Barfota eller skor?

Sv: Barfota eller skor?

Min går barfota och har så gjort hela sitt liv, jag har däremot bara haft honom sen i somras. Köpte broddade boots (EasyBoot Bare) i november nån gång men började inte använda dem förrän i mitten av januari när det blev ishalka. Fram tills dess klarade han sig riktigt bra, vi har travat och galopperat långa sträckor ute. Det märks på honom att han vet vart han ska gå nånstans för att inte halka, längs vägarna går han gärna precis i kanten mot snövallarna och går hellre och pulsar än att gå ute på vägen där det är lättare men halkigare att gå. Stallkompisen plockade av skorna på sin häst i höstas och jag märkte när jag provred honom att han inte alls förstått det där. Halkade mycket mer. Dessutom halkar han iväg längre med benen när han tappar fästet, min lägger över sin vikt på de andra benen snabbt och halkar bara till lite. Jag ramlade till och med av en gång när han gjorde så, red barbacka och han halkade till med vänster fram och la över all vikt på högra sidan vilket gjorde att jag gled av åt vänster :D

Håller ändå med det som nån sa i den här tråden, gärna barfota men inte till vilket pris som helst. Oliver ska in till klinik i morgon och få hovarna kollade (+ lite annat) för att han släpper sula. Så mycket att den sula som är kvar är mjuk och flexar när man trycker. Hoven har liksom blivit urholkad och det måste vara nåt som är fel. Verkaren trodde på att nåt han äter påverkar hovarna, men vi får se vad de säger i morgon. Hittar de inget så får det bli ett foderbyte. Blir kanske så att de får slå på skor också, som sagt så är barfota jättebra men funkar det inte så gör det inte det. Jag tror inte att det är barfotagången i sig som påverkat Olivers hovar men som det är nu så ömmar han när han kliver på snöklumpar m.m. och skor med skyddande sula är nog det enda rätta tills det ordnat sig med sulan.

Våra hästar rids inte så pass hårt att de har nytta av skor.

Ibland blir det halt på vintern (skulle säga kanske sammanlagt 1-2 veckor utspridd över alla månader) men då får man anpassa ridningen och rida där det inte är halt. Finns alltid någon väg/stig häromkring som inte är hal.

Vet du att det finns lagstiftning mot att halkbekämpa eller att ha hästen broddad- med boots eller skor. Om den har boots hela dagarna- vilket de behöver som i nuläget gör att hoven inte kan andas o det blir röta o uppluckring.

Är det klokt att hästen dessutom ska behöva motbalansera med tyngd på ryggen o samtidigt försöka gå som 80-åriga tant Agda. De kan lätt fläka sig eller gå omkull o slå sig fördärvade. Små hästar klarar sig bättre..

De ska inte behöva gå o spänna sig, leta efter halkfri mark.
KL
hästar som rids mår inte dåligt av att ha skor- lika lite som vi.

Unga hästar vars hovar fortfarande växer ska inte skos i onödan o görs heller sällan så.
Jag vill gärna se barfotatalibaner själva härda sig o gå barfota överallt. De ömmar kanske lite... i ett år eller mer. Vad gör man inte för att det ska vara så "naturligt" som möjligt:D Bär gärna en tung ryggsäck oxå. Var konsekvent i vad som är naturligt- med allt.
Rid inte.

Vi "känner" oxå mer utan skor- toppen:bow:

Axel: Gamla tant Agda är garanterat inte det första man tänker på när man ser min barfotahäst :D Men jag håller med dig om att halkbekämpning är ett måste med barfotahästar, vi torvade alla stigar i hagen när det isade till sig och det blev väldigt bra.

Med tanke på alla trådar det finns om hovslagare som gör fel, sätter söm och brodd på fel ställe, trångskor m.m. så vet jag inte om jag tycker det är optimalt heller...

Har två hästar. Den ena är barfota och har alltid varit utom en kort period då hon var utlånad. Fungerar bättre och är gladare barfota en med skor. Har lite problem med "sne överrullning" och att hon växer mycket i trakterna men det är lättare att hålla efter utan skor. Hon har väldigt bra koll på var hon har ben och hovar. Har också vett att hålla sig lugn när det är lite halt ute och skippar tokryck och "gröna gubbar". Har haft henne i 6 år.

Den andra är skodd runt om. Hon blir lätt ömfottad och nu på vintern är jag glad att kunna brodda henne då benen ofta är lite överallt :angel: Ett litet brodd tramp men det har varit allt dena vintern. Har haft henne i 15 månader.

Kommer till nästa vinter köpa boots som jag kan brodda till första hästen så hon kan få röra sig lite mer ut på vägarna. Mina hästar går alltid mindre på vintern pågrund av halka, mörker, studier samt att vi har en 10 min skrittväg till skogen där folk kör ganska fort.

Min gamla ponny gick skodd så länge han reds, tränades och tävlades. Men när han pensionerades så gick han barfota -hade bra hovkvalitet som klarade det fint.
Min nuvarande häst går skodd och (nu) broddad. Hennes hovar är ganska sköra och trasar sig lätt efter tex tappsko så barfota känns inte som ett bra alternativ på henne.

Med tanke på alla trådar det finns om hovslagare som gör fel, sätter söm och brodd på fel ställe, trångskor m.m. så vet jag inte om jag tycker det är optimalt heller...

Mm, fast tänk på hur många användare det finns på buke och hur av dessa som klagar på sin hovslagare... Det stora flertalet hästägare är säkert nöjda, eller till och med mycket nöjda med sina hovslagare!

Kl
Mina går barfota, en unghäst och en ridhäst. Ridhästen har varit skodd periodvis, barfota helt och hållet de sista två åren. Fungerar utmärkt.

kl..
min häst går barfota året runt, och har så alltid gjort i sitt liv. han är inte ömfotad och har utmärkt hovkvalité. dock denna vintern som det har varit så väldigt halt så har jag börjat kolla på broddbara boots, har vanliga obroddbara skor som funkat bra (han hade en skada för ett par år sedan som krävde sådan).

kl..
min häst går barfota året runt, och har så alltid gjort i sitt liv. han är inte ömfotad och har utmärkt hovkvalité. dock denna vintern som det har varit så väldigt halt så har jag börjat kolla på broddbara boots, har vanliga obroddbara skor som funkat bra (han hade en skada för ett par år sedan som krävde sådan).

kl

Jag har en barfota och en med skor. Har stor tro på barfota eg. Men den med skor har så enormt välutvecklade strålor att han skulle stå på strålen om man tog bort skon. Han har lagom markkontakt med skor.....

Men, min oskodda har haft broddade boots typ hela vintern, pga all jäkla is! Skulle aldrig våga ta ut honom annars, har väldigt svårt att förstå folk som vägrar sko men ej heller använder broddade boots.

Någon röta blir det inte i hoven så länge bootsen och hoven är ren. Använder även en antibakteriell spray på strålen.

Centaur, hur mycket har din häst de broddade bootsen på? Om man t ex har hästen på lösdrift och det är halt i hagen, blir det ju nästan frågan om att ha bootsen på dygnet runt. Själv vill jag gå över till att ha min barfota men oroar mig över hur jag ska få till det. Hon står inne på nätterna och går i hage hela dagarna, och jag vet inte hur jag ska få till det med boots på på morgonen då jag inte hanterar utsläppet själv. På stallbacken är det från och till rena isgatan och dessutom kuperat, så barfota utan boots känns inte rimligt även om läget kanske är lite bättre i hagen.

Nu går alla tre med skor då det är så isigt i hagen att ta på dom barfotaboots i hagen blir för många timmar som hoven är instängd i bootsen.

I normala fall går 1 alltid med skor då han rids och inte klarar av att gå barfota när han tränas hådare.

En går med skor fram när marken blir hård annars står hon bara i ligghallen när dom är i hagen för att slippa få ont i hovarna.

Ponnyn har skor fram eller runt om när hon rids/körs och hur hon är skodd beror på hur mycket hon jobbas, börjar hon bli seg under ridning/körning så behöver hon skor och åter blir hon åter sitt pigga jag.

Kram

Vet du att det finns lagstiftning mot att halkbekämpa eller att ha hästen broddad- med boots eller skor. Om den har boots hela dagarna- vilket de behöver som i nuläget gör att hoven inte kan andas o det blir röta o uppluckring.

Är det klokt att hästen dessutom ska behöva motbalansera med tyngd på ryggen o samtidigt försöka gå som 80-åriga tant Agda. De kan lätt fläka sig eller gå omkull o slå sig fördärvade. Små hästar klarar sig bättre..

De ska inte behöva gå o spänna sig, leta efter halkfri mark.
KL
hästar som rids mår inte dåligt av att ha skor- lika lite som vi.

Unga hästar vars hovar fortfarande växer ska inte skos i onödan o görs heller sällan så.
Jag vill gärna se barfotatalibaner själva härda sig o gå barfota överallt. De ömmar kanske lite... i ett år eller mer. Vad gör man inte för att det ska vara så "naturligt" som möjligt:D Bär gärna en tung ryggsäck oxå. Var konsekvent i vad som är naturligt- med allt.
Rid inte.

Vi "känner" oxå mer utan skor- toppen:bow:

Såna här inlägg blir jag rätt ledsen av. Varför är man en "barfota taliban" bara för att man har hästen utan järnskor?
Vissa hästar kan visst må dåligt av skor. Jag fick en helt ny häst iom barfota gången, från att ha varit rätt spänd och lite stapplig i sin gång (+ div andra problem) är hästen helt avspänd i bogpartiet, fått bättre gång och hela hästen har blivit mer avspänd och verkar vara mkt mer nöjd med tillvaron än tidigare. Hovarna är numera mkt fina, vilket de inte var med skor.
Min häst går med 3 andra som oxå är barfota. Alla har täcke, två är klippta, och de behandlas som vilka andra välskötta hästar som helst. Vi tävlar och tränar seriöst, enda skillnaden är att de inte har järnskor....

Men har t.ex. du låtit dina hästar halka runt och/eller ha ont i flera månader för att de ska vänja sig?

Det är ju det som Axel vänder sig mot, "barfota till varje pris-grejen"...

Det finns säkert anledningar till att halkbekämpning numera nämns särskilt i djurskyddet. Dels pga de som har hästarna barfota, dels på de som skruvar ur broddarna innan de släpper ut hästarna, utan att lösa halkan på annat sätt.

Även hästar som behöver veckor, månader eller t.o.m. år på sig för att "vänja sig" vid att gå barfota behöver ju skyddas från sina fanatiska ägare.

Gärna barfota, men inte till vilket pris som helst!

En barfotataliban är en sån som sätter sina egna principer före hästens bästa.

Själv lät jag mitt sto gå utan skor i två månader en sommar. Hon trivdes inte med det och mer än så tänker jag inte utsätta en häst för.

Usch, ja. Jag har läst "skräckexempel" här på buke om barfotaanhängare som inte ens kan tänka sig att sko och brodda när det är så halt i hagen att hästarna halkar och går omkull :(. Man vill inte riskera att "förstöra" verkningen...:grin:

/bettysmatte, med en skodd och broddad ridhäst och en sällskapsshettis som är barfota...

Isig stallbacke ska sandas! Både för hästar o människors skull... :o

Även den del av hagen hästen måste gå på för att över huvudtaget kunna ta sig ut ska sandas eller halkbekämpas på annat vis.

Att skruva ur brodden ur skorna är ju det dummaste påhitt stadsborsryttare hittat på.. Då blir det ju ännu halare.. :o

Hellre barfota häst ist för urskruvade brodd...

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: Miingla
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Hästvård Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 476
Senast: _Taggis_
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat