Beväpna dig, nu kommer vargen!

Sv: Beväpna dig, nu kommer vargen!

Jag håller med om vad många andra redan skrivit - vargen gör mig ingenting men jag känner stora aggressioner mot vildsvinen. Där jag bor (norra Småland) finns det mycket vildsvin som ställer till det. En ensam kulting gick på mina hundar en gång, och jag blev livrädd för att mamma gris skulle komma... den sprang och bet dem i hasorna, vilket trissade igång hundarna.
Har hört att veterinärerna i trakten ofta får in hundar som skadats av vildsvinen, främst jakthundar.

Jag har bott i Värmland där det gick vargar precis utanför samhället. De gick i motionsspåren där jag ofta var ute med hunden. Det gjorde mig ingenting och jag kan inte komma ihåg att de ställde till med några bekymmer. Hunden gick lös nära mig, men det tycker jag är en självklarhet oavsett var man bor.
Jag har också hört talas om pyrenéerhundarna som Bigganl nämner, tycker det är toppen att herdehundarna får användas till det de är gjorda för :)

Däremot har jag märkt att det är helt andra tongångar i områden där varg normalt inte finns. Förra veckan var det en varg som passerade där jag bor nu, och en granne med hund fick panik. Försökte förklara att vargar är skygga och att det är många gånger fler hundar som blir påkörda, ihjälskjutna eller dödade av annat vilt (ex. älg och vildsvin).
Hon vägrade dock gå ut ensam i skogen utan sällskap och planerade att beväpna sig med pepparspray för att skydda sig själv...
Suck.

Haha, vargen är nog det sista jag är rädd för när jag beger mig ut i skogen med hunden. Enligt statistik är det fler hundar som av misstag skjuts ihjäl av jägare än dödas av en varg. Men det är inget man får läsa om i media :idea:

Alltså, jag vet inte hur många av mina vänner på fb som har jakthundar/men även fullt med andra hundar. Ändå har jag inte sett en enda av dessa bilderna?

Jag är också mer rädd för vildsvin, men har också att göra med att vi inte har några men våra vargar är väldigt trevliga.

Just trafikdödade jakthunad har minskat något enormt sedan pejlen kom:)
Men vi hade en räv som tog för vana att dra över först en 70 väg och sedan en 80 väg under drev, fast den fick vi se till så den inte blev långlivad.
Något annat jag är orolig för att det verkar vara en ökning av skabbräv här, det funderar jag mycket mera på än vargen

*KL*
Angående vildsvins skygghet (japp, jag är också rädd för dem!) så varierar den, som med så många andra vilda djur, beroende på var man bor.
Nu bor jag förstås på en ö även om den är väldigt stor och här finns inga vildsvin - än - men på fastlandet (Göteborg) finns det och inte fasen är de särskilt skygga.
Skrämmer livet ur både folk och fä då de kaxar sig mot såväl hund- som hästfolk för att inte tala om hur närgågna de är mot en del bönder.

Kl.

Jag har inte tagit någon ställning i vargdebatten ang vargens varande eller inte. Men visst funderar jag en del.
Frågan ställs ju på sin spets när man blir medveten om att de finns nära.
Vi har sett varg här vid gårdsgränsen och det är bekräftat av länsstyrelsen. Det är inte en, utan två st.

Jag tycker det är skönt att LS har bekräftat. De har spårat dem ett par km runt här och säger att de nog kan dröja sig kvar.

Min säkerhets åtgärd är såklart att aldrig ha min hund lös, och jag tar in de hästar på em som normalt är ute till kvällsfodringen.
Grannen låter sina 2 hästar vara ute på deras lösdrift, och har så vitt jag vet inte vidtagit åtgärder gällande fårskocken.

Det jag går och "bryr" mig lite över är hur jag skulle reagera om jag mötte dessa 2 när jag var ute och red. Ska man stanna, ska man ignorera och gå vidare, eller?
Enklast är att inte ge sig iväg för långt bort, varken till häst eller på hundpromenad.
Jag tycker det är svårt och det finns inga givna och enkla svar.

Sätt bjällror på hästen så håller sig nog vargen borta.:) I Japan sätter man bjällror på skolbarnens ryggsäckar i områden där det finns gott om björn.

De flesta vilda djur håller sig ju faktiskt undan bara de får möjlighet.

Skulle du stöta på dem ändå skulle jag tro att bästa metoden är att låtsas som att de inte finns, men eldprovet är väl hur hästen reagerar... den kanske inte ignorerar.

Jag oroar mig inte alls för varg och då är jag ofta ute och går med hunden i ett s.k vargtätt område. Jag är mer rädd för att möta ett gäng vildsvin.

Faran för våra hundar kommer inte från vargen, den kommer från rabiata vargmotståndare:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15986069.ab

Taskigt, men man får nog säga att hundens ägare får skylla sig själv.
Låta hunden springa lös i skogarna runt stugan.

Befan den sig i anslutning (märk väl inte inne i) djurhägn så har väl djurägaren rätt att göra processen kort...

Annars får man göra en ansöka om skyddsjakt...till Brüssels förtret...:devil:

Så håll koll på hunden så händer nog ingenting i fortsättningen heller.

Och fälld för jaktbrott.
Menar du hundägaren?

Hur mycket snö har de där uppe nu?
30, 40 cm. Vad innebär det för klövviltet om en stor kraftig hund går på ett rådjur ex.

Vi har löshundsförbud på vår jaktmark när det är skarsnö eller mer än 20 cm snö.

Det är totalt ansvarslöst att låta en hund gå vind för våg på det viset som uppenbarligen skedde.

Det kan inte försvaras.

Att djurägaren sköt hunden kommer med säkerhet prövas rättsligt och då får vi se om han blir fälld eller ej. Men oavsett det ligger ettmkt stort ansvar hos en oansvarig hundägare!!!:cool:

Han sköt i avsikt att döda en varg. Sen när får man knalla omkring med bössa så här års?

Finns knappt några rådjur i Malung.

Han sköt i avsikt att döda en varg. Sen när får man knalla omkring med bössa så här års?

Finns knappt några rådjur i Malung.
1 Du får bära jaktvapen hela året under förutsättning att du har jakträtt , vapenlicens o jaktkort.
2 Ja det finns rådjur, eller det fanns i alla fall . "-Tre viltolyckor inträffade onsdag kväll och torsdag morgon i Malungsområdet. På riksväg 66 vid Malungsfors blev på onsdagskvällen ett vildsvin påkört. Jägare kallades ut till eftersök av djuret. Litet senare på kvällen blev ett rådjur påkört i Romarheden. På torsdag förmiddag påträffades en ihjälkörd älgkalv vid vägkanten på E16 i Grimsåker söder om Malung. " 22 nov

3 oavsett det är det oansvarigt att ha en hund knallade omkring i skogen utan uppsikt

Så??

Oh Dear!

En sån skulle bli av med vapenlicensen bums.

Och sådana som släpper hund fritt, helt fritt medvetet utan uppsikt utan att tänka på viltet, "bara för den ska få rasa av sig" ska inte få ha hund.

Jag försvarar verkligen inte jägaren, det kunde varit en varg, men att gnälla i tidningen.

Och sådana som släpper hund fritt, helt fritt medvetet utan uppsikt utan att tänka på viltet, "bara för den ska få rasa av sig" ska inte få ha hund.

Jag försvarar verkligen inte jägaren, det kunde varit en varg, men att gnälla i tidningen.

Hund-ägaren bär hundhuvudet i det här fallet.

Uppfattade djurägaren att det var en varg i anslutning till hägnet och att de tidigare haft problem med rovdjur där så bör han gå fri enligt lagen oavsett om det var en lösspringande hund eller en varg som befanns i direkt anslutning till hagen.

Men det är ju min personliga uppfattning grundad på den bristfälliga information jag har att tillgå :angel:

kan man som jagare inte se skillnad pa tamhund vs varg sa bor man nog lamna in vapnet, kolla synen och ga tillbaka till studiebockerna.

kan man som jagare inte se skillnad pa tamhund vs varg sa bor man nog lamna in vapnet, kolla synen och ga tillbaka till studiebockerna.

Hur många svenskar har sett en varg på nära håll?
Eller hur många svenskar kan se skillnad mellan en varg/hund bastard och hund?

I vilket fall så har han rätt att freda sina djur.
Så därför ligger ansvaret hos hund ägaren som släppt sin hund vind för våg i skogen runt stugan.

hutch.jpg

Kolm%C3%A5rden_Wolf.jpg

liksom...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka