Bosalen är i sånt fall mycket närmare tränsbettets signalsystem än vad sidepullen är, men det "ser" ju förstås mer lika ut då tyglarna sitter på sidorna i ett sidepull (som det ju också gör på ett bettlöst träns).
Bosalen verkar inte med tryck, utan med signal, precis som även ett tränsbett fungerar om det används så. Pivot-punkten du tar upp är just den funktion som bosalen har och som gör den till ett så finurligt fantastiskt och samtidigt enkelt verktyg att skola en häst med och förbereda den för stången där pivotpunkten verkligen behöver överensstämma sen.
Jag skolade inte in min häst på bosal för att tävla dressyr, men pga skada måste min häst "pensioneras" från det arbete han var utbildad till och därför omskolas och då valde jag tränsbett inte sidepull, trots att det var tillåtet med bettlöst i den gren jag främst satsar på (WE). Av just den anledningen att likheten mellan bosal och tränsbett är mycket större än ett sidepull.
Tillägger här nu för säkerhets skull att jag då även tävlar vanlig dressyr för att få in rutin på just dressyrdelen i WE.
Angående styvheten i materialet så är det ju bara att fundera på varför bettet är av metall och inte läder i tävlingsdressyr då, om det bara handlar om "dålig förberedelse" om man behöver "skarpare" verktyg, om nu styvheten skulle handla om just det menar jag.
Man ska inte kasta sten när man sitter i glashus brukar det ju sägas