Alla hästar lämpar sig inte för tävling i alla grenar. Tex så lämpar sig inte mina hästar för distans. Om man har en häst som inte kan äta och/eller ridas med bett och/eller ett mycket begränsat antal bettlösa alternativ, inte kan stå på transporten utan att lida osv, så är det kanske ingen häst som lämpar sig till tävling eller träning och ridning öht. Det har både jag skrivit och andra skrivit flera gånger.Absolut, och dressyr blir det nog inte på den hästen. Men tänk om det hade varit Totilas Surt om enda felet var att hästen inte kunde ha nosgrimma.
Framförallt som nosgrimman inte direkt har någon poäng mer än att stabilisera tränset (och där finns det andra svar på det problemet) och tradition.
Jag anser att det är en skillnad på tävlingsmoment och utrustning. Någon här skrev om oxrar. Jag tycker inte alls att det är samma sak.
När jag pratade om mig själv så ger jag ex på hur en regel kan vara ett problem som svar på "Jag har aldrig varit med om..."
Och de bettproblemen jag har tagit upp har varit att hästen inte kunde äta med bett. Det kan jag lova att det har noll och inget med mig som ryttare att göra. Det hjälpte inte att jag stod bredvid och hade långa tyglar på hästen liksom.
Nosgrimmeproblemet uppdagade sig första gången med nosgrimma. Då på lång tygel under framskrittningen. Jag kan lova dig att det hade noll och inget med min ridning att göra heller.
Är du klar med personangreppen nu?
Jag kan rida på bett, vart ser du att jag inte skulle kunna det? Förra hästen reds i princip endast på bett och det var inga problem det heller när jag väl hittade rätt bett.
Ett tips: Om du nu lyckats ha haft så många hästar med problem med bettet/nosgrimma o s v, utan att du haft något att göra med det så får du väl helt enkelt köpa en annan häst som kan gå med en utrustning som ryms inom dressyrreglerna. Nästa gång du köper häst så kanske du ska ha med dig någon som kan hjälpa dig att välja ut en lämpligare dressyrhäst? Om du nu vill tävla dressyr alltså. Vilket du ju verkar vilja eftersom du har skrivit det och att du uppenbarligen engagerar dig så mycket i dressyrens regler.
Och eftersom du verkar bry dig så mycket om hästens välbefinnande så är det en aning märkligt att du lägger så mycket tid på att problematisera nosgrimmetvånget i dressyr. Med tanke på att det finns betydligt mer allvarliga djurskyddsfrågor att ta tag i inom distansen alltså. Har t ex aldrig hört talas om att man hetsat dressyrhästar att springa ihjäl sig inne på tävlingsbanan. Det förekommer ju däremot frekvent på distanstävlingar.