• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Jempa77
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 4 457
Sv: Betfor?

Och vad grundar du detta påstående på?
Lusern är ett grovfoder med högt proteinvärde, jättebra o ge pigga hästar som dessutom har svårt att hålla hullet. Har aldrig hört en häst som blivit överpigg av lusern

Dessutom går det ypperligt att ersätta allt grovfoder med lusern.

Har haft flera av mina hästar som reagerat på detta foder samt bekanta. Men när jag slutat med detta så återgick det och de blev "normala".

JAg såg det direkta sambandet med lucern. Jag har trots allt 13 hästar och stor erfarenhet av foder alla slags hästar.

Såsom tävling, avel, samt ridhästar.

Så jag tycker att det är en bra grund för mina påstående.

Samt så var det pellets INTE grovfoder, kanske är det skillnad.

Däremot ett bra och "grönt" hö (fritt) samt kornkross, vetekli,samt att börja med täcke på hästen tidigare än man tycker. Har en gammelmärr som har svårt att hålla hull när det blir höst och vinter.

HAr täcke på sig för att hon inte ska behöva göra av med energi på det i alla fall. Funkar riktigt bra.

Samt så har du ett havrefritt alternativ i Hippo sortimentet.

Senast ändrad av en moderator:

tycker bara att det låter lite vågat att ge lusern, som är en kompletteing till ett dåligt värdat grovfoder, som enda grovfoder! men egentligen kan ja ingte om detta, talar bara utifrån sunt förnuft.

ändrar gärna uppfattning om det om någon kan bevisa att det är så! lösa inlägg ang hästar på ett forum litar ja inte ett dugg på. och ja hoppas att du förstår att min skepsism inte är riktad till dig personligen, utan till ditt påstående. vart har du läst elelr hört detta?

//Cilla, som åxå sitter på jobbet, men här har en maskin gått sönder, då passar vi på..... :angel:

hjälp antar att detta inte var till mig.

har läst inläggen en gång till och tror att det kanske är det ändå

Jag aktar mig verkligen för att skriva något som jag inte tycker att jag har underlag för. Däremot är jag inte expert på detta. Vad är det du menar med lösa inlägg i det jag skrev?

Senast ändrad:

Samt så var det pellets INTE grovfoder, kanske är det skillnad.

Öööhh...det är samma sak, både pellets och hackad strå är grovfoder. Skillnaden är att lusernen i pelletsen är mer malda.

Vad är det du menar med lösa inlägg i det jag skrev?

med "lösa inlägg" menar ja påståenden som är tagna från ingenstans. ja förstår att du har belägg för att tycka som du göra, alltså att man kan ersätta allt grovfoder med lusern, men för mig låter det som blajjblajj tills du kan BEVISA för mig att det är så. eftersom ja inte har en aning om vart du tagit denna info från, blir det ett löst inlägg. alltså något som är skrivet utan bakgrund (för läsaren)... kan du bäremot visa mig undersäkningar, eller något annat som styrker det du säger, kan ja tro på dig.
å bara för att klargöra, ja kallar inte dig lös. :o;):angel:

med "lösa inlägg" menar ja påståenden som är tagna från ingenstans. ja förstår att du har belägg för att tycka som du göra, alltså att man kan ersätta allt grovfoder med lusern, men för mig låter det som blajjblajj tills du kan BEVISA för mig att det är så. eftersom ja inte har en aning om vart du tagit denna info från, blir det ett löst inlägg. alltså något som är skrivet utan bakgrund (för läsaren)... kan du bäremot visa mig undersäkningar, eller något annat som styrker det du säger, kan ja tro på dig.
å bara för att klargöra, ja kallar inte dig lös. :o;):angel:

Jag är visserligen förvirrad ibland och ofta på jobbet. Men jag har inte skrivit att man kan ersätta allt grovfoder med lucern. Jag har läst igenom hela tråden och kan inte hitta det. Du ska kanske göra detsamma?

Jag svarade bara vänligt på en av dina frågor och tycker inte om att bli utsatt för ett påhopp av detta slag.

Därmed inte sagt vad jag anser om att ge lusern med eller utan melass som enda grovfoder. Jag vet vad jag tycker men som sagt.

Jag är visserligen förvirrad ibland och ofta på jobbet. Men jag har inte skrivit att man kan ersätta allt grovfoder med lucern. Jag har läst igenom hela tråden och kan inte hitta det. Du ska kanske göra detsamma?

Jag svarade bara vänligt på en av dina frågor och tycker inte om att bli utsatt för ett påhopp av detta slag.

Därmed inte sagt vad jag anser om att ge lusern med eller utan melass som enda grovfoder. Jag vet vad jag tycker men som sagt.

det var inte alls meningen att det skulle tolkas som ett påhopp, ber om ursäkt för det, verkligen inte meningen! å d där m att ersätta grovfoder m lusern.... ska kolla, återkommer närmare..... hmm.....

haha... har kollat...
inlägg #25 (tror jag) arabia:

Dessutom går det ypperligt att ersätta allt grovfoder med lusern.

sorry, sorry, my misstake! blanda ihop er lite. :D

Och det har arabia alldeles rätt i!

I många länder är lusern eller alfalfa som det kallas det enda eller huvudsakliga grovfodret. Möjligen har det rentutav bättre egenskaper än gräshö därför att det inte lagrar fruktan och den höga andelen kalk buffrar tarminnehållet. Men detta senare har bara visats i några små studier. Jag ger periodvis storbal lusern till flocken som enda mat.
HH

Man kan ersätta allt grovfoder med lucern, det är ett grovfder och to m lucernpellets. Jag har en bekant som ger sin häst uppblött lucernpellets och olja varje dag, enkom därför att hästen inte har en enda tand kvar i munnen och kan således inte tugga vanligt hö/silage. Denna häst är inte mager, och mår superbt.

Varför så skeptisk?

för att ja har sen barnsben fått lära mig att höet är det viktigaste en häst äter... ja, förutom gräset då.

lusern för mig är ett komplement till grunden i allt foder, höet. det är på det sättet ja använder det.

och eftersom ja använder ett hackat lusern med melass i, blir ja extremt skeptisk när ja läser att "man kan ersätta grovfoder med lusern". ja, det kanske man kan, men stämmer det inte åxå att melass knappast är bra i för stora mängder? och proteinöverskott? tarmfunktionen? eftersom ja antar att lusern har ett högre koncentration på sitt innehåll än vad hö har, så fodrar man antagligen med en mindre mängd än med hö. alltså får tarmarna mindre att arbeta med och efter den skolan ja är uppfostrad i finns det inget bra alls (!!!) med en tarm som jobbar "tomt".

så, visst, man kan säkert byta ut höet mot lusern. men för mig låter det lika konstigt som att höra min häst behöver inget hö, ja ger henne den energi och närnig hon behöver genom kraftfodret".

och missförstå mig inte på nått sätt nu, ja idiotförklarar ingen och menar inget illa med det ja skriver, ja bara diskuterar med er. intressant att få nya infall på foder, denna eviga djungel.... :crazy:

Man kan välja en melassbefriad sort av lucern, ett överskott av protein från grovfoder är inte så farligt. Den omvandlas till energi och i händelse av att hästen inte förbrukar den så blir den fet, men det krävs ofta lite för att så sak ske. Åtminstone för de flesta raser, sen finns en del undantag te x islänning.

ja bara diskuterar med er. intressant att få nya infall på foder, denna eviga djungel.... :crazy:

Visst är det kul att diskutera foder. Jag har fått många nya tips som jag följer tex vilket foder som är bra för min fånghäst. Det är alltid intressant att ta del av den kunskap och den erfarenhet som finns hos flera av de som skriver här.

jag tycker att du ska ta och göra en analys på det hö du ger till din häst. du kan inte sitta och gissa dig till vad din häst ska äta. det var ju inte lite du proppade i den heller. jag gissar på att den inte behöver hälften av alla saker du köpt.

har du en analys så kan du räkna ut vad hästen behöver ha!

varför ger du grund OCH kornkross? är inte dessa båda ett grundfoder?
inge kritik, bara undrar....

å kylan kan få den snällaste häst å få frispel... ;)

ag använder också groov och korn kross och det är utberäknat precis efter honom så det går bra att ha båda det.

Ok, tack för alla svar, men vad ska jag ge honom då? Nån som har nåt bra förslag på nått kraftfoder som skulle passa för min kille? Någon som har varit med om något liknande och hittat en bra foderstat som inte sätter sig i huvet och är bra för hästar som lätt tappar hull på vinterhalvåret.

Har en häst som lätt blir pigg och som lätt tappar hullet på vintern och honom ger jag krafft groov korn kross, betfor och lusern hack och det fungerar han super på!:)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 334
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 556
Senast: Migo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 944
Senast: Tofs
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 442
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka