, eftersom hundar juridiskt klassas som egendom.

Och eftersom det inte rör sig om extremt stor skada eller risk för personskada så handlar det inte om grov skadegörelse eller hur, du som verkar kunna det juridiska bättre än mig

Personer i Lillhärdal greps för att de troligen hade för avsikt att döda varg. De "tänkte" m a o göra det. De häktades för grovt jaktbrott. Vad är skillnaden på den här jägaren? Han har ju redan erkänt att han hade för avsikt att döda en varg. För att §28 ska kunna användas måste först ett skrämselskott avlossas och avlägsnar sig inte rovdjuret som har för avsikt att döda tamdjur så får jägaren skjuta. Han borde kunna åtalas för grovt jaktbrott.

Vem har i den här tråden påstått att det skulle vara grov skadegörelse?
Att polisen redan lagt ner frågan om jaktbrott har jag redan skrivit!
Vad surrar du om.
Att din våta dröm är att få skjuta en varg olagligt utan att att åka dit har du redan skrivit tjogtals inlägg om!
PL

Nej min våta dröm är inte att få skjuta en varg olagligt.
En dröm vore väl att få en till reglerad jakt på varg men jag tror knappt att det skulle kunna trigga en ev. sädestömning hos mig för det. Jag har betydligt trevligare mål för dylika. Och av döma av din fantasi så har du ju betydligt livligare sådan än vad jag mäktar med:p

Jag vet ju vad du tycker i frågan.:" tycker jag att han borde åtalas för försök/förberedelse till grovt jaktbrott "

Senast ändrad av en moderator:

Personer i Lillhärdal greps för att de troligen hade för avsikt att döda varg. De "tänkte" m a o göra det. De häktades för grovt jaktbrott. Vad är skillnaden på den här jägaren? Han har ju redan erkänt att han hade för avsikt att döda en varg. För att §28 ska kunna användas måste först ett skrämselskott avlossas och avlägsnar sig inte rovdjuret som har för avsikt att döda tamdjur så får jägaren skjuta. Han borde kunna åtalas för grovt jaktbrott.

Förberedelse för grovt jaktbrott är allvarliga saker.

Men i det här fallet så anser ju både polis o åklagare att det inte rör sig om förberedelse till jaktbrott. utan en misstanke om skadegörelse.

Det du talar om var väl då killarna togs med brallorna nera sas.
"Uppdaterad -- I söndags anhölls fyra män från Lillhärdal och Sveg misstänkta för grovt jaktbrott på varg. Männen greps bokstavligen på bar gärning i Tandsjöreviret som ligger utefter gränsen mellan Härjedalen och Dalarna söder om Lillhärdal.

"Enligt uppgifter till rovdjur.se befann sig männen vid årets lya då de upptäcktes från en polishelikopter och kunde gripas.
Med sig hade männen kött som polisen misstänker skulle läggas ut i anslutning till lyan där tiken snart ska gå in och föda årets kull. "

Förberedelse för grovt jaktbrott är allvarliga saker.

Men i det här fallet så anser ju både polis o åklagare att det inte rör sig om förberedelse till jaktbrott. utan en misstanke om skadegörelse.

Det du talar om var väl då killarna togs med brallorna nera sas.
"Uppdaterad -- I söndags anhölls fyra män från Lillhärdal och Sveg misstänkta för grovt jaktbrott på varg. Männen greps bokstavligen på bar gärning i Tandsjöreviret som ligger utefter gränsen mellan Härjedalen och Dalarna söder om Lillhärdal.

"Enligt uppgifter till rovdjur.se befann sig männen vid årets lya då de upptäcktes från en polishelikopter och kunde gripas.
Med sig hade männen kött som polisen misstänker skulle läggas ut i anslutning till lyan där tiken snart ska gå in och föda årets kull. "

Vad jag läst ska förundersökning inledas och förhör hållas och vad han fälls för kommer framtiden utvisa. Finns inget som avskriver att det kan ändras till jaktbrott. Både skadegörelse och jaktbrott ligger under allmänt åtal och rubriceringen kan ändras.

Men alla dina spekulationer om "laglig" jakt med levande åtel??????
PL

men det slår du med råge eftersom du börjar spekulera om mina våta drömmar.

Men det bjuder jag på.

Går du loss på det , jag vet ju inte hur ni har det där uppe i norr och vilka exklusiva vanor ni har.

Personligen föredrar jag damsällskap,men var och en eftarhans eller hennes smak.:crazy:

Vad jag läst ska förundersökning inledas och förhör hållas och vad han fälls för kommer framtiden utvisa. Finns inget som avskriver att det kan ändras till jaktbrott. Både skadegörelse och jaktbrott ligger under allmänt åtal och rubriceringen kan ändras.

Förundersökning ska inledas och det gäller väl misstänkt skadegörelse.

Jaktbrott, knappast
Händelsen tog väl plats på veterinärens gård där han har jakträtt.
Det som sköts är inte ngt vilt. Så det lär nog stanna vid utredning om misstänkt skadegörelse.
Med tanke på skadans värde så lär det nog inte bli grov....

Daremot vill jag ge honom en eloge for respekten han visat for familjen genom att bade erkanna och kora hem hunden. DET tycker jag ar valdigt bra gjort av honom.

Det håller jag med om. Det var väl å andra sidan det minsta han kunde göra efter att ha dödat någons hund som strök förbi gården. Fåren var dessutom inne enligt vallhunds ena länk (du kunde inte se svt/play länkarna va?).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka