Bettlöst, bomlöst, barfota och lösdrift

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Nelsonshusse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 4 816
N

Nelsonshusse

Jag och min sambo har alla våra 7 hästar barfota och på lösdrift.
Vi har 3 ston, en hingst och 3 valacker.
Det fungerar utmärkt och vi har inte haft några sjuka hästar (ta i trä).
När vi rider på grus och på vintern har vi boots på hovarna.
Alla, som rids, är otroligt känsliga för hjälperna och vikter.
Uppvisar någon häst ovilja att tex gå i form eller böja så ringer vi efter en equiterapeut och problemet blir löst.
Alla hästar är lugna och trevliga att hantera. Dom som inte vet tror att hingsten också är valack.
Vi använder Montys metoder, alltså äger vi inte ett enda spö tex.

Nu till det märkliga:

Folk som INTE håller häst på samma vis tycker att vi är märkliga och "gör fel" trots att dom oftast har problem med sina hästar!?!

Har fler upplevt detta märkliga fenomen?

Sv: Bettlöst, bomlöst, barfota och lösdrift

Så länge hästarna mår bra och tas väl omhand har jag aldrig hört någon (kunnig, kanske ska tilläggas) beklaga sig över hästhållning som skiljer sig från sin egen. Det är faktiskt bara här på Buke, och då alltid från sidan som känner sig "anklagad", som i ditt fall.

Så länge du inte kritiserar mig som är mer "traditionell", dvs använder järnskor, bomsadel, bett och har hästarna på box på nätterna, bryr jag mig inte om vad du gör så länge du följer gällande djurskyddslagar.

Mja från folk som inte är så väldigt kunniga har tex fått kommentaren "men inte kan de (hästarna) väl vara ute om nätterna när det är mörkt?"

Och när jag i vuxen ålder började på ridskola igen fick jag en rolig kommentar från en annan vuxen elev som jag fortfarande inte riktigt begriper "Man kan inte tränsa innan man sadlar" Nehe varför inte det?

Eller när jag red egen häst på ridskolan i sidepull och en annan elev också vuxen frågade "Kan du styra utan bett?" Öh ja det går ganska bra faktiskt

Men det är ju från folk som helt enkelt inte har så stora kunskaper och erfarenheter av hästar.

Senast ändrad:

Jag har mina unghästar på lösdrift, de rids in på bettlöst träns och bomlösa sadlar och jag har dem barfota, använder inte boots som du skrev.
Men när det är dags att börja tävla får de vänja sig att ha träns med bett och bomsadel och de skos även då om de sliter mer än tidigare.
Fritidsridningen sker fortfarande med bett o bom löst och de går fortfarande ute på lösdrift året om i flock med hästar av samma kön.

Har aldrig fått några negativa kommentarer angående min hästhållning och jag har inte heller nått att säga om andras syn på hur hästar skall skötas.
Alla är olika och har olika smak på saker, det som inte skadar djuren och passar ägarna får de hålla på med så länge de vill :)

Till ts, grattis ni har lyckats med att ha hästar helt i enlighet med rådande mode och vad som anses populärt just nu. Själv är jag av gamla sorten och har hästar på box nattetid, har täcke på dom under större delen av året, rider med bett och bomsadlar, fodrar med kraftfoder, skor och avmaskar dom samt använder spö när det behövs. Jag tävlar dom dessutom. Mina hästar är även dom fullt friska och mår alldeles prima.

Det ena sättet behöver ju inte utesluta det andra?
Jag har också mina hästar som du, och utan sjukdommar och problem *peppar peppar*. Det betyder inte att jag tycker att TSs sätt är fel, och jag hoppas TS tycker detsamma om mitt.
Som sagt, så länge hästarna inte far illa.

Hej!

Själv har jag precis övergått till lösdrift för min pärla efter att hon stått på stall och varit skadad lite till och från.

Jag skulle aldrig kunna ta av henne skorna- hon blir såå ömfotad, och jag vågar inte rida i bomlös för jag misstänker att då åker sadeln runt..

Men jag tycker inte att det ena eller det andra är fel, så länge hästarna tas om hand och mår bra.

/Lavinia, som hoppas att pärlan får bli en del av flocken snart och vågar sej fram till maten igen..

För mig råkar det ha blivit just på samma sätt, barfota, bomlöst, bettlöst och lösdrift.

Det bomlösa kom först, då jag ville ha en sadel i spansk stil, vilket vi har väldigt lite av här i Finland och jag vågade inte beställa från utlandet ifall den inte passade. Det blev en ST Espanola.

Efter det kom lösdriften, tjejen som har stallet hade länge velat ha lösdrift så mitt i smällkalla vintern i januari i år rev vi stallet inifrån och byggde hage.

Så kom barfotan, jag tröttnade på att vart och vartannan dag måsta öda tid på att forma och slå fast tappaskor..

Som sista blev jag nyfiken på hur min ponny fungerar i hackamore, och prövade. Det fungerade bra och nu rider jag honom i det.

Att det nu råkade bli så här är en tillfällighet
1. Jag vill ha hästen ute så mycket som möjligt, då är lösdrift ett alternativ.
2. Sadeln skulle riktigt bra ha kunnat vara en bomsadel, om vi bara haft av den modellen här. Ponnyn har en bomsadel, så vi ska kunna hoppa.
3. Om skorna hade suttit kvar längre än 2 veckor i sträck hade de fått sitta kvar, hade ponnyn endå skodd i flera år innan jag tröttnade.
4. Jag ansåg att eftersom han nu ungerar så bra i hack, så varför rådda med bettet? OBS!! Jag kör fortfarande med bett!

Personligen anser jag att hästar borde behärska bettet och vara välutbildad i någon sorts dressyr (engelsk, akademisk, western, hoppning..) INNAN man byter till någon sorts bettlöst, med andra ord ska hästen kunna gå i form utan stöd från handen innan bettet byts bort. Jag har arbetat ponnyn i flera år för att det ska kunna fungera så.

Och till sist: hur man har hästen är egentligen en smaksak, endel vill ha stall, andra inte, och så länge hästen inte far illa är ju båda sätten bra.

Till ts, grattis ni har lyckats med att ha hästar helt i enlighet med rådande mode och vad som anses populärt just nu. Själv är jag av gamla sorten och har hästar på box nattetid, har täcke på dom under större delen av året, rider med bett och bomsadlar, fodrar med kraftfoder, skor och avmaskar dom samt använder spö när det behövs. Jag tävlar dom dessutom. Mina hästar är även dom fullt friska och mår alldeles prima.

Tackar, kenneth!

Fast det var Vi som satte trenden ;)
Skämt och sido..
Vi började med bettlöst eftersom första hästen var en fd travare med enorma sår i munnen, eftersom han funkat så bra med det så har vi fortsatt. Vi använder bett sällan, men ibland så gör vi det.
Bomlöst började vi med eftersom det var svårt att hitta en sadel som passar ett stort varmblod med hög manke. Ännu svårare till Tinkern!
Barfota blev det då varmblodets hovar är av usel kvalitet, dom håller inte för skor! Tinkern hade varit skodd en enda gång i sitt liv, så varför ska man börja sko vid 10 års ålder?
Lösdrift började vi med mest pga platsbrist i stallet. Nu har vi flyttat och kommer att bygga om ladugården till stall, MEN behålla lösdriften. Stallet kommer att vara kallt men hästarna får stå inne och torka när dom är blöta.
Täcke? Ja, vid regn eller när dom är blöta av svett. Om man börjar med täcke så blir det en ond cirkel. Dom sätter inte vinterpäls som dom ska, börjar frysa, och måste ha täcke.
Spö har jag aldrig använt eftersom det inte finns något tillfälle man behöver det. Anser man att man måste ha spö så kan man inte hantera hästen, alltså behöver man träna mer.

Mja från folk som inte är så väldigt kunniga har tex fått kommentaren "men inte kan de (hästarna) väl vara ute om nätterna när det är mörkt?"

Och när jag i vuxen ålder började på ridskola igen fick jag en rolig kommentar från en annan vuxen elev som jag fortfarande inte riktigt begriper "Man kan inte tränsa innan man sadlar" Nehe varför inte det?

Eller när jag red egen häst på ridskolan i sidepull och en annan elev också vuxen frågade "Kan du styra utan bett?" Öh ja det går ganska bra faktiskt

Men det är ju från folk som helt enkelt inte har så stora kunskaper och erfarenheter av hästar.

maste bara gora kommentar om transa innan sadel.. jag TROR och keyword ar TROR, att det kommer sig fran aldre tider nar hast stod i spilta, den var vand och sadlad och vantandes pa sin ryttare.. alltsa huvud ut mot gangen och i grimma och bunden pa bada sidor.. det ansags val att nar det var dags att man da endast hade att satta pa transet/huvudlag med bett av de olika sorter, och sa var man fardig.. Jag vet pa K1 gjordes det efter den modellen, man borstade sadlade och sen invantade man ryttaren. Anledning, tja att hasten inte skulle sta och tugga pa bettet eller fastna i ngt eller annat, jag vet faktiskt inte.. Dock vill jag ocksa tillagga att jag vet INTE hur de gor idag pa K1, har inte ridit dar pa 30 ar...
I Usa gjorde jag liknande, sadlade hasten hemma innan den lastades i trailer och den var ikladd grimma och sadel, nar man kom dit man skulle sattes transet pa och man var redo att hoppa upp.. Kanske det ar vad "personen" menade???

Bara en liten sidonote.. forlat TS

jag har stall, hastar gar inne pa natten och har tacke pa sig om det ar regn ute. De gar INTE pa betesslapp pa sommaren, (oh fasa dalig mamma later inte hastar ata i hjal sig pa gras) och de anvander bett, sadel men inte skor. de anvander ocksa english hackamores, inte mechanical...
Jag har aven dressyrspo/longerpisk/korpiska som anvands som forlangning av mina armar. INTE som vapen. jag anvander ocksa ett lasso nar jag arbetar med unghastarna.. inte PA hastarna men MED.
Och visst har jag fatt klagomal fran folk som gor annorlunda/inte har en aning om hastar. Vilket jag inte bryr mig om. Sa lange jag foljer de lagar (alla femtio elva) som finns i sverige/dar jag befinner mig och hastar har det bra spelar det val ingen roll, mina pallar ar glada... och friska.

Jag tycker nästan tvärt om.
Tycker överallt förespråkas ”naturlig” hästhållning
Och vilken bok/tidning du öppnar som är från de sista åren är fulla om tips på lösdrift. (och det övriga)
Se tex sista hästFocus

Tycker helt klart är det positivt att det har blivit ett ”mode”
Hästar som får gå i flock på lösdrift i stora hagar och med fri tillgång till grovfoder, mår bättre, är friskare och slipper alla de där ”boxproblemen” som tex krubbitning, vävning med mera, bättre musklade och med bättre kondition är ytterligare en bonus..

Om man sedan vill gå hela vägen rida bettlöst, bomlöst, barfota osv det kan nog vara lite mer olika, beror ju på så mycket.
Jag rider/kör bettlöst men har skor och vanlig bomsadel och jag använder piska vid behov som förlängning av min arm.
Men hästen går i lösdrift året runt i en stor hage med många kompisar och med fri tillgång till grovfoder året runt.

Så jag är väl lite både och lösdrift/bettlöst men skodd/bomsadel.

Senast ändrad:

Jag tycker att det sätter ni håller era hästar på är det mest optimala för de flesta hästar.

Däremot gillar jag inte folk som påstår att alla hästar kan gå på lösdrift, klara sig utan täcke och gå barfota m.m.

Jag har upplevt samma sak men tvärtom. Jag har mer tradionell hästhållning och får ofta höra från de som har lite mer "modern" hästhållning (eller vad man ska kalla det för) att jag är märklig. Mina hästar är glada och harmoniska, de är friska för det mesta och är de inte det så ringer jag veterinär (inte equiterapeut eller kotknackare), de har skor och hovarna sköts, verkas och skos på (enligt mig) ett bra sätt, de går ute på dagarna och är inne på nätterna och trivs med det, de är arbetsvilliga och lyhörda för hjälperna, de har bett och sadlar som passar osv osv.

Vi anser båda att våra hästar mår bra, har någon av oss fel eller har båda rätt? Så länge hästarna är friska och väl omskötta så får folk ha häst hur de vill anser jag. Jag skulle personligen aldrig lägga mig i någons hästhållning om de 1. inte ber om hjälp eller 2. har en uppenbart dålig hästhållning, typ vanskötsel eller är elaka mot sina hästar. Men tyvär finns det mkt människor bland hästfolk som anser att deras sätt är det enda rätta och tycker att de har rätt att berätta för andra hur de ska göra. Detta finns bland alla inriktningar och ofta blir det tyvär "läger" mot varandra vilket är trist. Det finns ett talesätt som säger: "Inget är så rättvist fördelat som förståndet, alla anser att de har fått tillräckligt" Säger en hel del....

Mm...
Jag är väldigt insnöad på "naturlig hästhållning" dock skor jag mina hästar.

Jag har ganska starka idéer om uppstallning, hagens utformning, hästsällskap, utrustning mm. så jag kan vara nästan lite åt det andra hållet är jag rädd. :o

Har jag en riktigt dålig dag kan jag bli i gasen ordentligt när jag åker till och från jobbet och ser hästarna som står i tio plusgrader och strålande sol: med tjocka täcken på sig. I små hagar, en och en ....

Fast oftast bryr jag mig inte så mycket. ;)

Den gemensamma nämnaren är oavsett stall, sadel och skor att vi alla rider på våra hästar, vilket troligen är det mest onaturliga vi kan göra med dom. Så om man har lite järnskrot i munnen på dom eller inte, känns som en bagatell faktiskt..

För ett ögonblick så började jag leta efter "gilla"-knappen :p

Jag rider bomlöst för att kunna köpa bomsadel när hästen musklat sig bättre och kommer att fortsätta med bomlöst även i framtiden. Rider ofta i repgrimma och rep istället för med träns, för jag tycker att det är roligt att kunna variera sig. Har haft hästar på lösdrift och nuvarande hästen gick på bete från första maj till mitten på september och skall göra samma nästa år. Men jag tycker, precis som många andra ovan, att många "hästnaturister" har jäkligt tråkig inställning till de/oss, som faktiskt väljer vanliga traditionella sätten. Jag har min häst på box, till och med i grushage i stället för gräshage, delvis för att hästen slänger av sig skorna två dagar efter att han skotts och delvis därför att jag föredrar att ha hästen på box. Jag gillar att vara i stallet och jag gillar att mocka. Jag har bett i munnen på min häst vid fem av sex ridtillfällen och har planer på att köpa mig en stång att experimentera med någon gång ibland. Jag har täcke på min häst dygnet runt nu (nä, förresten, jag tog av det idag när jag kom, för det var typ 18 plus mitt på dagen), för han sätter dåligt med päls oavsett och fryser som en hund. Och jag ser absolut inget fel i det! Min häst mår prima trots att han rids på bett, har täcke och skor på tassarna. Och trots att han står inne om natten, trots att jag "förmänskligar" honom och har leksak i boxen som han gillar mycket. Och jag tar också ut veterinär och equiterapeut när min häst mår dåligt.

Som någon sa, man får ha sina hästar precis som man vill, så länge som de mår bra och är lyckliga. Då tycker jag inte att man ska döma, åt något håll.

Jag kan ärligt säga att ja, det har jag upplevt.
Och inte för att jag har något emot varken folk eller metoder som är annorlunda från mina egna.
Generellt försöker jag hålla på med det jag gör och inte lägga mig i vad andra gör, och förväntar mig samma respekt från andra.
Diskutera och fråga går jättebra :) men gärna helt inte lägga sig i och vara otrevlig.

JAg har haft hästar genom åren och har nu med, och alla är individer jag behandlar dom därefter.
Pga. detta, och mitt eget intresse, så har jag provat det mesta som kan vara en bra idé för hästen i fråga, vilket inkluderar skor, icke skor, lösdrift, lite utevistelse, massa kompsiar, ensam i hagen, bett, bettlöst, kombination, bomlöst, bomsadel etc. etc.

Dvs. jag försöker att inte döma.

Men, vad jag har märkt är att folk som själva inte har så vidgade vyer, och framför allt folk som tror dom kan mycket mer än dom gör, det är dom som har någon slags förkärlek för att kritisera och döma.
Det för mig visar vad lite dom kan för om man kan nåt så förstår man att det inte finns bara "ett sätt" som är rätt, och att det sällan är exakt som det ser ut från utsidan. (tex. svårare häst än man tror, anledning för barfota/skor/lösdrift/innevistelse osv.)

hästarna jag haft senaste 2/3 åren har varit en mix mellan helt otäckade, på lösdrift, skodda och oskodda, massa täcken, lång utevistelse och enorma mängder kraftfoder, eller som nuvarande häst, hyfsat täckad, oskodd hannoveranare som trots att jag vill ha honom ute mycekt inte mentalt pallar det än.
Så han går ute tills 4-5tiden med sin kompis och rids både på bett och repgrimma. Han är en rygghäst med mycekt låsningar så därför går det inte att skita i att täcka.
Jag jobbar massor från marken med lydnad och ledarskap, men är en klassik dressyrryttare som egentligen föredrar små isisar!
Men nu har jag min stora underbara på över 170cm.
För dom är individer jag är inte låst vid bara ett sätt eller en slags häst.
Synd att andra inte kan vara lika öppna.

Men visst, jag är inte perfekt, jag dömer, det gör alla, men jag försöker att inte döma för hårt och snabbt.
Vad jag inte gillar är ridning som är mot rollkur hållet eller där hästarna är så framtunga att dom i slutändan får skador av det. När man strävar efter den typen av sk. form. Anlendingen till det är att jag tycker det skadar hästarna, har sett för många som blir avlivade pga. förslitningar av sån ridning.
Gilalr heller inte våld eller agression såklart, men det är skilland fårn konsekvent uppfostring vid behov.

Aja poängen var att ja jag ahr upplevt det trots att jag själv är "mellan världar" ofta och itne ens tycker ajg tillhör någon direkt "sida/typ".
Men det kanske är det som är problemet då för folk, vem vet?

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och... 15 16 17
Svar
335
· Visningar
47 230
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 119
Senast: skuggi
·
L
Hästvård Har ni era hästar barfota eller skodda? jag har mina barfota, båda går på lösdrift och rids för tillfället inte, stoet är dräktigt och... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 031
Senast: Equileja
·
Hästvård Welsh, 3 år. Plattfotad. Gått oskodd fram till 1½ års ålder då vi blev tvugna att sko en period pga påfruset knäggel och han fick... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 438
Senast: juvelen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka