Betfor, diskussion!!

F

Flying High

Jag vill höra allas åsikter om betfor, jag har hört så mycket om betfor att det är bra, o även att det inte är bra.

Men jag vet att nästan alla forar med det.

Jag gör det inte.....:D tycker att det är för mkt socker i det, ger hellre morötter, majs mm i lagom mängd.
Det finns grus i betforet med. Lite onödigt att hälla grus i krubban!

Kom igen jag vill höra vad ni tycker.....

Vad, säger att man ska ge betfor?

Vad, säger att man inte ska ge?

Sv: Betfor, diskussion!!

Jag gör det inte..... tycker att det är för mkt socker i det, ger hellre morötter, majs mm i lagom mängd.
Det finns grus i betforet med. Lite onödigt att hälla grus i krubban!

Sockret är inte farligt på samma sätt för hästar som det är för oss, dessutom innehåller gräs väldigt mycket socker...

Majs innehåller mycket stärkelse, vilket hästar är ganska dåliga på att bryta ned....

;)

Betfor innehåller mycket nyttiga fibrer som är bra för hästen, och sockret är som sagt inget att haka upp sig på.

Den enda nackdelen jag kan komma på är att det innehåller alltför lite protein för att jag ska kunna använda det till min lättfödda häst. Kan inte ge några större mängder av det...

Angående gruset så kan man blötlägga fodret i en hink och ösa ur den till krubban, så blir gruset kvar på botten av blötläggningshinken.
Jag upplever det även som att pelleterad betfor innehåller mer grus än strimlad. Gruset är liksom inkapslat i pelletsen och sjunker inte till botten av säcken.

Senast ändrad:

Varför är det just fibrerna i betforet så bra? Jag ger hel havre!

Har hört folk klaga på att havren kommer ut hel igen, men den gör inte det om man fortsätter att ge. Jag tror tarmarna behöver "vänja" sig vid att få "jobba".

Fler som har åsikter.....??:D

Jag använder betfor, ett utmärkt foder med mycket fibrer. Nu används den fn mest till att göra maten lättuggad för vår äldre herre, så av den orsaken tillför den inte så mycket i hans foderstat.

Är man rädd för att hästen ska få i sig socker, låt den för g*ds skull inte gå ut på bete och morötter innehåller också en ansenlig mängd socker.

Grus finns det på marken också, den mängd grus som hästen ev skulle få i sig via betfor är försumbar i förhållande till hur mycket de äter upp från marken varje dag.

Vad som säger om man ska eller inte ska ge? Ja det är väl ett val man gör, vill man inte ge betfor så struntar man i att ge det annars så får hästen det.

Jag tror detta är lite av en myt om betfor, precis på samma sätt som man sa att en islänning fick eksem pga proteiner förr. Om några få år kommer något annat att ge upphov till en massa konstiga saker.:D

Varför är det just fibrerna i betforet så bra? Jag ger hel havre!

Har hört folk klaga på att havren kommer ut hel igen, men den gör inte det om man fortsätter att ge. Jag tror tarmarna behöver "vänja" sig vid att få "jobba".

Fler som har åsikter.....??:D

Om havren kommer ut hel beror inte på att tarmen inte är van, det beror på att hästen inte har kunnat tugga havren som den ska. Otuggad havre går oprocessad genom kroppen och talar bara för att hästen har problem i tuggapparaten.

Hel havre har inte samma fiber innehåll som betfor, fibrer är livsnödvändiga för tarmen om den ska jobba rätt.

:angel:Att det finns socker i annat än betfor, det vet jag, det är det som avgjort för mig att inte ge....

Så även med grus, varför hälla det i krubban när hela hagen e full!:idea:

Det just detta som gör att jag undrar varför ni ger/ inte ger betfor:idea:

För att de positiva effekterna är större än de negativa, därför ger man betfor.

Hel havre har inte samma fiber innehåll som betfor, fibrer är livsnödvändiga för tarmen om den ska jobba rätt.

Hur menar du?? att om jag inte ger betfor så slår jag ut tarmfunktionen på min häst?:confused:

Om jag ger betfor så använder jag den sockerfria varianten. Inte för att att den är sockerfri utan för att den inte behöver ligga i blöt lika länge. Har dålig erfarenhet av att betfor snabbt kan bli dålig under tiden den ligger i blöt. Jag ger den som "bulkmedel" vid lösa magar så den ingår inte i den vanliga foderstaten.
Hel havre kan inte ersätta fibrerna som finns i betmassan. Det är som att jämföra päron och ärtor ungefär. Bägge går att äta och är nyttiga men ändå olika.
Hel eller krossad havre har samma genomsläpp genom tarmarna, enligt forskning från SLU. Det är bara det att syns för blotta ögat med hel havre.

Om man har hö med långa gräsax, det är ju fibrer så det stänker om det!?:D

Heja!

Vilka är då de possitiva effekterna, det går att ersätta! Alla snackar så väl om betfor men, jag har inte fattat poängen. Tror det är en säljar grej:crazy::rofl:

Inte säkert! Det beror på fiberhalten (FS-halten) i höet. Det kan få helt motsatt effekt om man får för mycket fibrer i grovfodret. Finns forskning, även den från SLU, som visar på att det inte är TS-halten utan FS-halten som gör att hästar blir lösa i magen av grovfoder. Tvärt om så var en ganska låg TS-halt att föredra för både hästar och nötkreatur. Alla djur mådde bra och det var smakligare än det foder som hade hög TS-halt.
Så om du har för grovt hö han du få magproblem på känsliga hästar istället för nyttiga fibrer. Finns en gräns för när hästen inte längre kan bryta ner fibrerna, när de blivit för grova. Om du råkar ut för det så kan betfor med hög halt av betfibrer verka lugnade på magen.

Ok! Kan va bra att veta!:idea:

Ingen mer som har åsikter??

Nej det menar jag inte, men fibrerna skiljer sig mellan havre och betfor det senare är väldigt fiberberikad.

Har också funderat lite på det här med betfor. Tror att många som ger det, egentligen inte har en aning om varför de gör det eller vad betfor egenligen är. "Betfor ska hästar ha, alla anda ger ju!?

Själv så ger jag betfor till min ena häst. Han saknar framåtandan och jag tycker mig känna att han faktiskt får en energikick av betfor. :crazy:

Jag kan inte annat än att hålla med dig....:):D

Tycker de e lite åt det "hysteriska" hållet...

Fler.....??

Senast ändrad av en moderator:

jag fodrar min häst betfor varje dag, ser inget fel i det. Nu på sommaren ger jag också lite extra vatten i det, så han får i sig mer vätska. & så gillar han när de är lite mer soppaktigt! :D Betfor är även bra för magen, tarmarna.
Han brukar få det efter ridningen nu på sommaren.

Förstår faktiskt inte varför så många är negativa till betfor! Jag själv tycker att det är ett av de bästa energifodermedel som finns.

SLU har gjort tester på travare och olika foderstater. Jag citerar ur en artikel i RESURS ("tidning för medarbetare vid SLU") om Anna Jansson (agronomiedoktor husdjurens utfodring och vård):

Citat:
"Tidigare studier har visat att fett, socker och fiberrikt foder som ersatt havre haft en positiv påverkan på kroppens kolhydratanvändning, muskelns kolhydratförråd och koncentrationen av mjölksyra i samband med arbete. I en studie ersattes hvren med kornsirap. I en annan gavs i stället stora mängder betfor. Varje häst fick prova de olika foderstaterna och forskarna mätte hur varje häst svarade på förändringarna. Båda studierna visade att hästarna använde mindre av muskelaturens kolhydratförråd under arbete."

Hästen kan effektivt utnyttja den energi (fiber och socker) som grovfoder innehåller. Och betforn består ju också till större delen av socker och fibrer. Sockret bryts ner i tunntarmen och blir till snabb energi. Fibrerna omvandlas till fettsyror i grovtarmen och används som långsam energi. En foderstat med mycket grovfoder leder till att risken för sjukdomar som kolik, magsår och beteendestörningar minskar.

Anna Jansson har själv travhästar hemma, och dessa utfodras med i princip fri tillgång på grovfoder + 2 kg betfor...

Kan dock förstå varför en del inte tycker om betfor. Tar man ingen analys på grovfodret och har oturen att få ett grovfoder med låg proteinhalt, och sen lägger till betfor som en stor andel energifodermedel. Ja då har man rätt snart en väldigt omusklad häst! Betfor har en låg halt protein, och ska användas just när man vill lägga till mer energi! Och då måste man ha klart för sig att energi-proteinkvoten sjunker, alltså måste man ha hyfsat hög kvot från början.

En sak till som är positivt med betfor är den låga halten stärkelse, som annars är spannmålens stora nackdel.

Masse, en fråga.

När är höet för grovt? Ok! de kan bli lösa i magen, men de äter ju halm, mig veterligen e det grövre strå!

Näringsinnehållet är inte samma, men om man nu ska disskutera fibrer.:confused:

Molli! Varför anser du det vara bra för mage / tarm e de för att alla andra gör det...?
Jag har inte påstått att det är fel ge betfor, utan vill veta varför ni ger?:idea:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 766
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 483
Senast: Migo
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 744
Senast: Karamello30
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 263

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat