betesreglerare / greenguard ????

Sv: betesreglerare / greenguard ????

Jag tillhör den sorten som tror på vad myndighets personer säger och blir väldigt sårad när folk kallar det jag förmedlar skitsnack. Jag är inte känd för att fara med osanning och har inte en tanke på att skriva inlägg för att lura någon, jag vill enbart förmedla det jag trodde var sant för att förhindra att någon blir anmäld för djurplågeri, utan att vara medveten om att de ens gjort ett fel.

Jag brukar alltid få kräva att få veta vilken lag eller förordning vederbörande myndighetsperson stöder sig på vid ett sådant uttalande.

Och om jag av någon anledning inte sett svart på vitt så är jag noga med att tala om det när jag för upplysningen vidare. Exempelvis kan jag då skriva "jag har hört talas om att det är förbjudet att osv" istället för att påstå att det är så.
Allt som oftast är det diskussioner här på Buke om att försäkringen inte gäller om man transporterar i lädergrimma och att det är lag på att köra med stängd baklucka. Diskussionerna uppstår alltid på grund av att någon trott på ett felaktigt uttalande från någon annan.

Immer

*KL* Köpte en greenguard igår och satt på den imorse. Hm... tog någon timme, sen satt den på sne. Antagligen för att jag spänt den för löst. Ska testa igen nu.

En fråga dock: Om gräset är högt, kommer det verkligen in gräs i springorna ?? Viker det sig inte? Tyckte det så ut som ponnyn min inte fick in nått gräs, han drog den längst marken och sen gick vidare...

Greenguard är inget vidare bra. Den första Besten hade höll i två dagar, den andra bara halkade omkring ich hamnade på sniskan så att hon kunde äta obehindrat ändå. Samma sak när jag provade den på Mixen.

Vi kör numera med hinkmodellen från Globus. Fungerar superbra på båda hästarna. De fann sig väl tillrätta med dem på direkten och går och letar grässtrån hela dagarna. Det tog inte så många minuter innan de lärt sig tekniken.
På vissa ställen är gräset upp emot 15 cm högt, men det slinker ner det också.

Immer

En nära vän blev anmäld till djurskyddet där vi bor för att hennes häst haltade, den hade fång och var underbehandling. Den gick i en liten hage utan gräs och fick av förklarliga själ minimalt med motion, endast det den frivilligt rörde sig i hagen. Hon kontaktade länstyrelsen för att reda upp detta med anonyma anmälningar och pratade med kvinnan där om att kunna låta hästen gå i en betes hage med en sån korg el dyl och fick där svaret att det är förbjudet att använda sådann utan veterinär ordination. Nu är min vän en mycket lydig människa så hennes häst går kvar i sin minimala hage tills en bonde kan ta gräset i den större och sedan harva bort resterande gräs.

Jag tillhör den sorten som tror på vad myndighets personer säger och blir väldigt sårad när folk kallar det jag förmedlar skitsnack. Jag är inte känd för att fara med osanning och har inte en tanke på att skriva inlägg för att lura någon, jag vill enbart förmedla det jag trodde var sant för att förhindra att någon blir anmäld för djurplågeri, utan att vara medveten om att de ens gjort ett fel.

var och en har ju sin fria vilja att använda vad de anser passa dem, så vill ni använda betesreducerare varsågod jag tänker inte stoppa er. Kanske kvinnan på länstyrelsen har fel vad vet jag.

menade absolut inget illa mot dig:crazy: så du får ej ta det personligt att jag "skiter" i att kontakta vetrinär om jag skulle använda betesreglerare..
hästen har aldrig visat tendens till gång men han är liten och blir väldigt tjock =) Stänga in han i en annan hage när ja bara har två hästar är inget alternativ.. då skulle dom bli galna o jätteledsna..

kan kanske va som du säger..men jag tycker det är väldigt konstigt..

sen kan man bli anmäld för vad som. en kompis blev anmäld för att hennes häst hade en flughuva på sig. hon som anmälde sa att hästenhade en ögonbindel och inte såg något :eek: så var ju inte fallet..

Kan inte tänka mig att man skulle få böter eller något om någon kommer ut och ser att min häst har betes reglerare... dessutom bara delar av dygnet

nu blir det lite små tjafsigt tycker jag efter som vi nu ängnar oss åt hårklyverier. "vad jag vet" tycker jag nog är fullt jämförbart med "jag har hört talas om". det kan vara dialektal kanske? :crazy: Kan vi inte enas om det så jag slipper svara på fler inlägg som inte leder någon vart.
skaka hov eller så. :angel:
Om kvinnan på länstyrelsen inte talade sanning så har tyvärr länets djurskydd ertappats med ytterligare lögner om än denna liten och trival.

Jag ska använda denna modellen
munkorg.jpg

Se till att den är från Globus eller Shires, bara. De håller!
Jag köpte först en likadan från "Harrys Horse", botten var liksom tunn och sladdrig och höll bara två dagar....

Immer

Jag letar oxå .... Hittade på Granngården för 519 kronor!!! Är de verkligen så dyra?? Var finns de annars... har kollat de största hästbutiker på nätet.....

Greenguard är oförskämt dyra - och bedrövligt dåliga!

Jag gillar däremot hinkmodellen från Globus. Den är dessutom billigare (köpta i "Riktig ridsportbutik": 187 kronor i Halmstad, 198 kronor i Helsingborg)

Immer

min greenguard har hängt med i tre år och fungerar utmärkt om man monterar den rätt !!! det tog en stund för mitt glupska kallblod att förstå tekniken men jag fick ha lite is i magen. han är nu mer i perfekt hull året runt. jag rekomenderar greengard varmt!

Jag monterade våra rätt, men den första gick sönder efter en och en halv dag i hagen. Båda hästarna (kallblod) fick fruktansvärda skav av Greenguard men får inga som helst skav av hinkmodellen.

Immer

fruktansvärda skav efter en halv dag?! har du köpt rätt storlek? Min är monterad så att det inte är möjligt att få skav. den ligger inte emot någonstans utan hänger ca 3 cm från nosen. det är dessutom ett års garanti på geengaurd orginal.

Jadå, det var den största storleken som skulle passa till mina kallblodshästar.
Den som gick sönder lämnade jag i affären och fick pengarna tillbaks.

Immer

Immer, vet du vart man kan få tag på sådana betesbegränsare som du har, på internet? (till stormule? :angel: )

Jag vill oxå veta VAR man kan hitta dessa... i detta fall till en ganska stor shettismule...... letar och letar :o

Gräsreducerare/Munkorg?

Har ett litet problem med mitt 3åriga sto..
Hon äter så hon snart spricker, hon är som en maskin.. Tänkte fråga er, experterna :), Om ni har nåt tips på bra gräsreducerare/munkorgar?
Vart jag får tag på dom, pris, ect. Är ju inte så bra att hon äter så mkt..:crazy:

*kl*
Jag har haft greenguarden till min fånghäst och den har väl funkat hyfsat, även om jag valde att låta henne gå i gräsfri hage tillslut. Tyvärr fick jag ta bort henne i måndags.
Nu funderar jag på att köpa globusmodellen till min glupske shettisvalack, men är lite osäker ändå.

-Är det inte risk att de äter mer den tid de inte har betesreduceraren på sig, äter i kapp liksom?
Jag har dem i lösdriftshagen och de är där dygnet runt och jag hade väl inte tänkt låta honom ha den mer än max halva dygnet, kanske mindre. Passar det kanske bättre på hästar som är uppstallade och där man kan ta på reduceraren den tid de är ute? Eller kan man räkna med viktminskning ändå?

Kan tillägga att hagen de går i är ganska nerbetad, så det är inget kraftigt bete de går på. Sommarhagen har jag inte vågat släppa dem i, valacken och fölet, för nu är jag definitivt fång-fobiker:eek:

Finns i ridsportbutiken i skara, vid Jula. Finns tre olika modeller i olika storlekar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
550
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 866
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
25 900
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka