Bett att få hästen söka neråt/ framåt

Sv: Bett att få hästen söka neråt/ framåt

Håller med Nitus fullständigt....jättebra skrivet! :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Att hästen höjer ryggen har jag aldrig påstått. Men sänker nacke och nos gör den definitivt, av enbart fri skritt, förutsatt att det är korrekt gjort. Höjer ryggen gör den då nacken är högsta punkten, och avståndet mellan fram och bakhovar minskar, genom att bäckenet vinklas om, och bakdelen sänks. Den första förutsättningen för att detta ska kunna ske är att hästen har tillräcklig rörlighet. Det uppnår man enklast gnm att, som jag skrev, skritta i fri skritt, i tillräcklig hastighet för att den ska vara motiverad att göra det enkelt för sig: Länga steget, och sänka huvud och hals.
Hästen ska också ha en sådan balans att den kan minska skritten även på långa tyglar, men då måste den få höja sin nacke, eftersom det är halsen den balanserar sig med. Att kräva att hästen ska ha nacken lågt, och samtidigt flytta bak vikten, låter som väldigt förmätet tycker jag. Som om jag, bättre än hästen vet vad den behöver göra för att balansera sig.

Jag har 2 st kallblodstravare som har varit travtränade. Det är ett stort jobb att få dom att söka framåt/nedåt eftersom att dom är van att gå med uppkäk och ha huvudet högt. På stoet varierar jag kandar och vanligt tredelat och på valacken har jag oftast tredelat men använder "halsförlängare" lite nu och då. Jag jobbade stoet en hel del från marken för att få huvudet neråt/framåt. Nu när jag sitter på ryggen och använder kandaret så sänker hon automatiskt. Om jag däremot använder det tredelade så får jag kämpa och jobba mer och ju mer jag tar i tygeln ju mer ligger hon på, hon blir lite stressad av att jag hela tiden rör på bettet för att lirka ner hennes huvud så till slut lyssnar hon inte alls. Hon tar tag i bettet, höjer huvudet och går på bara. Även om jag ställer henne åt något håll så att hennes mule tar i mitt knä så ångar hon på rakt fram. Hon blir helt hopplös. Så då är det bara att börja om. Jag har ägt stoet i 2½ år nu och hon var livrädd för skänklarna i början men nu klarar vi öppna och slutan i skritt (vi provar på i trav), Jag gick en helgkurs i AR och tyckte att det som sas var ganska logiska saker så jag provade och tyckte att det funkade "skitbra" på stoet. Just den biten att få hästen att börja trava, var suverän. På ridskolan fick (får) man lära sig att "sparka på" hästen för att komma fram i trav. Men i AR så lär man hästen att om jag trycker ex.v. med vänster skänkel så ska hästen lyfta sitt vänstra bakben vise vers med höger. Så nu när jag vill börja trava så lägger jag till ex.v. höger skänkel i samma ögonblick som hon ska lyfta vänster framben och automatiskt börjar hon att trava och gå över till 2-takt. På stoet som inte hade varit med om att bli riden annat än när hon blev inriden som liten (nu 13 år) så funkar det kanon, men valacken som är 21 år är det svårare att lära om (ridhäst sedan han var 5 år). Det blev ett långt inläpp detta! :banana:

Lite allmänt vad jag tycker: Ett stångbett inbjuder till längning av överlinjen på ett sätt som tränsbett inte gör.
Om man rider på hög nivå med avancerade rörelser anser jag att det är lika fel att rida med tränsbett som att rida basridning eller på låg nivå med stångbett då i sådana fall bettens konstruktion motverkar det man för tillfället ska koncentrera sig på.
Antingen känner man själv när det är dax att byta eller så får man lyssna på sin tränare.

Det finns teknik för att länga hästen med tränsbett eller sidepull om man vill. Det handlar om ryttarkänsla./T_B

Om hest og rytter er på høyt nivå, bør de kunne ri alle øvelser tilhørende den høyere skolen uansett hva slags bisling hesten har i sin munn.

Når det er sagt, er stangbitt fint når det gjelder å plassere hestens hode rett, men det hører hverken til begynnelsen eller 'sluttproduktet'.

Synes jeg.

Att hästen höjer ryggen har jag aldrig påstått. Men sänker nacke och nos gör den definitivt, av enbart fri skritt, förutsatt att det är korrekt gjort. Höjer ryggen gör den då nacken är högsta punkten, och avståndet mellan fram och bakhovar minskar, genom att bäckenet vinklas om, och bakdelen sänks. Den första förutsättningen för att detta ska kunna ske är att hästen har tillräcklig rörlighet. Det uppnår man enklast gnm att, som jag skrev, skritta i fri skritt, i tillräcklig hastighet för att den ska vara motiverad att göra det enkelt för sig: Länga steget, och sänka huvud och hals.

Håller inte med igen ;)
Jag kan minnas otaliga hästar, typ de flesta jag sett som inte varit arbetade genom hela kroppen och fått länga hela halskotpelaren riktigt, som skrittar i fri skritt med långa kliv utan att rörelsen går igenom hela hästen. Min styva arab tog alla chanser att sträcka ut nosen istället för att föra fram pannan, som är en vesäntlig skillnad. Hon skrittade helst skitfort med låg hals utstucken nos, spänd nacke och huvud o hals som pendlade upp och ner i takt med frambenen.
Den skritten var inte lösgörande!
Då hon går riktigt "lång o låg" är nosen såklart framför lodplan med marginal med särskillt pannan är långt fram och halskotpelarens bakre del lyfts upp. Halsen blir längre! -Och omedelbart kommer ryggen upp. från första steget med längd hals. Om jag skulle vänta med att vilja ha ryggen på plats till hon orkar jobba i en högre form skulle vi få lägga ner verksamheten.. Snarare har hon lätt att tappa ryggen i övningar då hon känner att smidigheten o styrkan bak inte räcker till. Då är det bara att länga ut, hitta ryggen och börja om.

Travaren har alltid fått skritta mycket och länge framför vagn med sjumilasteg och övertramp på ca 30-40 cm... Men inte förrän jag la på stången och började rida i långsam skritt böjd, lång o låg kom halsen ut och han hittade rätt på de resterande resurserna hans kropp hade.. Nu är tyglarna på tok för korta för hans långa mer välvda hals!
-Den långa låga skritten kräver så mycket mer smidighet att han tjuvtravar ofta då han känner sig lite styv för att få använda mer styrka än smidighet.
Så jag håller med om att skritten är mer lösgörande än trav o galopp, då inget svävmoment finns utan hästen måste ta ut steget tills nästa hov tar mark. Men stela hästar kan lägga sig till med onaturlig skritt utan ledighet och svingande rygg.

Svar till dig och Agrundvig- vi pratar om olika saker- jag pratar om bettets funktion och hur det påverkar hästen- ni pratar om hur ryttaren påverkar hästen.
En bra ryttare kan rida på den högsta nivån och allt däremellan utan bett det är jag helt med på. Ridningen har inte med bettet att göra egentligen men rider du i en mycket samlad rörelse med tränsbett dras överlinjen ihop- stångbett har ej den effekten -om du rider med tryck i bettet vilket de flesta konkret gör, tycka vad man vill om det.

Hästen behöver inte alls gå i en hög form i en början, men nacken ska vara högst. Du pratar om att ryggen ska vara på plats. Hästens muskelkedja från nacke till has fungerar inte, om inte nacken är högst, vilket är varför lång och låg inte är arbete för mig, men väl avslappning, i fri skritt.
Av alla de (vet ej hur många,men ett antal hundra stycken handlar det om) hästar jag har haft att göra med på ett eller annat sätt, har inte speciellt många varit korrekt arbetade från början. Det finns många olika sätt att få hästen att ta ner nacken, och många skäl till varför ryttare säger att de vill göra det. Faktum är att hästar är okomplicerade, och lösningen på de allra flesta hästrelaterade problem som finns, är också okomplicerade.
Jag kan naturligtvis inte uttala mig om din ridkunskap, eller hur dina hästar arbetar över nätet, men väldigt många upplever skillnaden

:rofl: Min dotter (knappt två) skickade inlägget innan det var klart!
Här kommer sluklämmen:
Många upplever skillnaden mellan en häst som ligger på, och en häst som knäpper av, som något positivt, vilket jag väl kan förstå: Det "känns" betydligt mjukare tex.
En häst som verkligen hänger ihop känns helt annorlunda, men man måste uppleva det för att veta. Nu måste jag avsluta, för prinsessan har tappat tålamodet med mamma. Undrar vad jag skrev egentligen...

Jag håller med true_blue. Varför dra i bettet?
Du får ju en för kort häst då även om du rider på stång.
Min tränare rider både piaff, levad och stående capriol på tränsbett. UTAN kortad överlinje.
Så jag måste gå emot dig där angående att det är fel att rida på tränsbett i samlande rörelser.
Visst påvekar stången hästen så att det länger överlinjen mer än ett tränsbett. Men det är fortfarande upp till ryttaren att länga hästens överlinje. Bara ett bett gör det inte.

Senast ändrad:

Jepp, lett 'heng' på tøylen er mitt ideal også, d.v.s. helt lett kontakt. Hesten merker det om man endrer litt alikevel - det er utrolig hvor følsomme de blir når alt 'press' er tatt bort.

Hmmm, jag säger ju inte att man ska dra i betten!

Jag försöker förklara den mekaniska skillnaden i hur dessa 2 bettsorter fungerar. Jämför dragspel där trycket kommer mitt på resp i nedre kanten.

Om din tränare rider samlade rörelser på tränsbett är det bara att gratulera att du har en duktig tränare som hajat vad det handlar om och inte är beroende av bett i någon form egentligen.

Senast ändrad:

Nä, men visst ska man kunna göra det på vilket bett som helst eller för den delen i grimma, men frågan är ju vilket verktyg som är bäst lämpat för sin uppgift?

Jag motsatte mig bara att hon sa att det var fel att rida samlade rörelser på tränsbett. Inte att en stång är mer ändamånsenlig. Det har jag aldrig sagt något om. Och så motsatte jag mig det att man har tryck i tyglarna. För det är inget jag strävar efter iaf.

Hej allesammans, jag är ingen expert, men har kollat runt lite överallt eftersom at min häst varit "stjärnkikare". Vilket bett man använder är väl (hoppas jag ) individuellt från häst till häst. På den AR-kurs jag gick fick jag prova en spansk stång med kopparrulle i tungfriheten tillsammans med kapson, min häst gillade kopparrullen eftersom att hon hela tiden grejar med tungan, men stången var lite för häftig på henne för hon stegrade och slog runt.
Sen dess törs jag inte riktigt rida på stång, men däremot använder jag kandar för då rider jag med bridongen och får sökningen nedåt med stången, för då kan jag använda bridongen om jag vill och bara vid behov använda stången. Jag skulle bara vilja ha längre skänklar på kandarstången. (Ju längre skänkel ju mildare för hästen, (för om jag rör tygeln 1 cm med långa skänklar så ger det väldigt lite i munnen på hästen, men om jag däremot har kort skänkel så gör 1 cm ganska mycket i munnen. Testa med en pinne e.dyl))
Sen sa tandläkaren även att det är bra att skifta bett, så jag använder ett vanligt tredelat tränsbett också, och ett tvådelat när jag kör. Så jag tror att man ska inte låsa fast sig på vad "de Stora" använder, utan lyssna på hästen och dina egna ridkunskaper oavsett vilken ridgren det gäller.

Det är främst eftergiften som formar hästen. Eftergift när hästen är i balans - då kan den gå där den är och ingen behöver bråka med någon....

Sen vad gäller kort och lång skänkel OBS!! Den långa skänkeln ger en mycket högre utväxling, dvs med riktigt lång skänkel kan du krossa käken på hästen utan att märka det själv. Tänk några varv till!/T_B

Naturligtvis, men om du har en lång skänkel och rör din hand 5 cm så rörs det lite i munnen och vid kort skänkel så gör dessa 5 cm väldigt mycket i munnen. Sen är det väl "sunt förnuft" som säger att man kan inte dra i en stångtygel om hästen skenar t.ex. (som många gör med vanliga tränsbett) Handen är ju ändå viktigast oavsett vilket bett man använder. Sen har även längden på överskänkeln en viss betydelse.

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 421
Senast: Fazeem
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 300
Senast: Freazer
·
Utrustning Vad för fördelar eller nackdelar är det med lösa, jämfört med fasta ringar, (eggbett), på ett rakt bett? Hur skiljer de sig enligt din...
Svar
2
· Visningar
952
Senast: tara
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 693
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar