Betfor?Hur länge?

I

ia_74

Hur länge kan man som längst ha betforen uppblött i hinken innan man ger?

Alltså finns det nån maxtid...:confused:

Som nu ligger mitt i ca 2 timmar innan dom får men kan det ligga lite längre tid om man tex vet man ska åka bort och är borta den tiden man brukar lägga i blöt så inte mattiden förskjuts allt för länge på kvällen tex.

Sv: Betfor?Hur länge?

vårat betfor låg 12 timmar..
Helt ok på betforen tyckte vi.

Finns väl bara en minsta tid på 1 timme? I alla fall de jag läst.

Eftersom vi gör iordning allt vårt foder till hästarna själva så ligger min betfor som längst 24 timmar. Hästen har aldrig blivit dålig eller vägrat att äta och det ser och luktar exakt lika som om de legat i 2 timmar.

Strimlad bertfor bör ligga i blöt minst 4 timmar, Pellets i 8 timmar. Jag sätter alltid betforen dagen innan. Så jag är helt säker på att den är klar. På varm vår, sommar, sätter jag den samma dag. den surnar lätt vid värme. Du kan lukta på den, det luktar surt om den har stått för länge. Fast det är mycket farligt att ge den för tidigt. Dom kan få foderstop. (kan kvävas.)

max 16 h vintertid eller i svalt utrymme (10-12 grader) annars kortare..

svälltider i rumstemp (20 grader)

Strimlad:
kallt vatten: 2½ h
varmt kranvatten: 40 min
kokande vatten: 5 min

Pelleterad:
kallt vatten: 5 h
varmt kranvatten: 4 h
kokande vatten : 30 min

så här ÄR det.. *vet* :p

Senast ändrad av en moderator:

Jag tar det säkra före det osäkra. Varför inte

*kl*

Tack för svaren :bow: :bow: :bow:

Kollade min påse med och där står det MINST 1 timme men inget längsta tid men då kan det stå som över dagen alltså, man kan göra iordning på morgonen redan....gör bra det.

Tack än en gång från en som har en häst som kan sluka hela krubban när hon känner det är betfor med :bump:

Finns en tabell och bilder på vad som händer med betforet efter ett visst antal timmar. För när betforen svällt klart så börjar det frodas bakterier i det. Därför bör man inte ha det i vatten för länge. Jag har kollat i tabellen och för rivet betfor i kallt vatten så är det klart efter 2½ timme. Så det är max vad jag har mitt blötlaggt. (lite jobbigt att gå upp 03,00 varje dag men va ***, vad gör man inte för hästarna ;) )

Efter att ha fodrat hästar i åtskilliga år kan jag glädja dig med att BeastieBabe har rätt. Du behöver inte gå upp så tidigt! Har också kollar svällning. Det är ingen fara att låta det stå (ca 12 timmar är helt ok sa man på min lokalförening) om det inte är varmt. Denna årstiden använder jag inte betfor alls. Visst skulle jag kunna göra det men gör det inte av säkerhetsskäl. Annars är mitt råd lukta och smaka (det är faktiskt riktigt gott, förstår hästarna). Sov gott! Obs ingen av mina hästa har drabbats av kolik i samband med betfor (däremot när mina hästar fått oblött pelleterat foder har det ett par gånger gått galet).

Det som min får på morgonen ligger alltid över natten och har alltid gjort...längre än så skulle jag inte vilja ha det liggande för det möglar otroligt lätt när det är lite varmare ut, blir vitt ludd på direkt om det står för länge!

Jag brukar blötlägga kvällsbetforen innan jag går in på morronen, o morgonbetforen på kvällen, det tkr jag blir ganska lagomt, fast sjklart bara på vintern, på sommarn ger jag dom inte betfor så ::banana:

för att jag har testat, och betforen sväller inte ett dugg mer om det får stå i 4 timmar istället för 2½..

kolla på Betfortest á la BeastieBabe :idea:

Jag beundrar dig som är så kreativ :bump:
riktigt bra hemsida, tabellen älskar jag :) Nu vet jag hur länge jag ska ha den i blöt. Blir det längre tid om det är kallare i stallet?
Brukar ta med mig så hett kranvatten som finns i en liten flaska, och hälla på. Färdig efter typ en halvtimma ju :)
Väldigt tacksam för din hemsida :love:

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 453
Senast: Viva
·
Relationer Jag har en pojkvän som jag upplever blir utnyttjad av sin bonusfamilj (bonussyster med man) både för pengar och för tjänster och skulle...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 192
Senast: Oh_really
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 577
Senast: iNTOHiMO
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 910
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar