Barfota eller skor?

Sv: Barfota eller skor?

Jag är ledsen. Jag är inte alls emot järnskor. Samarbetar med 2 hovisar själv (även om det var ett tag sedan vi faktiskt jobbade tillsammans) och hoppas att även kunna fortsätta samarbete med hovisar i framtiden. Du har helt missuppfattat mitt svar, jag ville bara påvisa att det finns alternativ som är riktigt bra och faktiskt blir bättre och bättre. Jag menade absolut inte att bootse är bättre än järnskor eller vise versa. Om man vill sko med järnskor eller inte är helt upp till hästägaren och SJÄLVKLART skall man alltid se till hästens välbefinnande.

Och de hovisar jag samarbetar med, samt många fler jag sett in action, har en stor kunskap i verkning, är öppensinniga och tycker om att diskutera olika fall.

Och de hovisar jag samarbetar med, samt många fler jag sett in action, har en stor kunskap i verkning, är öppensinniga och tycker om att diskutera olika fall.
Ja och vad menar du?

Barfotaverkare eller hovisar- som har en god utbildning om hela hästen o i synnerhet om hovar, dess funktion o sjukdomar.

Om du nu anlitar verkare- skulle du ta ut en sdn vid hovböld eller fångverkning?

Måste nog förtydliga mig lite, ser en mening som kan misstolkas. Jag fyller i med rödtext...

Svar ang boots (som många kanske har glädje av i denna tråd). Det finns en hel uppsjö av olika bootsmodeller och storlekar. En del nya modeller går till och med att värma så att de passar helt perfekt på hovarna på hästen, men vanligtvis behövs inte det. Jag vet idag ingen bootsmodell som inte går att brodda och det finns en hel del olika sorters brodd oxå. Vissa boots går alldeles utmärkt att ha även i hagen. Däremot skulle jag avråda från att ha på dem dygnet runt, men om det behövs dygnet runt och man inte kan/vill sko med vanliga järnskor så finns det modeller av boots som går bra att limma på hovarna vid behov av längre användning. Att sko med järnsko är inte alltid den enda lösningen, att sko med boots, eller ha hästen helt barfota är inte heller den enda lösningen, skulle det vara så enkelt skulle det inte finnas olika alternativ. Det beror helt och hållet på ägaren och hästens hovstorlek om det bara är för broddarnas eller slitageskyddets skull. Får man skriva ut sin hemsida här? För där har jag skrivit endel om boots och annat matnyttigt.

Det beror inte på bara slitage.

Man skor oxå för att få hästar har en perfekt exteriör- ortopediska skor som ger hästen en längre hållbarhet.

Självklart INTE eftersom det handlar om operativt ingrepp eller vård av ett sjukt djur, vilket jag skulle ta ut en certifierad hovslagare till att göra. Får inte göra på annat sätt...

Självklart, jag har inte påstått annat heller??

Ja, självklart måste man se till HELA hästen och inte bara hovkapseln. ;)

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: Miingla
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Hästvård Jag är väldigt intresserad av folk's erfarenheter av barfota hästar, särskilt från folk som gärna tränar regelbundet och kanske även...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
8 476
Senast: _Taggis_
·
Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat