Bettlösa som korsas under käken

Min gillade inte cross under, blev bara tung. Har ett micklem och där är remmar med så man kan ändra till cross under man kan också använda det som sidepull.

Funkar det verkligen med kapson, jag tycker ringarna där sitter för långt fram? Jag har bara ridit med kapson en gång, var på min praktik i gymnasiet när 3-åringen jag red in hade fått vargtänderna plockade. När han slog upp huvudet hamnade tyglarna mellan öronen :cautious:.

Aldrig provat cross, men däremot ridit mycket på ett något modifierat hack. Det har funkat fint på flera sorters hästar, även de som aldrig gått med bettlöst förut.
I remmen som går över nosryggen satte jag fast två ringar (helgjutna/svetsade från båtavdelningen på Jula) som jag satte tyglar i. Det ger ungefär samma position och tydliga svängsignaler som på ett sidepull, men med hackets bredare nosplatta. Oftast red jag dock på dubbla tyglar, så jag hade hackets originalskänklar som nödstopp om hästen blev för pigg.

Försökte hitta en bra bild på det, men fann bara den här. Man tar alltså isär hackets nosplatta, trär på ringarna så dom sitter precis intill hackets skänklar och sen ihop med alla remmarna igen.
bellawtrans.jpg

Aldrig provat cross, men däremot ridit mycket på ett något modifierat hack. Det har funkat fint på flera sorters hästar, även de som aldrig gått med bettlöst förut.
I remmen som går över nosryggen satte jag fast två ringar (helgjutna/svetsade från båtavdelningen på Jula) som jag satte tyglar i. Det ger ungefär samma position och tydliga svängsignaler som på ett sidepull, men med hackets bredare nosplatta. Oftast red jag dock på dubbla tyglar, så jag hade hackets originalskänklar som nödstopp om hästen blev för pigg.

Försökte hitta en bra bild på det, men fann bara den här. Man tar alltså isär hackets nosplatta, trär på ringarna så dom sitter precis intill hackets skänklar och sen ihop med alla remmarna igen.
bellawtrans.jpg

Så gjorde jag också när jag red på hack. Suveränt enkelt att göra det lite lättare att rida på!

Funkar det verkligen med kapson, jag tycker ringarna där sitter för långt fram? Jag har bara ridit med kapson en gång, var på min praktik i gymnasiet när 3-åringen jag red in hade fått vargtänderna plockade. När han slog upp huvudet hamnade tyglarna mellan öronen :cautious:.

Hahaha! Det har jag aldrig varit med om. De måste ju höja näbben över öronhöjd för att det ska ske.
Har de inte öron av stål borde man bara kunna bredda händerna och få tillbaks tyglarna.
Har dock inte upplevt det eller sett det under ca 20 år med kapson på olika ekipage.

Hahaha! Det har jag aldrig varit med om. De måste ju höja näbben över öronhöjd för att det ska ske.
Har de inte öron av stål borde man bara kunna bredda händerna och få tillbaks tyglarna.
Har dock inte upplevt det eller sett det under ca 20 år med kapson på olika ekipage.

Jag red en varmblodstravare ett tag som hade lärt sig tekniken att slänga till med huvudet så båda tyglarna hamnade på samma sida av halsen... Blev lite svårstyrt...

Jag red en varmblodstravare ett tag som hade lärt sig tekniken att slänga till med huvudet så båda tyglarna hamnade på samma sida av halsen... Blev lite svårstyrt...

En sån hade jag formgett avsuttet och sen ridit i rätt rund form tills den upphör med kastandet.
Ev hade jag kollat att den verkligen hade fysiska förutsättningar att jobba; frisk och rätt åtgärdade tänder så käken kan röra sig korrekt.

En sån hade jag formgett avsuttet och sen ridit i rätt rund form tills den upphör med kastandet.
Ev hade jag kollat att den verkligen hade fysiska förutsättningar att jobba; frisk och rätt åtgärdade tänder så käken kan röra sig korrekt.

Det här var 25 år sedan, hästen var aktiv travare och den var aldrig tänkt att bli ridhäst, den bara reds ibland som lite variation och för att få gå lite galoppintervaller. Slängandet med huvudet gjorde hon bara när man skrittade på långa tyglar, tyckte nog det var trist och hittade på något för att något skulle hända. Jättesnäll häst ändå, för hon utnyttjade aldrig situationen utan fortsatte bara skritta längs vägen medans jag "flippade" tillbaka tygeln till rätt sida igen.

Liknande trådar

Hemmet På grund av kattunge har jag köpt mina första fejkljus och är verkligen positivt överraskad. Det är såna lite bättre ljus i vax med...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 700
Senast: Bison
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Hemmet Håller på med en badrumsrenovering som dragit ut i evigheter. Nu är äntligen allt nästan klart men plötsligt säger hantverkaren att den...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 476
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
406
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka