Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ett inlägg från 2007
Att gå från skodd till barfota, vad krävs då?
Vet att dom i början kan öma vid ridning på hårt underlag, men är detta något som övergår? Eller ska man återgå till skodd om man har en som ömar väldigt mycket?
Säger precis det samma angående bra skoning med järnskor!
Jag tycker nog mer att du ska se till din egen erfarenhet av hur illa det var!Jag väljer att tro mer på väldokumenterat forskningsresultat än vad på två "tyckare" uttalar sig om.
Jag tycker nog mer att du ska se till din egen erfarenhet av hur illa det var!
Såklart skiljer en hovslagare på verkningen gällande barfota vs skodd häst!Ska du sko hästen - anlita en hovslagare. Ska hästen gå barfota - anlita en barfotaverkare. Verkningen är nämligen olika.
Vad jag menar är att det är en stor skillnad på den svenska metoden som du använde- som inte lämnade ngn slitmån.
folk var o filade själva hela tiden på sina hästar o de var konstant ömma.
Hästen ska inte stå på sulan- titta igen på vad de skriver.
Jag hart ALDRIG anlitat s.k. barfotaverkare, haft häst i över 40 år. Har arbetande hästar som gått barfota sen flera år (4-åringen är aldrig skodd). Här är det traditionell hovslagare som gäller som är väl insatta i att hästarna ska vara barfota och jobbas. De hästar som inte klarar barfotagång här skos med järnskor.
Jag pratar bara om mina erfarenheter, de har varit mkt dåliga i samband med hovslagare (inte bara en) då de nästan förstört min häst för all framtid. (han är dock bra nu) och vad jag har sett så verkar hovslagarna annorlunda än de "hovvårdare" jag sett och pratat med. Vissa hästar kan säkert verkas av hovslagare och de funkar bra, men varför chansa?? Du har säkert tur som har en BRA hovslagare... Var glad för det, de är sällsynta (enligt mig).
Tänk alla dessa stuterier som har fölmärrar, föl och unghästar barfota- de har många av dom hovslagare som verkar hästarna...skulle snarare säja att du haft otur vilket jag beklagar. Förstår att man då väljer ngt annat- alla utgår vi från våra erfarenheter i våra val skulle jag gissa.Du har säkert tur som har en BRA hovslagare... Var glad för det, de är sällsynta (enligt mig).