Sv: Beväpna dig, nu kommer vargen!
KL
Nu försvarar jag varken ägare eller jägare, men en fruktansvärt tragisk historia om den nu är sann. Att helt hundra lita på pressen brukar vara dumt.... Men om jag utgår från att massmedias bevakning stämmer så brukar det i vanliga fall här på buke bli ramaskri om en hund tillåts "ränna" fritt i skogen och hunden ska under inga omständigheter hållas annat än kopplad - här är det en oansvarig jägare som brister - inte hunden som springer vind för våg. Nu tycker jag att det brister både hos de som har hunden och hos jägaren.
Men hade ägarna (eller vännerna i detta fallet) varit i närheten av hunden hade det förmodligen inte skett. Likaså måste man nog till viss del ha förståelse för de som orkar bedriva jordbruk av ngt slag i Sverige idag, det är inte bara vargen som är ett hot om man säger så och har man som fårbonde haft påhälsning av rovdjur innan så är man nog ganska trött och förbannad på det. Sedan är det ingen rättmätig ursäkt för att i stundens hetta missta en hund för varg. Kanske är det läge att göra synundersökning och fundera på om man verkligen är lämplig att bära vapen.
Angående att bära vapen så får man på sin egen mark (eller mark man har jakträtt på) göra det, under hela året. (Om jag minns rätt, hinner inte plocka fram lagtext)
Angående hundens hastighet kontra jakt, går den på slag så behöver den absolut inte springa på hur fort som helst. Går den däremot på syn så brukar de hålla bättre hastighet.