Barfota eller skor?

Sv: Barfota eller skor?

Vet inte om det var jag som var barfotatalibanen Axel pratade om men så är fallet icke. Var med min häst till klinik för nån dag sen för att kolla lite annat plus hans HOVAR som inte sett bra ut senaste månaden. Jag var helt beredd på att åka därifrån med en skodd häst men deras hovslagare tyckte absolut att han kunde fortsätta gå barfota men han verkade honom på ett annat sätt bara.

Sen är ju broddade järnskor inte enda metoden för att halkbekämpa. Min häst går med broddade boots när han rids och promeneras och i hagen torvades ganska nyligen alla stigar de gått upp. Fungerade faktiskt över förväntan, det frös fast i isen och blev väldigt bra. Nu har det dessutom snöat igen så underlaget är perfekt igen.

En barfotataliban är en sån som sätter sina egna principer före hästens bästa.

Själv lät jag mitt sto gå utan skor i två månader en sommar. Hon trivdes inte med det och mer än så tänker jag inte utsätta en häst för.
:bow:
Tyvärr är många mindre erfarna nyblivna hästägare som hamnar i "dåligt sällskap" väldigt lyhörda för sådant som andra med ngt större kunskap propagerar VÄLDIGT starkt för.
Grupptryck o välsmorda försäljnings/ härskartekniker är inte att leka med.

att man skulle vara en dålig hästägare för att man är realist i sin omtanke om hästen o att man vill kunna rida på sin vän utan att den får obehag- såsom spänningar eller att den sträcker sig.

Det kan variera stort när man sedan byter häst o nästan ingen häst har helt perfekt exteriör. Talibaner ser inget annat än hovarna. Övriga hästen kan se förskräcklig ut, men det verkar sakna betydelse.:crazy:
Att hovarna passar för kroppen. Ortopediskt riktiga.

Senast ändrad:

Hur då? På vilket sätt skiljde det sig från barfotaverkarens verkning?

Det jag skriver nu är med reservation för att jag kan ha missuppfattat nåt :o

Enligt barfotaverkaren (SANHCP heter hennes ideologi eller vad man ska kalla det) ska hästen gå på sulan. Hovväggarna tas därför ner i samma nivå som den. Enligt hovslagaren fungerar hoven som en blodpump och hovväggen ska flexa ut något när hästen sätter ner hoven och på så vis hjälpa till att pumpa upp blodet i benen igen, hovväggen ska därför inte vara i samma nivå som sulan eftersom den här mekanismen inte fungerar då.

Lite off topic kan jag ju berätta att jag blev övertygad av hovslagaren ;) Olivers hovar släppte väldigt mycket sula i bak och det som var kvar var mjukt så därför (plus lite andra problem) åkte vi in till kliniken och deras hovslagare fick titta på honom. Han menade att det var just för att barfotaverkaren lämnat så mycket sula som hästen nu släppte den, för att han inte mådde bra i hovarna med all sula kvar. Att han verkats enligt SANHCP är helt enkelt för att han alltid gjort det och jag ville inte ändra på nåt som fungerade när jag köpte honom. Nu fungerade det inte och jag fick nummer till en bra hovslagare i närheten av oss så nästa gång blir han verkad enligt den principen istället =)

Jag känner till aanhcp i USA och det verkar som den du hade inte fattar något alls om hon sa att hästen ska gå på sulan för det förespråkas inte av dem där (i svenska varianten kanske????). Hoven är en skålform med bärranden som högsta punkt och belastning delas av hela hoven, inte bara sulan och inte bara bärranden.
se gärna www.hoofrehab.com av en hovslagare som (tidigare) tillhörde organisationen i USA. Hans verkning visar inte att de går på sulan enbart.

Senast ändrad:

Mm, fast tänk på hur många användare det finns på buke och hur av dessa som klagar på sin hovslagare... Det stora flertalet hästägare är säkert nöjda, eller till och med mycket nöjda med sina hovslagare!

Eller sådana som inte vet nått om hästens hovar, som tror det är bra;)
Skillnaden kan vara hårfin och säkert inte lätt att upptäcka för en sån som blint tror på vad hovslagaren säger och gör.

Så kan det naturligtvis vara. Men för mig känns det ändå som ett säkrare kort att välja en hovslagare med utbildning jämfört med något annat. Och det verkar ju lösa sig för Aleel och hennes häst också, nu när den har fått träffa en utbildad hovslagare :)!

Att gå från skodd till barfota, vad krävs då?
Vet att dom i början kan öma vid ridning på hårt underlag, men är detta något som övergår? Eller ska man återgå till skodd om man har en som ömar väldigt mycket?

Det är olika, en del blir bättre efter ett tag, andra fortsätter vara ömma, andra är aldrig ömma. Sen kan ju hovarna trasas sönder eller slitas för mycket. Men det är elakt att ha en häst som ömmar så jag tycker nog att man skall banka på skor snabbt om de är ömmai fossingarna.

Barfota året om, har aldrig haft ute hovslagare.
Det finns altid någonstans vi kan rida oavsett væder så det funkar før oss.

Vi har 3 pållisar som går barfota på lösdrift året om. Detta fungerar utmärkt, när ena hästen kom till oss hade hon varit trångskodd under en tid och hennes hovar såg inte så bra ut, hon var öm till en början men efter en tid gick det över (Absolut inte så öm att det störde hur hon gick eller att hon spände sig men öm). Jag anser inte att vi var elaka då vi lät henne gå barfota den perioden, hon reds inte då utan lunkade på i hagen och gick på promenader för att försöka vidga "hoven" igen.

Och oftast så sammanfaller perioderna då det är halkigt med dom när det är så otroligt hårt att det inte går att göra någonting annat än skritta hur som helst så det fungerar bra. Hagen löser vi med att sanda eller vad som helst. Den här vintern har varit bra och vi har inte behövt göra någonting, har inte varit halkigt.

För oss och våra hästar fungerar det utmärkt att gå barfota, förstår inte varför så många motsätter sig det? Fungerar det bra för hästarna och de mår bra av det, hur kan det vara så dåligt?

Det jag skriver nu är med reservation för att jag kan ha missuppfattat nåt :o

Enligt barfotaverkaren (SANHCP heter hennes ideologi eller vad man ska kalla det) ska hästen gå på sulan. Hovväggarna tas därför ner i samma nivå som den. Enligt hovslagaren fungerar hoven som en blodpump och hovväggen ska flexa ut något när hästen sätter ner hoven och på så vis hjälpa till att pumpa upp blodet i benen igen, hovväggen ska därför inte vara i samma nivå som sulan eftersom den här mekanismen inte fungerar då.

Lite off topic kan jag ju berätta att jag blev övertygad av hovslagaren ;) Olivers hovar släppte väldigt mycket sula i bak och det som var kvar var mjukt så därför (plus lite andra problem) åkte vi in till kliniken och deras hovslagare fick titta på honom. Han menade att det var just för att barfotaverkaren lämnat så mycket sula som hästen nu släppte den, för att han inte mådde bra i hovarna med all sula kvar. Att han verkats enligt SANHCP är helt enkelt för att han alltid gjort det och jag ville inte ändra på nåt som fungerade när jag köpte honom. Nu fungerade det inte och jag fick nummer till en bra hovslagare i närheten av oss så nästa gång blir han verkad enligt den principen istället =)

Jag har läst ovanstående nu tre ggr..
Trist att inte hovslagaren är insatt i vetenskapen bakom hovmekanismen och vid vilket tillfälle hoven blodfylls.....

För oss och våra hästar fungerar det utmärkt att gå barfota, förstår inte varför så många motsätter sig det? Fungerar det bra för hästarna och de mår bra av det, hur kan det vara så dåligt?

Säger precis det samma angående bra skoning med järnskor! :)

Det var som vanligt inte en hovis som tror att strålen är ngn blodpump, utan verkaren.

Den blodfylls inte vid belastning- lika lite som vår hälkudde.

Blodet cirkulerar endast från hjärtat, men hästen har ngt shuntsystem som släpper ner mer några gånger per dag.* får nog fråga en vet om utförligare svar*

Hovväggarna ska ta den första smällen sen flexar hoven o strålen får sekundärt tryck o sulan håller ihop-fotvalvet

Här är det just nu oskott, orsaken till beslutet var att hovarna var så kassa att skorna inte längre hölls kvar, hovarna växte ca 0,5cm på 8 veckor och det hjälpte ju inte riktigt med de trasiga sömhålen.. Boots vid ridning var det enda alternativet som fanns att välja till sist och gick över förväntan. I det stall jag nu har ponnyn behöver han inte skor, men skulle det vara så att situationen skulle bli den att han behöver igen skulle jag utan tvekan sko igen.

Har broddade boots nu såhär vintertid, Cavallo Simple, och är nöjd med fästet de ger. Förstås är det ju vanlig brodd som man har i järnskor så bra grepp kommer nog därifrån.

Det var som vanligt inte en hovis som tror att strålen är ngn blodpump, utan verkaren.

Den blodfylls inte vid belastning- lika lite som vår hälkudde.

Blodet cirkulerar endast från hjärtat, men hästen har ngt shuntsystem som släpper ner mer några gånger per dag.* får nog fråga en vet om utförligare svar*

Hovväggarna ska ta den första smällen sen flexar hoven o strålen får sekundärt tryck o sulan håller ihop-fotvalvet

Pollitt och Bowker kanske har forskat fram fel då..... ups

Pollitt och Bowker kanske har forskat fram fel då..... ups

Ett inlägg från 2007
Ett utdrag ur en artikel av Uno Yxklinten och Eva Eternell Hagen Citat:
Felet som görs är att man tar för givet det är blod som fyller ut volymökningen av hovkapseln vid belastningen, när det i själva verket är andra vävnader som kommer ovanifrån (rotationen av kronbenet bakåt/nedåt).
Kritiskt tänkande är a och o!

Att det inte är strålen som är en blodpump, utan att hela hovens expansion via belastning av benens tryck ovanifrån.

Hur ställer ni er till enbart skor fram?

Har tidigare alltid haft mina ridhästar skodda runt om. På senare år har jag enbart haft unghästar och avelsston som fått gå helt barfota. Håller nu på att rida in min ena unghäst som är mycket ömfotad. Tänkte därför sko henne nästa gången min hovslagare ska komma. Dock tyckte såväl min hovslagare samt hästens delägare att det till att börja med räcker att sko enbart fram. Och jag kom inte fram till något riktigt bra argument till varför inte egentligen. Det är ju främst fram hästen är ömfotad men samtidigt känns det lite snålt att inte kosta på bakskor, samt att jag får för mig att det blir ojämt för hästen när den rör sig. Kanske är det bara gammal vana men jag känner liksom att antingen skor man runt om eller inte alls.

Är det någon annan här som har valt skor bara fram och isåfall varför och vad kan vara negativt/positivt med att välja att inte ha skor även bak?

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: Miingla
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Hästvård Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 476
Senast: _Taggis_
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat