Sv: Bett att få hästen söka neråt/ framåt
-Där kommer väl ryttarkänslan in, hur få hästen att svara korrekt på bettinverkan. Ingen tror väl att det bara är att dra i tyglarna och vips är hästen längd.
Det måste väl till att locka hästen att söka bettet och följa med framåt efter tygeltaget.
Om att det knäcka underkäkar! -Jag skulle inte ens tänka på att rida ut på eller rida över huvud taget på stång om jag tror att hästen har en tendens att försöka sticka.
Stången är inte till för att förstärka min kraft i tygeltaget utan för att den som sagt har en roterande verkan på huvudet. kedjan och nackstycket ger tidigare impuls än bettet i munnen.
Vanligt fel är väl att man till slut sitter med ihopdragen häst för man är så van att kunna ta och ta i tygeln utan att länga ut mellan tygeltagen. Med tränsbettet går det ju att sitta och fippla och röra utan att hästen drar sig till en ytterlighet. Men ingen häst kan nog gå med ständigt hållande i stången utan att halsen kortas ihop allt efterssom.
Använder långa skänklar för att ge en mildare och långsammare signal då jag inte är så skicklig.En snabb stång (korta skänklar)funkar inte alls utan gjorde mina hästar stressade och ryckiga i sin reaktion på tygeltagen.
Provade en kortare portugisisk stång med ledade skänklar. Den flippade araben ut över! Den var så intensiv och direkt i signalerna att hon spände upp sig mer o mer och blev oridbar. Men det är ju bara att läsa signalerna och byta då det inte passar hästen och ryttaren! (mitt fel såklart då jag inte var nog känslig och långsam i tygeltagen)
Den nuvarande stången kommer dom till ro med.
Jo det känns skillnad på att svara rätt o knäppa av. Knäpper de av försvinner ju likssom hästen framtill du sitter med tyglar utan svar i. Söker de bettet blir det ett mjukt svikt och ett svar på tygeltaget.
Jag jobbar dom mycket i grimma från marken, då känns stången överflödig då det går att föra huvudet dit man vill och visa vägen. Men från ryggen ids jag inte böka med otydliga signaler, travaren måste göra så rätt det går så mycket som möjligt så vi får lite resultat på banan i vår!