Barfota eller skor?

Sv: Barfota eller skor?

Det beror väl på hur mkt man ämnar rida den o på vilket underlag.

Som regel märker man först när man har skott dem även bak- ATT de faktiskt har varit lite ömma.

Jag har bara framskor på min häst när det inte är hårt i marken och det behövs brodd. Hon har väldigt bra hovar och ömmar inte, men hon tjocknar i bakbenen när det blir hårt i marken.

Jag har mina barfota just nu. Stoet på snart 4 år måste ha skor när hon rids. Pga dåliga hovar.
Min val på oxå snart 4 år har haft skor på sommaren när han longerades mkt och var med på släp efter min förra häst. Men nu på vintern har han gått utan. När det vart halt och isigt har han fått gå utan men då har jag inte hållt på med honom så mkt. Blir nog att sätta på honom skor snart när snön försvinner. Har nyss börjat rida på honom och hans hovar är tåliga men vissa ridvägar är elaka så det är bättre han har skor då :) funderat på att köpa boots med brodd.. men har inte blivit av än då pengarna gått till annat.

Att gå från skodd till barfota, vad krävs då?
Vet att dom i början kan öma vid ridning på hårt underlag, men är detta något som övergår? Eller ska man återgå till skodd om man har en som ömar väldigt mycket?

Några råd för att underlätta överång till barfota.
(Egna erfarenheter alltså ej nåt som är vetenskapligt...)
* Planera!!! Börja på sommarbetet tex när hästen är avställd en tid och det är bra underlag (=hyffsat mjukt). kanske även klokt att börja ta av bakskorna och se vad som händer, när det går bra, ta framskorna.
* Investera ett par bra hovboots. Använd när det behövs.
* Ska du sko hästen - anlita en hovslagare. Ska hästen gå barfota - anlita en barfotaverkare. Verkningen är nämligen olika. Båda ska naturligtvis vara duktiga och utbildade inom sin specialité, ta referenser!
* Ta hand om hovarna noga dagligen. Förebygg / behandla ev röta och annat.
* Framför allt lyssna på din häst, den vet bäst vad som är bäst för den!!
de kan bli ömma i hovrna om de blir felverkade eller har röta (gäller både med eller utan skor). Vissa hästar behöver alltid ha hovskydd vid ridning, andra aldrig. Prova och se.

Säger precis det samma angående bra skoning med järnskor! :)

Jag har ingenting emot det alls! Men generellt sett om det fungerar bra för hästarna och de mår bra av det kan man inte få ha den valmöjligheten då?

Min är vara 10 månader, så han är såklart oskodd. Hovis kommer var 6:e vecka och verkar vid behov.

Medryttarhästen är skodd eftersom hon har dålig hovkvalitet. Min förra häst kunde inte ens gå i hagen med en tappsko.

Jag tycker nog mer att du ska se till din egen erfarenhet av hur illa det var!

Alla av släkten equus har samma hovmekanism.
Om du anser att forskningen jag hänvisade till har fel det det området
så är det inte mig du ska gå på.

En gång var jorden platt. Förr var asbest, PCB och DDT bra material/ämnen.

Vad jag menar är att det är en stor skillnad på den svenska metoden som du använde- som inte lämnade ngn slitmån.

folk var o filade själva hela tiden på sina hästar o de var konstant ömma.
Hästen ska inte stå på sulan- titta igen på vad de skriver.

Har två hästar som är barfota. Bor i vinterriket (Västernorrland) och än så länge har det funkat fint med bra underlag = ingen is, bara dryga metern med snö :o

Sommartid har vi toppenfina stigar i skogen, behöver inte rida på grusväg någonstans egentligen. Skulle det bli taskigt underlag blir det skor på men än så behöver vi inte det ;)

Ska du sko hästen - anlita en hovslagare. Ska hästen gå barfota - anlita en barfotaverkare. Verkningen är nämligen olika.
Såklart skiljer en hovslagare på verkningen gällande barfota vs skodd häst!:grin:

Vad jag menar är att det är en stor skillnad på den svenska metoden som du använde- som inte lämnade ngn slitmån.

folk var o filade själva hela tiden på sina hästar o de var konstant ömma.
Hästen ska inte stå på sulan- titta igen på vad de skriver.

Jag har inte använt någon svensk metod mer än kanske svensk standardverkning (om det finns någon som kallas det, svensk standardskoning finns).

Hästen ska stå på bärranden och den vet vi ju vad den består av, och viktigt att strålen har markkontakt.

Jag hart ALDRIG anlitat s.k. barfotaverkare, haft häst i över 40 år. Har arbetande hästar som gått barfota sen flera år (4-åringen är aldrig skodd). Här är det traditionell hovslagare som gäller som är väl insatta i att hästarna ska vara barfota och jobbas. De hästar som inte klarar barfotagång här skos med järnskor.

Jag hart ALDRIG anlitat s.k. barfotaverkare, haft häst i över 40 år. Har arbetande hästar som gått barfota sen flera år (4-åringen är aldrig skodd). Här är det traditionell hovslagare som gäller som är väl insatta i att hästarna ska vara barfota och jobbas. De hästar som inte klarar barfotagång här skos med järnskor.

Jag pratar bara om mina erfarenheter, de har varit mkt dåliga i samband med hovslagare (inte bara en) då de nästan förstört min häst för all framtid. (han är dock bra nu) och vad jag har sett så verkar hovslagarna annorlunda än de "hovvårdare" jag sett och pratat med. Vissa hästar kan säkert verkas av hovslagare och de funkar bra, men varför chansa?? Du har säkert tur som har en BRA hovslagare... Var glad för det, de är sällsynta (enligt mig).

Då har jag också haft tur... Skulle ALDRIG anlita något annat än en utbildad hovslagare, och då har jag en skodd ridhäst och en oskodd shettis. Det är väl självklart att en utbildad hovslagare både kan verka och sko??? Men visst finns det bättre och sämre hovslagare, precis som det finns bättre och sämre bilmekaniker, läkare, lärare, skomakare, snickare, römokare.....etc. Antar att det med samma logik finns bättre och sämre barfotaverkare också?

Jag pratar bara om mina erfarenheter, de har varit mkt dåliga i samband med hovslagare (inte bara en) då de nästan förstört min häst för all framtid. (han är dock bra nu) och vad jag har sett så verkar hovslagarna annorlunda än de "hovvårdare" jag sett och pratat med. Vissa hästar kan säkert verkas av hovslagare och de funkar bra, men varför chansa?? Du har säkert tur som har en BRA hovslagare... Var glad för det, de är sällsynta (enligt mig).

Jag har flyttat från Hälsingland - Småland - Hälsingland - Västernorrland inom loppet av 6 år och därmed också fått söka nya hovslagare dit jag kommit. Ingen har inte klarat av att verkar mina hästar så att dom har fungerat i ridningen. Däremot har flera av dom fått "rädda" hästar som barfotaverkare har åsamkat stort lidande på hästar i området.

Du har säkert tur som har en BRA hovslagare... Var glad för det, de är sällsynta (enligt mig).
Tänk alla dessa stuterier som har fölmärrar, föl och unghästar barfota- de har många av dom hovslagare som verkar hästarna...skulle snarare säja att du haft otur vilket jag beklagar. Förstår att man då väljer ngt annat- alla utgår vi från våra erfarenheter i våra val skulle jag gissa.

Svar ang boots (som många kanske har glädje av i denna tråd). Det finns en hel uppsjö av olika bootsmodeller och storlekar. En del nya modeller går till och med att värma så att de passar helt perfekt på hovarna på hästen, men vanligtvis behövs inte det. Jag vet idag ingen bootsmodell som inte går att brodda och det finns en hel del olika sorters brodd oxå. Vissa boots går alldeles utmärkt att ha även i hagen. Däremot skulle jag avråda från att ha på dem dygnet runt, men om det behövs dygnet runt och man inte kan/vill sko med vanliga järnskor så finns det modeller av boots som går bra att limma på hovarna vid behov av längre användning. Att sko med järnsko är inte alltid den enda lösningen, det beror helt och hållet på ägaren och hästens hovstorlek om det bara är för broddarnas eller slitageskyddets skull. Får man skriva ut sin hemsida här? För där har jag skrivit endel om boots och annat matnyttigt.

Man får inte bli så antiskor att man inte tänker på hästens välfärd, som ska ha första prio.
Behövs det skor, så ska den ha det.
Halkskydd ska enbart inte vara för att ryttaren ska känna sig trygg.

Glöm inte att boots försämrar glidmomentet för mkt vid barmark.
Glidmomentet samt att hästens hov ska kunna gå ner i mjukare underlag ingår i "stötdämpningen" för hä'stens leder. Med boots på blir det som snöskor.
Mjukdelarna i balltrakten hämmas stort- där hästens hov ska kunna vidga sig- där järnskon ej hindrar alls.

Blir trött på att barfotaverkare tutar i unga att hovisar inte kan verka, samt att de bara ser hovarna- inte det som står på dem- saknar enormt mkt kunskap.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: Miingla
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Hästvård Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 476
Senast: _Taggis_
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat