Bett att få hästen söka neråt/ framåt

Sv: Bett att få hästen söka neråt/ framåt

true_blue skrev:
Jag hoppas verkligen att ft-ryttarna intehåller balansen genom att hänga i tygeln!
/T_B

Oftast inte Nej , men det händer ju. Men med tanke på vad du skrev om att en häst kan få en bruten käke när man rider dressyr och sedan jämför med terrängmomentet där hästen i stort sett enbart använder skjutkraft och går i tempon uppemot 700 m /minut så det blir ju mer kraft att hålla i än när man rider dressyr och det är ofrånkomligt inte minst med droppen man hoppar nerför som är ca 2m, det skulle räcka med att hästen enbart är lite för djärv i uthoppet och hoppar ur ryttarens hand.

Att hästen kan vara irriterad i munnen är jag med på men från det till en bruten käke?? Nää det tror jag knappast.

Spider84 skrev:
Stången har i alla tider (nästan i alla fall) betraktas av de flesta mästarna som ett bett som länger hästen (ökar framåt/nedåt)

Nu vet jag inte vilka du räknar till "mästarna", men eftersom jag tycker det är en intressant diskussion har jag bläddrat lite i det jag har i bokhyllan och bidrar med det jag hittade i ämnet! Någon som har andra böcker hemma som kan fylla på?

--

Guérinière pratar nästan bara om olika stänger och det var väl det som var det vanligaste verktyget på den tiden... Denna motivering till varför man har bridong tyckte jag var fin! (s. 181) "att använda i händelse stångtyglarna brista eller afhuggas under striden" :D

Han talar varmt för kapson tillsammans med stång... och refererar även till de la Broue och Newcastle ang. detta.
"... En häst som är tillriden utan kapson får aldrig det angenäma stöd, eller den jemna stadga och lätthet som goda hästar böra hafva..." (s. 179, citerar Newcaste)

Framåt-nedåt hittar jag inget alls om i stycket om olika bett...

Men här kommer ett annat fint citat! (s. 83, citerar Pegnatel)

" om betslet i sig själv hade den underbara egenskapen att göra hästen lydig och sätta god mun på honom, så kunde både ryttare och häst komma färdiga ur sporrmakarens verkstad. "

--

Podhajsky pratar inte så mycket om utrustning, jag hittar inget alls om varför han sätter på stång. Jag hittar i alla fall följande (s 88):
"Vid Spanska Ridskolan används tränsbett ända fram till hingstarnas fulländade utbildning, eftersom detta är bäst ägnat att erhålla ett stadigt stöd och en grundlig genomgymnastisering. Det förhindrar även att ryttaren arbetar sin häst framifrån och bakåt, vilket lätt kan uppkomma vid användandet av kandar, som verkar kraftigare."

--

Branderup är den som verkar mest påläst av herrarna i min bokhylla, han förklarar bra hur stången fungerar (i "Ridning på kandar") och har även pedagogiska bilder som visar att han hängt med på fysiklektionerna :)

Jag kan citera detta (bildtext på sid 92):
"
1. Vid hög uppresning håller kandaret överlinjen lång. (Bilden visar fin, hög form)
2. Vid hög uppresning håller tränset huvudet rakt i relation till halsryggraden. (Bilden visar en hög "form" med hopknycklad, S-formad kotpelare, spänd underhals)
3. Vid framåt-nedåt kan kandaret få hästen bakom lodlinjen (Bilden visar låg form bakom lod, med hopknycklad S-formad kotpelare)
4. Vid framåt-neråt hittar hästen den bästa kontakten på träns. (Bilden visar fin låg form med nosen framför lod och längd överlinje)
"

Så här skriver han i texten på samma sida:
"I grundutbildningen går hästen framåt-nedåt till tränset. ... Så snart som hästen låter sig böjas och ställas och söker säkert till den eftergivande handen framåt-neråt kan man börja resa upp hästen till det blanka kandaret genom att sätta den i skanken."

Han menar alltså att stången kommer till nytta när man börjar resa upp och sätta hästen. För sökningen fram och ner rekommenderar han träns.
Och dessa användningsområden tycker även jag verkar rimliga!

Senast ändrad:

Tusen tack för förklaringen! Nu ska jag köpa boken! :banana:

-> resa till <- den blanka stången inte med.

Endast bridongen kan användas för uppresande tygeltag. /T_B :)

true_blue skrev:
-> resa till <- den blanka stången inte med.
Ja just det, det var nåt sånt jag menade - "börjar resa" blev fel. Jag lyckades visst bättre att citera andra än att formulera själv sådär på fre-kvällen... Skulle man försöka resa hästen genom att använda stång blir det nog inte så bra. Men helst vill man väl inte sätta hästen genom att ta så mkt i något bett alls, utan genom att tänka lösgjorda, lätta bogar och vinklade bakben?

Jag har förresten bläddrat lite mer i Guérinière nu och jag hittar inget alls om att länga ut hästen neråt. Han travar runt med unghästen på tränsbett (alt. något pelhamliknande med tygeln i övre ringarna) tills hästen vant sig vid bett, sedan byter han snabbt till stången och börjar sätta hästen.

Varifrån kommer det där med att länga ut överlinjen och söka så långt neråt? Är det för att vi har annan typ av hästar nu som gör att vi tycker att man ska börja med att länga överlinjen på det sätt som vi gör? Och är det inte risk att man missar den fina sökningen till bettet om man börjar samla hästen direkt?

De hästar de använde på den tiden var väl i högre grad byggda "på bakdelen" med naturlig hög resning. Påverkar det eller är det någon annan som har några funderingar kring detta?

Varifrån kommer det där med att länga ut överlinjen och söka så långt neråt?
Hmm, här kommer något jag tycker är intressant... Jag tror att allt för många hamnat i ett "framåt-nedåt-träsk" med betoning på nedåt... Formen framåt-nedåt är egentligen bara en kontroll- och stretching-form, inte något man ska jobba i. Sökningen framåt-nedåt ska alltid finnas, och hästen ska alltid på förfrågan kunna länga sig framåt-nedåt men det är som sagt bara en avcheckning, sen går man vidare. Dessutom tror jag man ska betona framåt mer än nedåt, då många nog skulle behöva tänka mer förlänga halsen framåt. Men då kommer vi in på vad människor har för associationer till olika ord, vilket också är väldigt intressant.

Är det för att vi har annan typ av hästar nu som gör att vi tycker att man ska börja med att länga överlinjen på det sätt som vi gör?
Snarare än att det beror på dagens hästar, så tror jag att det beror på dagens ryttare. Okunniga ryttare ska utbilda okunniga hästar. Det hästen egentligen bara behöver en eller någon lektion på sig för att förstå och sedan är beredd att gå vidare, det behöver ryttaren betydligt längre tid på sig för att få kläm på och förstå, för att inte prata om att lära sig hur man sedan går vidare. Därav tror jag att det kommer att man ser ryttare som kan sitta och jobba i formen framåt-nedåt i ett år eller längre - det beror på att ryttaren måste hinna med. Man kan inte komma ifrån att formen framåt-nedåt alltid är på bogarna och alltså bör man så fort man har det börja jobba med att samla hästen för att avlasta bogarna.

Och är det inte risk att man missar den fina sökningen till bettet om man börjar samla hästen direkt?
Jag tror inte det om ryttaren är duktig och vet vad den pysslar med. Det är däremot där problemet kommer in med den okunnige ryttaren, då den måste ha tid på sig för att hinna lära sig att rida bra.

De hästar de använde på den tiden var väl i högre grad byggda "på bakdelen" med naturlig hög resning. Påverkar det eller är det någon annan som har några funderingar kring detta?
Jag tror nog att det också påverkar ridningen att hästarna är så olika byggda, då de säkert har olika problem.

Ardnas skrev:
Hmm, här kommer något jag tycker är intressant... Jag tror att allt för många hamnat i ett "framåt-nedåt-träsk" med betoning på nedåt... Formen framåt-nedåt är egentligen bara en kontroll- och stretching-form, inte något man ska jobba i. Sökningen framåt-nedåt ska alltid finnas, och hästen ska alltid på förfrågan kunna länga sig framåt-nedåt men det är som sagt bara en avcheckning, sen går man vidare. Dessutom tror jag man ska betona framåt mer än nedåt, då många nog skulle behöva tänka mer förlänga halsen framåt. Men då kommer vi in på vad människor har för associationer till olika ord, vilket också är väldigt intressant.

Snarare än att det beror på dagens hästar, så tror jag att det beror på dagens ryttare. Okunniga ryttare ska utbilda okunniga hästar. Det hästen egentligen bara behöver en eller någon lektion på sig för att förstå och sedan är beredd att gå vidare, det behöver ryttaren betydligt längre tid på sig för att få kläm på och förstå, för att inte prata om att lära sig hur man sedan går vidare. Därav tror jag att det kommer att man ser ryttare som kan sitta och jobba i formen framåt-nedåt i ett år eller längre - det beror på att ryttaren måste hinna med. Man kan inte komma ifrån att formen framåt-nedåt alltid är på bogarna och alltså bör man så fort man har det börja jobba med att samla hästen för att avlasta bogarna.

Jag tror inte det om ryttaren är duktig och vet vad den pysslar med. Det är däremot där problemet kommer in med den okunnige ryttaren, då den måste ha tid på sig för att hinna lära sig att rida bra.

Jag tror nog att det också påverkar ridningen att hästarna är så olika byggda, då de säkert har olika problem.
Väl talat! :) :bow:

Bra sagt. Strekke ut er det riktige ordet.

Ardnas skrev:
Sökningen framåt-nedåt ska alltid finnas, och hästen ska alltid på förfrågan kunna länga sig framåt-nedåt men det är som sagt bara en avcheckning, sen går man vidare. Dessutom tror jag man ska betona framåt mer än nedåt, då många nog skulle behöva tänka mer förlänga halsen framåt. Men då kommer vi in på vad människor har för associationer till olika ord, vilket också är väldigt intressant.
Ja det är ju uppenbart att folk lägger in olika värderingar i olika ord! Det krånglar ju till diskussionen...

Ardnas skrev:
Det hästen egentligen bara behöver en eller någon lektion på sig för att förstå och sedan är beredd att gå vidare, det behöver ryttaren betydligt längre tid på sig för att få kläm på och förstå,
Där har du säkert en bra poäng! Men hästar som har väldiga problem att länga ut sig (framåt eller neråt eller vilket ord vi nu vill använda), såna som helst lägger sig ordentligt bakom hand och går med spända korta steg. Vad händer om man börjar samla en sån för snabbt? Måste man inte först få hästen att länga halsen ordentligt, söka bettet och kliva på med långa avspända steg? Går det på en eller någon lektion?

Många säger att sökningen framåt - nedåt alltid skall finnas.
Men jag vill nog säga att den reflexen övas in först som ett verktyg. Sen kommer en eftergift som markerar balansen - hästen är självbärig. Men det är ett mycket känsligt system!!!!

Sen kan vissa signaler och deras respons läras in på en lektion. Men musklers och senors och leders förmåga att bära och jobba i den nya och förhoppningsvis mer korrekta formen - den kommer inte på en gång.

Alltså. Öva korta stunder. Vila. Öva - > vila. /T_B

Där har du säkert en bra poäng! Men hästar som har väldiga problem att länga ut sig (framåt eller neråt eller vilket ord vi nu vill använda), såna som helst lägger sig ordentligt bakom hand och går med spända korta steg. Vad händer om man börjar samla en sån för snabbt? Måste man inte först få hästen att länga halsen ordentligt, söka bettet och kliva på med långa avspända steg? Går det på en eller någon lektion?

Hästar som har problem tar naturligtvis längre tid på sig... Det är ju inte värt att gå vidare förrän man har sökningen - hästen kan länga halsen, söka bettet och kliva på med långa, avslappnade steg - och går det inte på någon lektion så får det ju ta längre tid. Anser inte att man ska ens börja samla förrän det fungerar. Men många hästar klarar det utan problem, och dom ska man inte sitta och nöta med bara för att andra kanske behöver längre tid. Men som sagt, mycket beror även på hur skicklig ryttaren är. Sen är det väl egentligen ett arbete som man får kontrollera och kanske jobba lite med nu och då under utbildningen...

Sen är det en sak jag funderat en del på, när vi ändå är inne på vad olika ord förmedlar för budskap. Att det innan hästen börjar samla sig, finns ett stadie som man snarare kan kalla för att hästen "balanserar sig" - den börjar räta upp sig lite och man får en känsla av lite mer balans mellan fram- och bakdel. Man kan nog inte riktigt kalla det för samling, då hästen inte börjat vinkla så mycket bak, men den ja, jag vet inte hur jag annars ska uttrycka det - balanserar upp sig. Fast nu blir jag frustrerad över att försöka förklara vad jag menar över internet, språket räcker som inte till!! :crazy: Hoppas någon förstår vad jag menar... Iaf, menar inte att man sen ska börja be hästen vinkla bäckenet på en gång när man har sökningen, utan snarare bära sig själv, balansera mer själv och räta upp sig.

Men jag vill nog säga att den reflexen övas in först som ett verktyg. Sen kommer en eftergift som markerar balansen - hästen är självbärig.

Kan du utveckla lite mer?

"Sen kommer en eftergift som markerar balansen"
Vad menar du? Att eftergiften kommer från ryttaren, hästen, att den kommer först efter sökningen finns (eller?), markerar balansen på vilket sätt - man ska väl aldrig hålla balansen åt hästen med hjälp av bettet, eller vad menar du? Att hästen ska bibehålla formen när du ger eftergift? Som du ser finns det många olika sätt jag kan uppfatta, och missuppfatta, det på... ;) Så, som sagt, förklara gärna lite mer vad du menar för mig så att jag vet hur jag ska uppfatta det!

Hästen placeras genom längning och sökning. När den är i den position där den ska kunna balansera - eftergift. "Descente de main"
Sen kan man ja ha fel - men det är bara att testa igen och igen tills man hittar ett läge där häst och ryttare trivs med situationen./T_B

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 421
Senast: Fazeem
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 300
Senast: Freazer
·
Utrustning Vad för fördelar eller nackdelar är det med lösa, jämfört med fasta ringar, (eggbett), på ett rakt bett? Hur skiljer de sig enligt din...
Svar
2
· Visningar
952
Senast: tara
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 693
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar