melvin

Trådstartare
hur länge måste betfor egentligen stå i blöt innan man kan fodra det? och hur länge kan det stå innan det blir dåligt?
Om man betforn skall fodras tillsammans med havre och korn, kan man sätta allt i samma hink och slå på vatten, jag har hört att havrenoch kornet kan svälla då...?
 
Senast ändrad:
Sv: betfor

hej

jag ger mina pållar betfor, kornkross och vetekli..
har hört att det ska väll ligga minst i 15 minuter, men jag lägger mitt i blöt på morgonen när jag mockar..
jag blandar allt då, och det funkar bra.:banana:
 
Sv: betfor

på våran betforsäck står det att det minst ska stå i 4 timmar tror jag.. men jag har lärt mig att det minst ska stå i tolv timmar, och
det är smidigt att göra iordning det på morgonen när man morgonfodrar.

några jag känner blandade upp en hel hink med betfor och det gav dom väl i 3-4 dagar.. men vi blandar alltid så de får dagsfärskt, känns tryggast.
 
Sv: betfor

Enligt Daniscosugar som gör betfor står att läsa " Obs! Betfor skall alltid blötläggas minst 1 timme före utfodring. Tag 1 del betfor och 3 delar vatten."
 
Sv: betfor

men det är inga problem att blanda i havren och kornet i samma hink som betforn och sedan blötlägga då...?
 
Sv: betfor

Jag lägger betforen och kornkrosset i samma hink. Kornet brukar svälla upp lite när det blir blött, brukar därför blöta det lite extra när jag blandar det med betforen.
 
Sv: betfor

du kan blanda havren(är den också krossad?) kornet och betfor i samma men var noga med att blöta upp det lite extra som jag i mitt tidigare inlägg sa så sväller kornet och havren (krossad) en aning.
 
Sv: betfor

Det beror på vilken sorts betfor.

Mitt får stå i ca 1 timme med varmvatten och det är perfekt. Kan tom stå kortare.
Det gör inget om du blandar med havren& kornet men lägg i lite extra vatten och ha alltid betforen i botten.

Det uppblötta fodret bör inte stå mer än ½ dygn på vintern, och mycket kortare på sommaren.
Det blir fort ofräscht.
 
Sv: betfor

Jag låter alltid betfor stå minst en timme i blöt. Brukar iof blötlägga morgonbetforn på kvällen o kvällsbetforn på morgonen, men då jag jobbar natt kan det bli lite tankspritt ibland så jag glömmer av det. Men jag lägger alltid i havren tillsammans med betforn o har gjort så i 100år nu o det har fungerat bra
 
Sv: betfor

hej

jag ger mina pållar betfor, kornkross och vetekli..
har hört att det ska väll ligga minst i 15 minuter, men jag lägger mitt i blöt på morgonen när jag mockar..
jag blandar allt då, och det funkar bra.:banana:

15 minuter? Oj de va kort svällningstid, lägger ALLTID betforn i blöt i minst 7-8 timmar, lägger de iblöt tillsammans med Linfröpellets och Soja. Har hört att de inte är bra att lägga hel havre i blöt, men pga. vad kommer jag inte ihåg, men skall försöka ta reda på varför.
 
Sv: betfor

Sväller upp betfor direkt jag kommer till stallet på eftermiddagen - Kokar upp vatten i vattenkokare! Brukar ligga i blöt ca en ½ timme innan det serveras och den är alltid färdigsvälld & mjuk. //Linda
 
Sv: betfor

*kl*

Vet man hur det ska se ut när det är färdigt så vet man när man kan ge det.

Det har gjorts nåt försök med bilder och så, kommer inte ihåg vem...
(kallt vs varmt vatten och pellets vs strimlor)

I varmvatten går det fort och i kallvatten tar det längre tid.
Kan stå i blöt längre på vintern än på sommaren då den börjar jäsa fortare när det är varmt.

/ L
 
Sv: betfor

men då lär det väl fungera att blanda Pellets och betfor också?
 
Sv: betfor

Jag lägger betforen i blöt minst en halvtimme innan utfodring, men brukar oftast göra den direkt när jag kommer till stallet så den får stå till sig i några timmar.
 
Sv: betfor

Betfor sväller som livligast i ca 20 minuter...därefter avtar den intensivaste svällningen. Hur länge det ska stå tvistas det om. Men nog tycker väl jag att många hästägare kan SMAKA på sin betfor och därmed avgöra. Kan vi människor med lätthet tugga sönder svälld betfor så kan nog en häst göra det samma. Sen beroro ju svä'lltiden på hur mycket man blöter upp. Nån dl tar ju snabbare tid att svälla klart än tex 2 kg. Samma om man använder varmt eller kallt vatten.
 
Sv: betfor

KL

Riven betfor sväller i varmvatten på 30 min o kallt på runt 1 h, man måste försöka lära sig att se när den är färdig. Pelletteras betfor tar BETYDLIGT längre tid på sig, har inte så stor efr av detta men minst 2-3 h i varmt vatten o uppemot det dubbla i kallt, skulle jag tro.

Jag blandar allt fodret innan jag blöter. Funkar utmärkt.
 
Sv: betfor

Betfor i form av flingor (det vanliga) ska ligga i blöt minst en timme. Betfor i form av pellets ska ligga i blöt flera timmar (vet inte riktigt hur många). I det stallet jag hade min häst sist gjorde alla så att de blötlade betforet för de kommande två målen (kväll+frukost) när de ändå mockade. Man hällde dosen spannmål ovanpå i hinken. Gissningsvis svällde det spannmålet som låg precis närmast över betforet, men resten verkade torrt. På somrarna när det var varmt var man lite försiktig med blötläggningstiden så inte betforet skulle hinna jäsa innan utfodring. Man får då prova sej fram och uppskatta. T ex kanske man bör blötlägga varje mål för sej, en timme innan utfodring, och inte hela dygnets doser på en gång. Men de flesta hästar äter väl mest gräs på sommaren, hoppas jag!!!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 187
Senast: Grazing
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 676
Senast: Unhappy
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 883
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 724
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp