Bettlöst, bomlöst, barfota och lösdrift

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Nelsonshusse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 4 816
Sv: Bettlöst, bomlöst, barfota och lösdrift

Jo, det händer ibland. Nyligen fick jag höra av en person som tyckte att alla hästar som rids ska alltid ha skor på sig. Det var när jag nämde att jag har hästen barfota bak. Jag menar, det funkar ju lika bra som med skor på honom så fattar inte riktigt varför jag ska sätta dit några bara för saken skull och "för att alla andra har de". Bomlöst eller med bom, skitsamma, viktiga är väl att det är en bra sadel. Bett el inte, varför bry sig om vad andra har och inte har? Eller vad andra gör och inte gör? Mår hästen bra annars, fattar jag inte varför så många måste föra just sin åsikt om saken? Såfort någon gör något lite annorlunda så blir det genast kommentarer el. iaf. nån form av "intresse", eller vad jag nu ska kalla det.

Fast jag föredrar nog att folk säger till mig vad de tycker istället för till andra och så får man höra det av någon annan istället. Det känns lågt.

Jag har inget intresse av att bry mig om vad andra gör och inte gör sålänge hästen inte lider får de göra som de vill.

Täcke? Ja, vid regn eller när dom är blöta av svett. Om man börjar med täcke så blir det en ond cirkel. Dom sätter inte vinterpäls som dom ska, börjar frysa, och måste ha täcke.
Spö har jag aldrig använt eftersom det inte finns något tillfälle man behöver det. Anser man att man måste ha spö så kan man inte hantera hästen, alltså behöver man träna mer.

Vad jag har förstått så är det många som använder täcke för att slippa vinterpäls, om hästen tränas/tävlas hårt. Om den blir väldigt svettig i lång tjock päls så är risken att den blir sjuk i -20 grader. Och nu är det ju du som klankar ner på oss som använder spö. Vad har det med att göra att man inte kan hantera sin häst om man använder spö? Spöet används som en förlängd skänkel, det kan till och med uppmuntra hästen om den känner sig osäker och tvekar. Du kan inte be oss ha ett öppet sinne för dina metoder när du kastar på oss.

Måste säga att bara tanken på "att man kan inte hantera sin häst om man rider med spö" är helt otroligt korkad. Rider själv ibland med spö men kan inte påstå att det används speciellt ofta, bra att ha som förlängd skänkel men speciellt när man rider ut och även om hästen nu är relativt trafiksäker är hon fortfarande oerhört reaktionssnabb för "krokodiler i dikena" och skulle det komma utskuttandes en hare eller liknande samtidigt som en bil passerar skulle jag bra mycket hellre ha ett spö än en överkörd häst...

Skor har jag på min häst just nu eftersom hon behöver det, har en gammal kronrandsskada som "växer ner i hoven" så hon lätt får hovsprickor om hon går barfota, har även täcken på hästen eftersom hon behöver det och har henne på stall eftersom jag inte har hittat någon lösdrift med samma träningsmöjligheter i närheten. Även om jag nog tror att hästen hade föredragit lösdrift, så länge hon kunnat ha täcke på sig vid behov.

Det är bara att inse att olika typer av hästhållning passar olika människor och olika hästar och när hästhållningen blir "filosofi" får man bara hoppas att folk har vett nog att skaffa en sorts häst som den passar för.

Nu missförstod ni en smula.. Täcken vid behov, naturligt vis!
Jag har inget spö, har aldrig haft och kommer inte att skaffa. Jag hade inget när jag red klassiskt och nu har jag bytt till western.
Täcken vid behov, naturligt vis!

Men jag ser ner VÄLDIGT MYCKET på folk som bestraffar hästar med spö!
Jag såg ponnyhoppningsträning på Hippo för inte så länge sedan och tränaren som alla såg upp till uppmanade alla som hade en häst som inte betedde sig "korrekt" (i hennes ögon) att spöa den 10 gånger.
Dom som vet hur man hanterat ett spö på korrekt vis, dvs inte som bestraffning, har jag givetvis inga problem med. Däremot är det jävligt lätt att missbruka ett spö om man håller i ett. Tänk på att hästen känner en mygga som går på pälsen nästa gång ni sporrar eller använder spö...

Nu var det inte bestraffning vi pratade om, utan du skrev att det inte finns något tillfälle då man behöver ett spö. Och att om man anser att man behöver ett spö så behöver man träna mer. Ridskolor låter inte barn använda spö utan att dom ska förstå vad det innebär att rida med spö, och dom får inte använda det innan dom vet hur man använder det. Alltså inte som bestraffning utan en förlängd skänkel eller som Angel sa för att tydligt visa att "nu måste du flytta på dig". Det handlar inte om upprepade hårda rapp, som jag sett på en hoppträning när hästen stannade framför hindret, helt onödigt, men i dagligt bruk är det inte för att skada hästen, utan för att uppmuntra och "övertydligt visa" (om ni förstår vad jag menar) Spöet blir som en extra säkerhet, har själv alltid fått höra att man aldrig ska rida ut utan spö. Jag använder inte spö själv dagligen, utan mest när jag rider dressyr för att "peta in/ut rumpan/bogen" eller för att få henne lite mer framåt. Jag behöver knappt nudda henne med det. Det jag ville fram till var i alla fall att du kan inte skriva en sak, och sen skriva att vi andra har fel.

Vi är nästan som ni: Rider bettlöst och för det mesta barbacka. När jag rider med sadel har jag en bomlös.

Lösdrift har våra hästar gått på i 10 år. Men tyvärr måste vi ha skor på hästarna, dom är alldeles för ömfotade. Önskade att vi slapp.
Vi tycker att detta är en bra hästhållning därmed inte sagt att dom som tar in sina gör fel. Alla får göra vilket dom tycker är bäst för hur det nu är så vill vi ju bara våra hästar det bästa! :bow:

Så fort någon gör annorllunda så tycker många att det är märkligt. Det är väl bara för att det är främmande för dem. Om de tänkte ett steg längre så skulle de ju se kopplingen mellan hästhållningen och hästarna, men de är nog inte redo för det än.

Jag tycker inte alltid att "alla får göra som de vill, för alla vill vi våra hästars väl". Det stämmer inte, många gånger görs saker av okunskap och nonchalans.

Lösdrift eller box, det beror väl på hästen och de förhållanden man lever under. En del hästar trivs ypperligt med lösdrift, andra vill in på kvällen och bli pysslade med i sin box. Men när hästar får gå i lösdrift för att "det är så lättskött, man bara slänger till hästen maten, ser till att den har vatten och så mockas det ut varje vår ...." då gör man det kanske inte för hästens bästa.

Eller när det går mode och religion i barfotahästar så att de SKA går barfota vare sig de kan eller inte ser jag inte heller det som att det är för hästens bästa.

Eller när hästar går ensamma i små fyrkanter med täcke på mitt i sommaren ... Varför är inte det klassat som djurplågeri? Man vet att hästen är ett flockdjur som behöver sällskap för att trivas, att den fungerar som en levande kompost i sin matsmältning och därför inte fryser som vi, och ändå gör man så. Inte för hästens bästa kan jag tycka utan för att den inte ska skada sig, inte sätta vinterpäls, inte smutsa ner sig, är i tävlingskondition osv. Knappast på hästens villkor!

Och när jag i vuxen ålder började på ridskola igen fick jag en rolig kommentar från en annan vuxen elev som jag fortfarande inte riktigt begriper "Man kan inte tränsa innan man sadlar" Nehe varför inte det?

Man sadlar före man tränsar därför att ridskolehästen ska sitta fast i grimma så länge som möjligt. Men är det din egen häst det var frågan om så är det givetvis upp till dig själv hur du gör.
Att ridskolehästar sadlas före tränsning är pga säkerheten. Alla ska göra likadant både pga att hästarna är vana vid det och i vissa fall pga att motsattsen kan vara riskabel.

Hmm jag undrar vad du har varit på för ridskolor, för jag har sett alldeles för många ridskoleryttare, små som stora, sitta med ett spö i handen och inte ha den blekanste om vad det ska användas till... De Tror sig veta vad det ska användas till, att bestämma över hästen, men som alla vet (borde veta) så är inte det spöets uppgift.

Spöet skall användas för att ge förfinade hjälper, eller nå att kommunicera med en del av hästen som skänkel inte når, eller om skänkeln redan är upptagen på ett annat ställe.
Den ska inte användas som många tror i framåtdrivande syfte, det har vi skänkel och säte till. Behöver man driva på en häst med spö ska man inte arbeta på rörelserna utan hästens motivation.

Spöet skall inte heller användas "istället för", kan ryttaren inte utföra något "enkelt" utan spö, är lösningen inte att använda spöet utan att lära sig rida och samspela med hästen.

Tänk på att hästen känner en mygga som går på pälsen nästa gång ni sporrar eller använder spö...

Nu säger jag inte emot dig på att rappa hästar, för jag anser att ett spö ska användas lika mjukt som om det användes på ett nyfött barn... Dvs, kittlandes.

Ville dock påpeka att detta med "tänk på att hästen känner en fluga" är en lite missvisande kommentar som folk använder.

Ja en häst känner givetvis en fluga, det gör vi människor med... men! Har man sett hästar leka med varandra, klia varandra/sig själva, eller slåss, så vet man också att de också är väldigt tåliga. Därmed inte sagt att våld är ok. (våld får endast användas i självförsvar eller för att undvika en fara).

Säger detta till dig, inte för att du har fel, utan för att det mycket använda argumentet att en häst känner en fluga lämnar öppet för hur vålsdamt hästtänder kan vara mot sitt skinn också... och därmed lämnas det öppet för argument såsom "Ja men hästar slåss så då är de tåliga med". (ett argument som jag dockinte anser gör det ok att piska en häst)

Man sadlar före man tränsar därför att ridskolehästen ska sitta fast i grimma så länge som möjligt. Men är det din egen häst det var frågan om så är det givetvis upp till dig själv hur du gör.

Jo jag vet det men nu var det min egen häst och utav säkerhetsskäl tränsar jag innan jag lastar ur just för att inte riskerar att tappa hästen om den skulle bli skrämd just i det momenten den står i stort sett lös när man tränsar. Enbart tyglar om halsen räcker sällan OM hästen skulle bli skrämd.

Och fick då kommentaren att man kan inte tränsa innan man sadlar. Personen gick sin väg innan jag hann förklara varför jag hade tränsat hästen före sadling. Utav just säkerhetsskäl

Senast ändrad:

Nu säger jag inte emot dig på att rappa hästar, för jag anser att ett spö ska användas lika mjukt som om det användes på ett nyfött barn... Dvs, kittlandes.

Ville dock påpeka att detta med "tänk på att hästen känner en fluga" är en lite missvisande kommentar som folk använder.

Ja en häst känner givetvis en fluga, det gör vi människor med... men! Har man sett hästar leka med varandra, klia varandra/sig själva, eller slåss, så vet man också att de också är väldigt tåliga. Därmed inte sagt att våld är ok. (våld får endast användas i självförsvar eller för att undvika en fara).

Jag håller med dig på många punkter, och även i föregående inlägg. När jag har ett spö i handen, så blir min häst mycket mer vaken, utan att jag använder det. (Ska tillägga att hon är en gammal travare) Och det är bara på dressyr banan när hon blir seg och loj. Sen är det just kittlandes som jag anväder det när jag ber henne flytta undan just för att all skänkel går åt till att driva då hon inte är i kondition. Jag vet inte hur det är på andra ridskolor, men på vår fick vi inte använda det förren vi blev äldre. I så fall är det ju något alla ridskolor borde fokusera mer på.

Jag ser att NI vet hur man använder ett spö, men jag har också varit på ponnyhoppning. Jag tänkte visa idioten till tränare där i umeå hur det känns för ponnysarna hur det känns att bli bestraffad av ett spö. Tyvärr blev jag hindrad :/

Nelsonshusse, du skrev att alla vi som använder spö inte kan hantera en häst, och att vi borde träna mer. Man kan inte säga så, då du inte sett oss rida med spö. Tycker det var klumpigt uttryckt. Och en del tränare är hårda och vill lära barn att använda spö, men ingen tränare vill vara elak mot hästarna, dom vill förmodligen bara att hästarna ska lära sig. Vet själv att tränare inte vill att ponnyerna ska stoppa på hinder och att dom då förtjänar ett rapp med spö, vilket många håller med om. Jag tycker själv att det är onödigt då i mina ögen ponnyn inte reflekterar över varför den fick ett rapp.

Nu läser jag mellan raderna? Men menar du att att du försökte piska människan? En människa kan väl känna smärta precis som en häst? Dåligt föredöme för sina elver visst, men det ger dig inte rätt att ge igen med samma mynt. Hade du då varit en lämpligare förebild?

Tillägger att jag håller med om att spö inte bör användas för att bestraffa. Att göra hästen illa som "tillrättavisning" låter ju inte rimligt på en fläck. Att belöna ett beteende ger så mycker mer. Våld använder man när det är fara för dig själv eller hästen.

Tackar tackar, ibland kan jag tydligen formulera mig lite vettigt haha

Idag reds min barfota stora pålle med repgrmma, kapsontyglar, barocksadel, bowbalance stigbyglar, i mjukisbyxor, gummidojjor, GPA hjälm av en westernryttare hihi det var inte en vacker syn direkt, snacka om missmatch men funkade super :)

Och på tisdag kommer han ridas i sin Butet hoppsadel, bett, träns etc. av en hoppryttare som är tränare.
Och det kommer också säkerligen funka för jag själv har gjort både och (fast är sjuk just nu och han måste igång)

Det finns verkligen sällan bara ett rätt sätt, tom. för samma häst! Och speciellt för olika individer.

Precis som ett spö kan användas för att spöa skiten ur en häst, likaväl som det kan användas för att vara en förlängd arm eller skänkel som aldrig nånsin får hästen att känna rädsla eller smärta. Eller så kan det vara alla variationer på det och mixat.

Täcke? Ja, vid regn eller när dom är blöta av svett. Om man börjar med täcke så blir det en ond cirkel. Dom sätter inte vinterpäls som dom ska, börjar frysa, och måste ha täcke.
Spö har jag aldrig använt eftersom det inte finns något tillfälle man behöver det. Anser man att man måste ha spö så kan man inte hantera hästen, alltså behöver man träna mer.

Vad jag har förstått så är det många som använder täcke för att slippa vinterpäls, om hästen tränas/tävlas hårt. Om den blir väldigt svettig i lång tjock päls så är risken att den blir sjuk i -20 grader. Och nu är det ju du som klankar ner på oss som använder spö. Vad har det med att göra att man inte kan hantera sin häst om man använder spö? Spöet används som en förlängd skänkel, det kan till och med uppmuntra hästen om den känner sig osäker och tvekar. Du kan inte be oss ha ett öppet sinne för dina metoder när du kastar på oss.

Nu fattar jag ingenting! Jag klandrar verkligen inte på någon om det inte handlar om misshandel eller något som gör att hästen verkligen lider. Som Cesar Millan sagt: ...i`ts not about the tool, it´s how you are when you´re holding the tool." Så sant, så sant...

Jag har nästan alltid haft mina hästar på lösdrift. Jag gillar det verkligen. Men min erfarenhet är dessvärre att det finns en icke oansenlig kategori hästägare som knappt tar ut sina hästar från lösdriften alls. Det är som att det är lättare att strunta i att kolla hovar etc när de går ute. Naturligt får inte bli lika med slappt och bristande tillsyn. De här hästägarna finns säkert bland de med uppstallade hästar, men jag har en känsla av det är fler av dem som har sin hästar på lösdrift. Tyvärr.
Dessutom har jag sett flera exempel på riktigt dåliga lösdrifter, frimärkshagar fulla med lera och vindskydd där snön blåser in i.
Men med en bra fungerande lösdrift och engagerade hästägare, tycker jag att lösdrift är helt optimalt för mig. Hur andra har sina hästar struntar jag i så länge unghästarna får sitt rörelsebehov tillgodosett och mår bra.

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och... 15 16 17
Svar
335
· Visningar
47 230
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två... 3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 119
Senast: skuggi
·
L
Hästvård Har ni era hästar barfota eller skodda? jag har mina barfota, båda går på lösdrift och rids för tillfället inte, stoet är dräktigt och... 3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 031
Senast: Equileja
·
Hästvård Welsh, 3 år. Plattfotad. Gått oskodd fram till 1½ års ålder då vi blev tvugna att sko en period pga påfruset knäggel och han fick... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 438
Senast: juvelen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka