Beväpna dig, nu kommer vargen!

Sv: Beväpna dig, nu kommer vargen!

nej, jag tror inte det varit mer ratt att skjuta hunden om den jagades efter vilt. Om det nu raknas som skadegorelse hade det nog fortfarande varit det - men med en anmalan pa hundagaren for att hunden dragit pa vilt.

Det kan också vara en väldigt god skytt.

...i snudd pa stalmannen skytt.

Nu vet vi inte vilken kaliber eller vilket avstand, men till och med med en 3030 och riktigt bra scope ar det svart att pricka in ett rent huvudskott pa ett rorligt mal i storlek med en hundskalle. Till och med for folk som hanterat gevar sen de var barn. Det ar riktigt iffy att sikta pa huvudet pa ett springande mal, man bommar latt eftersom det ar en vagrorelse i djuret som inte ar 100% rytmisk, snabb och mansklig faktor, plus scopeinstallningar. Det ar mycket som ska vara perfekt for att man ska fa till ett rent huvudskott pa ett springande hunddjur.

Betyder inte att det ar omojligt - men det ar sjukt svart... och far man till det torde man, igen, kunna se skillnad pa en rod/vit huskykorsning och en gra svensk varg... tycker jag ;)

En väldigt god skytt torde se skillnad på hund o varg.

kl
Inga uppgifter i lokalpressen än, månne hela historien är pinsam för den lokala jägarkåren?

KL

Det är så himla löjligt det här med jägarkårens vargskräck, det är propaganda som verkligen funkat. Nu läste jag senast för någon dag sedan att det var misstänkt vargangrepp i norra Skåne och där ansågs vargen vara bofast, vilket förvånar mig då jag är från trakterna och aldrig hört någon "inföding" anse att det finns etablerad varg. Dessutom har jag extremt svårt att tro, med de stora godsen som finns där, att en varg blir särskilt långlivad om en gevärförsedd person får syn på vargen.
Men det är väl ännu en del i propagandan, att vargen finns ÖVERALLT, vi kan bara inte se den:p

KL

Nu försvarar jag varken ägare eller jägare, men en fruktansvärt tragisk historia om den nu är sann. Att helt hundra lita på pressen brukar vara dumt.... Men om jag utgår från att massmedias bevakning stämmer så brukar det i vanliga fall här på buke bli ramaskri om en hund tillåts "ränna" fritt i skogen och hunden ska under inga omständigheter hållas annat än kopplad - här är det en oansvarig jägare som brister - inte hunden som springer vind för våg. Nu tycker jag att det brister både hos de som har hunden och hos jägaren.

Men hade ägarna (eller vännerna i detta fallet) varit i närheten av hunden hade det förmodligen inte skett. Likaså måste man nog till viss del ha förståelse för de som orkar bedriva jordbruk av ngt slag i Sverige idag, det är inte bara vargen som är ett hot om man säger så och har man som fårbonde haft påhälsning av rovdjur innan så är man nog ganska trött och förbannad på det. Sedan är det ingen rättmätig ursäkt för att i stundens hetta missta en hund för varg. Kanske är det läge att göra synundersökning och fundera på om man verkligen är lämplig att bära vapen.

Angående att bära vapen så får man på sin egen mark (eller mark man har jakträtt på) göra det, under hela året. (Om jag minns rätt, hinner inte plocka fram lagtext)

Angående hundens hastighet kontra jakt, går den på slag så behöver den absolut inte springa på hur fort som helst. Går den däremot på syn så brukar de hålla bättre hastighet.

Senast ändrad:

Men egentligen, hur olagligt är det att skjuta en hund där ägarna som här har för vana att bara släppa den lös utan uppsikt?

Förr var det en svår juridisk nöt, men efter det att den nya lagen där även vargjakten ingår kom till dvs att du har rätt att skjuta predator som befinner sig i eller i anslutning till hägn tror jag det är lättare att som skytt klara sig.

14 § Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns, får hunden, om den inte låter sig infångas och om det är nödvändigt för att förhindra skada på lantbruksdjur, dödas av den som äger eller vårdar lantbruksdjuren.
Den som dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla detta till polismyndigheten.

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

Och det torde inte påverkas av om hunden är på vift tillfälligt eller dess ägare har för vana att släppa den vind för våg.

Senast ändrad av en moderator:

En väldigt god skytt torde se skillnad på hund o varg.

kl
Inga uppgifter i lokalpressen än, månne hela historien är pinsam för den lokala jägarkåren?

Tror du på allvar att den lokala jägarkåren kan lägga locket på i det här fallet.

Skulle en varg eller hund gå på mina djur så skulle jag naturligtvis förmedla en omedelbar blyförgiftning på den jagande....

Nu finns det ju inget som tyder på att skytten försökte fånga in hunden innan han helt sonika sköt den - vilket är helt vansinnigt oavsett om det är en hund eller en varg man siktar.

Själv har jag kommenterat lokalpressens artikel även utifrån att hundägaren betett sig oansvarigt, men det fråntar inte den andra parten något ansvar.

Nu finns det ju inget som tyder på att skytten försökte fånga in hunden innan han helt sonika sköt den - vilket är helt vansinnigt oavsett om det är en hund eller en varg man siktar.

Själv har jag kommenterat lokalpressens artikel även utifrån att hundägaren betett sig oansvarigt, men det fråntar inte den andra parten något ansvar.

Vi har inte information om ngt.
Men eftersom skytten säger sig ha misstagit hunden för en varg är det knappast troligt att han försökte fånga den.

Som ren spekulation återstår det 2 saker.
1. Kan felantagandet vara rimmligt? Med tanke på hundens utseende så är det inte orimligt
2 Gäller skyddsjakt i den här frågan. om ja, så har han rätt att skjuta både varg o hund.

Svarar man ja på båda så går skytten fri.

Hur många svenskar har sett en varg på nära håll?
Eller hur många svenskar kan se skillnad mellan en varg/hund bastard och hund?

I vilket fall så har han rätt att freda sina djur.
Så därför ligger ansvaret hos hund ägaren som släppt sin hund vind för våg i skogen runt stugan.

En jägare med jaktlicens BORDE väl iallafall kunna se skillnad på olika djur ...eller ??!!

Uppenbart så skulle denne jägare haft mer rätt?? om hunden setts springa efter vilt, om den nu inte var i hage med tamboskap.

Fast det spelar ju ingen roll eftersom han trodde sig skjuta en varg. En varg som jagar efter vilt hade han ju inte fått skjuta.

Om han trodde att det var en varg så måste han ändå försöka skrämma bort den innan han har rätt att skjuta den.

Kan felantagandet vara rimmligt? Med tanke på hundens utseende så är det inte orimligt

En varg har aldrig vit mask som når ovanför ögonen. Någon som avser skjuta varg (lagligt) måste vara medveten om det. Det är som att inte kunna se skillnad på ett rådjur och en dovhjort.

Med tanke på att han sköt hunden i huvudet så måste han ha sett hundens vita mask.

En jägare med jaktlicens BORDE väl iallafall kunna se skillnad på olika djur ...eller ??!!

en människa med jakt licens är fortfarande en människa som kan göra miss bedömningar.

Och jämför man med de helkroppsbilder som finns här på tråden, så är det nog inte alltför svårt att inse att på 100 m finns stora likheter.

Om han trodde att det var en varg så måste han ändå försöka skrämma bort den innan han har rätt att skjuta den.
Han tänkte väl på myndighetsbeslutet att över 30 vargar ska släppas fria för skyddsjakt;)

Nytt från lokaltidningen:

"När de bekanta letade efter honom mötte de efter ett tag en person som förklarade att han skjutit hunden när den passerade hans tomt. I polisanmälan förklarar skytten handlingen med att "det var ett misstag" och att han "trodde det var en varg"."

Passerade tomten alltså.

faller man en hund med ETT skott i HUVUDET vagar jag pasta att den inte var involverad i nagon hoghastighetsjakt.

som de flesta rovdjur så stannar de ofta till då man härmar en mus ångstepiip.

skjutit många rävar o katter på det viset. om så var fallet så kanske hunden stannade till.

trots det så skulle jag nog inte skjuta ett huvudskott på ett så hårdskjutet vilt som varg.
då är det betydligt bättre att placera en kula i triangeln som utgör hjärt/lungområdet

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka