• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Jempa77
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 4 457
Sv: Betfor?

Svårt att säga hur mkt lusern du ska ge när man inte vet hästens behov. Värt att tänka på är att lusern innehåller väldigt mkt kalcium så att risken är att Ca/P kvoten blir för hög. Dvs balansen mellan kalcium och fosfor. Det bästa är att försöka skaffa dig en uppfattning om hur stor enerigmängd din häst behöver. Själv hade jag gett ett par kg lusern och försökt tillgodose resten av energibehövet med hö/silage och sedan lagt till t exMiner Vit, som har ett högt innehåll av fosfor. Hade själv inte valt att ge korn.

Hur mycket betfor ger du då?
Jag tycker det verkar orimligt att hästen skulle bli het, tittig, nervös och ha svårt för att stå stilla på grund av betfor.

Att den kan få något mer energi kan vara normalt, men inte som du beskriver.

Immer

Det har jag ett levande bevis på. En av våra blir som tokiga när han får 3 dl BLÖT betfor. Så visst kan endel bli tossiga av betfor.

Lucern ska du passa dig för, det sätter sig i huvet på många. Man ser direkt på dem.

Ok, tack för alla svar, men vad ska jag ge honom då? Nån som har nåt bra förslag på nått kraftfoder som skulle passa för min kille? Någon som har varit med om något liknande och hittat en bra foderstat som inte sätter sig i huvet och är bra för hästar som lätt tappar hull på vinterhalvåret.

Annars ska jag prova med lucern, kornkross, betfor och se vad som händer, det är ingen havre i varifall och det sa förra ägaren att han inte skulle äta om jag inte ville ha en racermaskin......alla har så skilda meningar med detta, därför skulle det va bra med nån som varit med om samma sak och hittat en bra lösning för sin häst, men det behöver ju inte betyda att det är rätt för min, men man kan ju alltid testa!

Lucern ska du passa dig för, det sätter sig i huvet på många. Man ser direkt på dem.

Och vad grundar du detta påstående på?
Lusern är ett grovfoder med högt proteinvärde, jättebra o ge pigga hästar som dessutom har svårt att hålla hullet. Har aldrig hört en häst som blivit överpigg av lusern

Dessutom går det ypperligt att ersätta allt grovfoder med lusern.

Uhm va? Jag ger min dam med lite svårt att hålla hull och en tendens att bli het och stissig lucern, sätter sig definitivt i n t e i huvudet på henne.

Vill oxå ha lite bakrund om var du har fått detta ifrån...
Jag har fodrat med lucern till stissiga och heta hästar + sånna som har svårt att sätta hull i flera år alldrig varit med om detta , det enda kan vara att hästen kan reagera på för mycket protein men då är det bara att minska ner på givan så blir det genast bra igen.

Jempa 77 Jag tycker absolut du ska prova att ge lucern och är det så att det inte skulle funka på just din häst så får du testa något annat men som sagt det har funkat till 100 % för oss.

Jo då Lusern kan ersätta hela hästens grovfoder ranson, ges ofta till äldre hästar som har dåliga tänder o därmed svårt att tugga hö/silage. Lusern är lika mkt grovfoder som hö/silage, bara i annat format, Pellets alt hackad strå.

Ok, tack för alla svar, men vad ska jag ge honom då? Nån som har nåt bra förslag på nått kraftfoder som skulle passa för min kille? Någon som har varit med om något liknande och hittat en bra foderstat som inte sätter sig i huvet och är bra för hästar som lätt tappar hull på vinterhalvåret.
Jag tycker att hippo alfa fungerar jättebra.

men hur ställer man sig till melassen då? som, om jag inte minns fel, inte bör ges till hästar i stor mängd?

betfor ger bara en energitopp en liten stund efter att de ätit. Ingen långvarig energi. Men det är ju socker och vissa människor klarar inte av att äta socker utan att flippa ur så det kanske är så med vissa hästar också. Prova med att ta bort betforen och se om det blir någon skillnad efter några dagar.

Ok, det låter ju som att dom flesta tycker att lucern är ett bra foder val i mitt fall, så jag ska prova lucern, kornkross, betfor, för som det är nu får han ju 2 kg krafft groov om dagen, så om jag slutar med det så får han ju inte i sig nåt havre och det vet jag ju att han inte tål och då kanske allt blit frid och fröjd:) och blir det inte det så får jag ta bort betforen oxo då.

Nån som har nåt tips på övergången till Lucern, hur mycket ska jag börja med?

Nån som har nåt tips på övergången till Lucern, hur mycket ska jag börja med?

finns nog inga skrivna regler tror ja, men gör som med allt annat foder, börja med en näve till varje fodrning och öka allt efter som, under några veckors tid. egentligen tror ja inte att det spelar så stor roll, lusern är ju i grund och botten ett stråfoder och det känns som att det är lite mindre riskabelt och sätta in det snabbt än vad tex havre är...

vart då? vilka märken?

Jag hinner inte svara just nu, sitter på jobbet.
Men jag köpte lusernpellets i våras av ett danskt märke, danngrönt eller liknande (har kvar påsen hemma). De är melassfria.
Jag är nästan helt säker på att det finns fler både som hackat strå och pellets även av andra märken. Tyvärr verkar det lite svårt att få försäljarna att ta hem dem. jag letade efter det till min fångponny men har upptäckt att det går bra med vanilgt hackat strå med melass. Men om man har en häst som är känslig för socker, jag tänker på de som kallas för IR hästar så är det nog inte bra.

tycker bara att det låter lite vågat att ge lusern, som är en kompletteing till ett dåligt värdat grovfoder, som enda grovfoder! men egentligen kan ja ingte om detta, talar bara utifrån sunt förnuft.

ändrar gärna uppfattning om det om någon kan bevisa att det är så! lösa inlägg ang hästar på ett forum litar ja inte ett dugg på. och ja hoppas att du förstår att min skepsism inte är riktad till dig personligen, utan till ditt påstående. vart har du läst elelr hört detta?

//Cilla, som åxå sitter på jobbet, men här har en maskin gått sönder, då passar vi på..... :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 334
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 556
Senast: Migo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 944
Senast: Tofs
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i hela kroppen i en veckas tid. Jag trodde först det berodde på att jag sov några dagar på soffan i början av förra...
2
Svar
36
· Visningar
5 442
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka