Hur stor skillnaden är beror ju på vad man vill uppnå, vilken precision man är ute efter. Om det bara handlar om att "styra" hö/vä/rakt fram eller om man förbereder för mer samlande rörelser och precision i rörelsens utförande med hög energi och kanske även i hög hastighet. Det handlar också om att skillnaden blir mer markant i ett inlärningsskede, om signalerna kommer från olika håll eller på olika punkter beroende på olika verktyg tex. Då blir det förvirrande även om precisionskravet i själva rörelsen inte finns.
Sen, det finns ju olika typer av bett med olika inverkan av en anledning. Inte bara för att liksom. Likasom att det finns olika bettlösa varianter av samma orsak.
Det jag opponerar mig mot det är att det inte verkar riktigt rumsrent att ha dom olika behoven när man rider bettlöst. Trots att dom behoven uppenbart är ganska stora när det gäller bettridning med tanke på hur många varianter av bett det finns att välja mellan.
Jag kan rida enkla byten och skolor i grimma om jag vill det, vilket är samma nivå rent utbildningsmässigt som jag ligger på på träns med bett. Sen tränar jag uteslutande på bett, ja, men jag vill hävda att om jag hade velat rida på tex hack hade jag precis lika gärna kunnat göra det.
Det blir däremot skillnad högre upp i klasserna, då går det säkert bra mycket lättare med bett. Men jag lovar dig att de flesta på den nivån kan växla mellan tränsbett i olika former och kandar, utan att det blir svårt för hästen att förstå eller att man tappar finess.