Sv: Bett att få hästen söka neråt/ framåt
En till som inte hängt med på fysiklektionerna?! Det är bara att ställa upp enkla kraft- och momentekvationer för att bevisa hur det faktiskt blir.
FÖRST kommer trycket från bettet på lanerna! Innan kindkedjan sträcks så är kraften på lanerna lika stort som den man drar i tygeln med (som för vanligt tränsbett).
Så fort kedjan sträcks så kommer ett tryck på kindkedjan och nackstycket (och jag får korrigera mig lite från igår, om vinkeln är 45 grader så är trycket på nacken och av kindkedjan ungefär lika stort, jag tänkte mig en mer spänd kedja). Så fort kedjan sträcks blir trycket i munnen mycket större!
Trycket av bettet i munnen måste balansera upp ALLA andra krafter. Lanerna är bocken som gungbrädan vilar på!
Räkneexempel:
Om vi antar att kedjan är så spänd att det är 45 graders vinkel mellan mun och hävstång, nackstycket är parallellt med munnen och kindkedjan vinkelrätt mot munnen (borde stämma på ett ungefär). Längden på underskänkeln betecknas a och överskänkeln b. Kraften man drar i tygeln med betecknas T.
Då får vi: (siffran 0.7 beror av vinklarna)
Kraft på kindkedja = 0.7 * a/b * T
Kraft på nackstycke = 0.7 * a/b * T
Kraft på laner från bettet = (a/b + 1) * T
Det som påverkas av kindkedjans längd, alltså vilken vinkel det är mellan mun och hävstång, det är förhållandet mellan kraften i kindkedja och nackstycke. Mer åtdragen kindkedja ger mer kraft i den, lösare kindkedja ger mer tryck på nacken.
Om vi tex har 10 cm underskänkel och 2 cm överskänkel så blir det:
Kraft på kindkedja = 3.5 T
Kraft på nackstycke = 3.5 * T
Kraft på laner från bettet = 6 * T
Trycket i munnen, som drar uppåt/bakåt, är alltså i detta exempel 6 gånger så stort som med vanligt tränsbett! Och detta så fort kedjan ligger an!
Spider84 skrev:Men, och nu kommer det stora menet, det som först händer är att hävstången går bakåt och den biten av hävstången som är ovanför mundelen går då framåt. Kedjan spänns och ger ett tryck i kindkedjegropen. P.g.a att den korta delen överst går framåt kommer ett tryck i nacken att ges eftersom sidostyckena påverkas.
Trycket i nacken kommer be hästen sänka huvudet och nacken, trycket i kindkedjegropen kommer att be hästens näsa att gå framåt.
Sist kommer tryck i munnen som då verkar bakåt/uppåt, men helst ska man aldrig komma dit. Det är då missbruket kommer in om man varje gång kommer dit.
En till som inte hängt med på fysiklektionerna?! Det är bara att ställa upp enkla kraft- och momentekvationer för att bevisa hur det faktiskt blir.
FÖRST kommer trycket från bettet på lanerna! Innan kindkedjan sträcks så är kraften på lanerna lika stort som den man drar i tygeln med (som för vanligt tränsbett).
Så fort kedjan sträcks så kommer ett tryck på kindkedjan och nackstycket (och jag får korrigera mig lite från igår, om vinkeln är 45 grader så är trycket på nacken och av kindkedjan ungefär lika stort, jag tänkte mig en mer spänd kedja). Så fort kedjan sträcks blir trycket i munnen mycket större!
Trycket av bettet i munnen måste balansera upp ALLA andra krafter. Lanerna är bocken som gungbrädan vilar på!
Räkneexempel:
Om vi antar att kedjan är så spänd att det är 45 graders vinkel mellan mun och hävstång, nackstycket är parallellt med munnen och kindkedjan vinkelrätt mot munnen (borde stämma på ett ungefär). Längden på underskänkeln betecknas a och överskänkeln b. Kraften man drar i tygeln med betecknas T.
Då får vi: (siffran 0.7 beror av vinklarna)
Kraft på kindkedja = 0.7 * a/b * T
Kraft på nackstycke = 0.7 * a/b * T
Kraft på laner från bettet = (a/b + 1) * T
Det som påverkas av kindkedjans längd, alltså vilken vinkel det är mellan mun och hävstång, det är förhållandet mellan kraften i kindkedja och nackstycke. Mer åtdragen kindkedja ger mer kraft i den, lösare kindkedja ger mer tryck på nacken.
Om vi tex har 10 cm underskänkel och 2 cm överskänkel så blir det:
Kraft på kindkedja = 3.5 T
Kraft på nackstycke = 3.5 * T
Kraft på laner från bettet = 6 * T
Trycket i munnen, som drar uppåt/bakåt, är alltså i detta exempel 6 gånger så stort som med vanligt tränsbett! Och detta så fort kedjan ligger an!