Sv: betfor

Minsta tiden tycker jag är en timme, i varmvatten går det dock betydligt fortare så då kan jag nog ge inom en halvtimme.
Blandar alltid maten på efterm./kvällen o då för båda målen för nästa dag så det kan stå i ett dygn iaf, har man bara tillräckligt med vatten så har jag aldrig varit med om att det jäst! Dock om man snålar med vattnet så kan de jäsa fortare det som då börjar torka ut på ytan.
 
Sv: betfor

Jag blandar iordning när jag tar in hästarna vid 17-18-tiden. Sen fodrar jag vid 20:30 när jag åker till jobbet. Blandar iordning även till morgonen. Korn och annat foder lägger jag uppepå. Tänker att det inte gör så mycket, då hästarna tuggar för att fodret ska bli tillräckligt uppblött för att kunna svälja.
 
Sv: betfor

Betfor ska svälla minst en timme, i kylskåpstemperatur kan det gå 12 timmar innan det blir dåligt, på sommaren kan det bli dåligt på två-tre timmar.

Att blanda i övrigt foder är inga problem men se till att överdosera vattnet så att det finns kvar att svälla i, jag blandar lucern och andra fodersorter med betforen men höjer vattennivån motsvarande.

*kl*
Förr satte man ofta betfor för en vecka i taget, något som känns väldigt ohygieniskt idag, men smaka och lukta är det bästa att avgöra vad som är bra eller dåligt.
Jag skulle inte ge betfor som 24 timmar, då både luktar den och ser jäst ut.
 
Sv: betfor

Enligt Daniscosugar som gör betfor står att läsa " Obs! Betfor skall alltid blötläggas minst 1 timme före utfodring. Tag 1 del betfor och 3 delar vatten."
Ska man ha så mkt vatten? Jag har hört att man ska ta dubbelt vatten och det är även så jag blandar, men det är alltså för lite?:confused:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 187
Senast: Grazing
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 676
Senast: Unhappy
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 883
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 724
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Utställnings frågor
  • Avels fråga
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp