Beväpna dig, nu kommer vargen!

Sv: Beväpna dig, nu kommer vargen!

kan han inte se skillnad pa de dar tva djuren jag lankade bilder pa sa ar han uppenbarligen inte kapabel nog for att ga omkring med byssan och skjuta efter rovdjur. I -skogen-.

Har du googlat nu igen?

Jägarna i trakten skjuter av så mycket dom kan, för att hålla fästingexpressen söder om Dalälven, jag råkar veta det eftersom jag bott där i flera år o min särbo bor där, o hör o häpna han är jägare. Inte nån SGT.

kan han inte se skillnad pa de dar tva djuren jag lankade bilder pa sa ar han uppenbarligen inte kapabel nog for att ga omkring med byssan och skjuta efter rovdjur. I -skogen-.

Du menar skillnaden på
Dogs_wallpapers_270.jpg

och
varg-usa-660.jpg

Och så ett avstånd på 50 till 100 m. må de?

Som dom som skjuter varandra, eller de som skjuter en ko som dom tror är en älg.

men sa sag fortfarande inte hunden som skots ut. Med ett huvudskott. Jag hade, kanske, varit mer forstaende om det funnits fler likheter. Men nu fanns det inte det.

Det ar ju som att forsvara puckona som inte kan se skillnad pa hast och alg med att "ahmen.. hasten var ju.. stor"

Har du googlat nu igen?

Jägarna i trakten skjuter av så mycket dom kan, för att hålla fästingexpressen söder om Dalälven, jag råkar veta det eftersom jag bott där i flera år o min särbo bor där, o hör o häpna han är jägare. Inte nån SGT.

Har jagat i ett stort antal år, vet att om ett djur blir på-kört så brukar det finnas minst tio till i närområdet. Så...ja det finns rådjur i området kring Malung!!!

Och googla för att finna fakta är bättre än att tycka och hitta på :rofl:

men sa sag fortfarande inte hunden som skots ut. Med ett huvudskott. Jag hade, kanske, varit mer forstaende om det funnits fler likheter. Men nu fanns det inte det.

Det ar ju som att forsvara puckona som inte kan se skillnad pa hast och alg med att "ahmen.. hasten var ju.. stor"

Hm, jag ser ju bara den hundens huvud, och där ser man tydligt att den har ungefär samma ansiktsmask som den på min bild.

urk ja.

Det finns Jagare.
Sen finns det, idioter med vapen.

STOR skillnad.
Det finns idioter med vapen, visst
Det finns idioter med hund, det har vi ju bevis för.

Men att hund ägaren släppte hunden vind för våg skyller jag väl lite på,de kom ju från Stockholm. man kan väl knappast begära att en stockholmare ska känna till vad som gäller med uppsikt o hund i skogen;)

Jag har full medkänsla för den sorg de måste känna över hunden. Men det har knappast med sakfrågan att göra.

1. Hade hunden där att göra? NEJ!
2. Har en djurägare rätt att skydda sina djur? JA.

hunden var inget hot mot djuren. Han sag den - tog forgivet det var en varg - skot.

Och gallande likheterna, sa ja visst finns masken! Men din oversta bild ar en hund - ingen varg. Dartill bor man ta i beaktande att vita tacken ar ett av de sakrare korten nar det kommer till att bedomma inblandning utav hund i den canine man tittar pa. Vit mask = hund for det mesta.

Enkel regel: skjut inte om du inte ar saker.

Och kom nu ihag Landis - jag AR del av ett jaktlag som jagar just rovdjur har. Av hundtyp. Sa tro inte jag ar nan vargkramare ;) Men ska man ut och hjalpa folk genom att salla bort problemdjur sa gor man det inte forran man ar kapabel att se skillnad pa malet och deras SIBERIAN HUSKY GARDSHUND!

hunden var inget hot mot djuren. Han sag den - tog forgivet det var en varg - skot.

Och gallande likheterna, sa ja visst finns masken! Men din oversta bild ar en hund - ingen varg. Dartill bor man ta i beaktande att vita tacken ar ett av de sakrare korten nar det kommer till att bedomma inblandning utav hund i den canine man tittar pa. Vit mask = hund for det mesta.

Enkel regel: skjut inte om du inte ar saker.

Och kom nu ihag Landis - jag AR del av ett jaktlag som jagar just rovdjur har. Av hundtyp. Sa tro inte jag ar nan vargkramare ;) Men ska man ut och hjalpa folk genom att salla bort problemdjur sa gor man det inte forran man ar kapabel att se skillnad pa malet och deras SIBERIAN HUSKY GARDSHUND!
Ja hade den hållit sig som just gårdshund hade det hela nog inte hänt. Där ligger ju själva grundorsaken.

om hunden befann sig i den zonen där det är tillåtet att skjuta predator får väl den kommande rättsprövningen utvisa.

Du vet att huskies ar notoriska pa att vandra va? De ar ungefar lika bra som gardshundar som en BC ar en superb fagelhund.

Man -skall- kunna se skillnad pa rovdjur och tamdjur. Och ar man osaker skall man -inte- skjuta. Det ar sa jakla enkelt.

Du vet att huskies ar notoriska pa att vandra va? De ar ungefar lika bra som gardshundar som en BC ar en superb fagelhund.

Man -skall- kunna se skillnad pa rovdjur och tamdjur. Och ar man osaker skall man -inte- skjuta. Det ar sa jakla enkelt.

Och vad säger det om den som har en dylik jycke lös utan uppsikt?

Jag har mina hundar lös på tomten

Staket runt.

Skulle aldrig falla mig in att ha en drivande hund lös utan uppsikt...

Vad skytten var säker på framgår inte av den information jag har tillgång till.
Har du annan information?

Men egentligen, hur olagligt är det att skjuta en hund där ägarna som här har för vana att bara släppa den lös utan uppsikt?

Tja, han sa till journalisten att han trodde han skot pa en varg.

Vem sa att nagon hund var utan uppsikt? Har funkar hundagande lite annorlunda - men principen ar den samma. Skjut inte om du inte ar 100% saker pa vad du skjuter.

Till att borja med sa ar ett huvudskott som ar dodande direkt svart att fa pa ett rorligt mal, vilket indikerar starkt att hunden stod stilla. Star hunden stilla sa pass att du hinner sikta in ett direkt huvudskott - da har du tid nog att identifiera vad du skjuter pa.

Men egentligen, hur olagligt är det att skjuta en hund där ägarna som här har för vana att bara släppa den lös utan uppsikt?

det ar jakligt ansvarslost som jagare imo. Sen vill jag minnas att man bara far oskadliggora om det ar ett direkt hot? Alltsa inte for att hunden travar forbi ditt staket. Men du brukar vara ratt duktig pa det dar med lagar (och det menar jag inte ironiskt eller sa) sa du kanske kan leta ratt pa det? Jag ar lite for trott for att palla rota i de svenska lagarna och reglerna just nu

det ar jakligt ansvarslost som jagare imo. Sen vill jag minnas att man bara far oskadliggora om det ar ett direkt hot? Alltsa inte for att hunden travar forbi ditt staket. Men du brukar vara ratt duktig pa det dar med lagar (och det menar jag inte ironiskt eller sa) sa du kanske kan leta ratt pa det? Jag ar lite for trott for att palla rota i de svenska lagarna och reglerna just nu

Tack för berömmet men nej det är inte jag som är duktig på lagar. Det är I-U.

Men rent allmännt, lös hund helt fritt utan uppsikt i marker med vilt som springer efter i spår och efter djur och som här i snö, jo, de får jägare skjuta.

Uppenbart så skulle denne jägare haft mer rätt?? om hunden setts springa efter vilt, om den nu inte var i hage med tamboskap.

citat fran artikeln
"I onsdag eftermiddag vid halv fyra-tiden sprang han fritt i de snötäckta dalaskogarna, medan familjen var ute på promenad. En bonde i trakten som har får fick syn på Hutch – och trodde att hunden var en varg.

Han sköt ett skott i hundens huvud."

"Varför sköt du hunden?

– Vi har haft problem med rovdjur här. Björn, lo och varg som lemlästat våra djur. Jag beklagar djupt det som hänt. Mer vill jag inte säga"

och han ar misstankt for skadegorelse. Far val se om det fixas i det tysta eller om det verkligen gar upp i ratten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka