Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Aldrig provat cross, men däremot ridit mycket på ett något modifierat hack. Det har funkat fint på flera sorters hästar, även de som aldrig gått med bettlöst förut.
I remmen som går över nosryggen satte jag fast två ringar (helgjutna/svetsade från båtavdelningen på Jula) som jag satte tyglar i. Det ger ungefär samma position och tydliga svängsignaler som på ett sidepull, men med hackets bredare nosplatta. Oftast red jag dock på dubbla tyglar, så jag hade hackets originalskänklar som nödstopp om hästen blev för pigg.
Försökte hitta en bra bild på det, men fann bara den här. Man tar alltså isär hackets nosplatta, trär på ringarna så dom sitter precis intill hackets skänklar och sen ihop med alla remmarna igen.
Funkar det verkligen med kapson, jag tycker ringarna där sitter för långt fram? Jag har bara ridit med kapson en gång, var på min praktik i gymnasiet när 3-åringen jag red in hade fått vargtänderna plockade. När han slog upp huvudet hamnade tyglarna mellan öronen .
Hahaha! Det har jag aldrig varit med om. De måste ju höja näbben över öronhöjd för att det ska ske.
Har de inte öron av stål borde man bara kunna bredda händerna och få tillbaks tyglarna.
Har dock inte upplevt det eller sett det under ca 20 år med kapson på olika ekipage.
Jag red en varmblodstravare ett tag som hade lärt sig tekniken att slänga till med huvudet så båda tyglarna hamnade på samma sida av halsen... Blev lite svårstyrt...
En sån hade jag formgett avsuttet och sen ridit i rätt rund form tills den upphör med kastandet.
Ev hade jag kollat att den verkligen hade fysiska förutsättningar att jobba; frisk och rätt åtgärdade tänder så käken kan röra sig korrekt.