betesreglerare / greenguard ????

L

lisen02

hej behöver akut rådgivning.....
min häst går nu ute dygnet runt, och smaskar i sig gräs som bara den. Jag har inte en suck att kunna rida så mycket som krävs för att hålla vikten nere. ÄR det taskit med att sätta på någon typ av reglerare och vilket ska man ha då????? :confused:

Sv: betesreglerare / greenguard ????

Jag har just nu en fånghäst och hon går ute i gräshage hela dagarna med en betesreducerare från Globus. Det fungerar mycket bra, och varken hon eller kompisen (som sympatibantar och också har en "hink" över mulen) ser ut att lida av det.

Greenguard tyckte jag var skräp! Den första höll i en och en halv dag, sen hade den slitits sönder. Den andra halkade på sniskan hela tiden.
Sen köpte jag en hinkmodell med namnet "Harrys Horse" - botten i den var så tunn att den var uppsliten på mindre än två dagar i hagen.
Nu går hästarna som sagt med varsin betesreducerare från Globus. Det är den modellen som min veterinär rekommenderar.

Här kan du läsa om några olika modeller, och även se bilder:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=721115

Immer

Var kan man köpa den från Globus!!? Behöver en till shettisen i sommar..

Ring och kolla med ridsportbutiker i din närhet.
Jag vet åtminstone två butiker nära mej. priset var 187 kronor (i Halmstad) och 198 kronor (i Helsingborg).

Shires har förresten en likadan betesreducerare som Globus, i ungefär samma prisklass!

Immer

Hej
Vad jag vet så får inte betesreglerare användas utan veterinär ordination. Kolla med din veterinär så får du säkert bra information om vad du kan använda.

Hej
Vad jag vet så får inte betesreglerare användas utan veterinär ordination. Kolla med din veterinär så får du säkert bra information om vad du kan använda.

eh får man inte??

borde man ju få annars skulle det väl inte säljas överallt? eller??

Ja ska skaffa en till shettisen min. :D

Jag har just nu en fånghäst och hon går ute i gräshage hela dagarna med en betesreducerare från Globus. Det fungerar mycket bra, och varken hon eller kompisen (som sympatibantar och också har en "hink" över mulen) ser ut att lida av det.

Greenguard tyckte jag var skräp! Den första höll i en och en halv dag, sen hade den slitits sönder. Den andra halkade på sniskan hela tiden.
Sen köpte jag en hinkmodell med namnet "Harrys Horse" - botten i den var så tunn att den var uppsliten på mindre än två dagar i hagen.
Nu går hästarna som sagt med varsin betesreducerare från Globus. Det är den modellen som min veterinär rekommenderar.

Här kan du läsa om några olika modeller, och även se bilder:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=721115

Immer

ja e intresserad men inte hittat någon modell än.. Men den i nylon? är den verkligen bra? kan den inte ge brännmärken osv? massa skav?

Den med nylontrådar funkade skräp på min shettis. Den hade hon tagit sönder på några minuter.
Tycker greenguard är bra. Dock lärde hon sig ganska bra hur man betar effektivt med den också, den går att förs åt sidan, dom har gjort om modellen lite nu sen jag köpte min dock, men den håller bra för mig iallafall.

Enligt person som hand har djurskyddsärenden på länstyrelsen är det så. Man kan köpa i ridsport butiker men det är inte tillåtet att använda utan veterinärordination. som sagt kolla med veterinär det borde inte vara några problem att få ordination på sådan om risken är överhängande att pållen får tex fång utan.

Vad jag vet så får inte betesreglerare användas utan veterinär ordination.

Skitsnack. Jag har sökt på ordet (även betesbegränsare och betesreducerare) på Djurskyddsmyndighetens sida, och får ingen träff.
Var snäll och visa oss vilken förordning det står i. Du kan väl be den du känner på Länsstyrelsen att precisera.

Immer

Senast ändrad:

Men den i nylon? är den verkligen bra? kan den inte ge brännmärken osv? massa skav?

Är det hinkmodellen från Globus du menar? Ingen av mina hästar har fått minsta lilla skav av sina. Det fick de däremot av Greenguarden :(

Immer

Är det hinkmodellen från Globus du menar? Ingen av mina hästar har fått minsta lilla skav av sina. Det fick de däremot av Greenguarden :(

Immer

såg sen på sidan att det fanns flera.. men ja det va den hinkmodellen i nylon typ.. el hink vet ja inte om ja skulle kalla det... typ grimtyg. hehe..

läst på flera ställen att dom inte alls ska va bra. men det är säkert beroende på vad det är för häst.. sätta på en sån på halvblodet skulle aldrig gå då han får skav av grimman bara den korta stunden till och från hagen

Enligt person som hand har djurskyddsärenden på länstyrelsen är det så. Man kan köpa i ridsport butiker men det är inte tillåtet att använda utan veterinärordination. som sagt kolla med veterinär det borde inte vara några problem att få ordination på sådan om risken är överhängande att pållen får tex fång utan.

näh det tänker jag inte göra.. Köper jag en så kommer hästar få använda den halva dygnet typ.. och det tänker jag inte rådfråga en vet om ... inte risk för fång men tror inte det är bra att han blir fetare.. dock är han av den smäckare modellen shettis men har ändå många kilos övervikt

läst på flera ställen att dom inte alls ska va bra. men det är säkert beroende på vad det är för häst.. sätta på en sån på halvblodet skulle aldrig gå då han får skav av grimman bara den korta stunden till och från hagen

Mina hästar är visserligen kallblod, men de är mycket känsliga för skav. Och de klarar sig utan skav med Globusmodellen.

Immer

Mina hästar är visserligen kallblod, men de är mycket känsliga för skav. Och de klarar sig utan skav med Globusmodellen.

Immer

okej det ska jag ha i åtanke.. shettisen klarar sig nog utan skav.. men halvblodet.. nja. inte en chans ;) han skulle dock behöva en med just nu..när han inte rids.. men så fort han kan ridas så försvinner nog magen :cry:

Jag tycker inte att de verkar så jättekul för hästen.
Men jag har lärt mig den hårda vägen att det kan vara jättefarligt för en häst att vara överviktig. Så jag tycker inte alls att man är dum mot hästen. Jag har min fånghäst i annan hage med lite gräs. Där går också vår andra ponny. Det mår han bara bra av. De står ibland och ser över eltråden till de andra som går på vallen. Men jag känner mig inte alls som omjag är elak mot dem.

Jag har tre hästar: en fånghäst, en kraftigt överviktig häst som är i farozonen för fång, samt en smäcker unghäst.
Alla tre går i samma stora gräshage. Unghästen har ingen betesreducerare, de andra två har. Ingen av de som har betesreducerare verkar vara det minsta ledsen för att de inte kan käka så mycket som unghästen.
Däremot hade de nog varit ledsna om de stått i en annan hage med inget eller nästan inget gräs.

Immer

Jag håller med dig egentligen. Men den lille ponnyn är expert på att krypa ut ur saker. Han tar alltid av sig grimman (har bara grimma på betet för att vifta bort flugor men det är lönlöst). I vintras lyckade han krypa ur sitt täcke en natt. Den andra ponnyn fastnar överallt med sitt huvud. Jag hade inte haft en lugn stund om de hade gått ute med ngt på sig. Antingen hade jag oroat mig för att de skulle ta av den och då kunna äta gräs eller också för att de skulle fastna i ngt. Jag vet de sliter sönder det mesta i så fall men ändå. Samtidigt inser jag att det nog är nyttigare för dem med lite längre gräs.

En nära vän blev anmäld till djurskyddet där vi bor för att hennes häst haltade, den hade fång och var underbehandling. Den gick i en liten hage utan gräs och fick av förklarliga själ minimalt med motion, endast det den frivilligt rörde sig i hagen. Hon kontaktade länstyrelsen för att reda upp detta med anonyma anmälningar och pratade med kvinnan där om att kunna låta hästen gå i en betes hage med en sån korg el dyl och fick där svaret att det är förbjudet att använda sådann utan veterinär ordination. Nu är min vän en mycket lydig människa så hennes häst går kvar i sin minimala hage tills en bonde kan ta gräset i den större och sedan harva bort resterande gräs.

Jag tillhör den sorten som tror på vad myndighets personer säger och blir väldigt sårad när folk kallar det jag förmedlar skitsnack. Jag är inte känd för att fara med osanning och har inte en tanke på att skriva inlägg för att lura någon, jag vill enbart förmedla det jag trodde var sant för att förhindra att någon blir anmäld för djurplågeri, utan att vara medveten om att de ens gjort ett fel.

var och en har ju sin fria vilja att använda vad de anser passa dem, så vill ni använda betesreducerare varsågod jag tänker inte stoppa er. Kanske kvinnan på länstyrelsen har fel vad vet jag.

Har aldrig hört talas om att man skulle behöva tillstånd! Innan denna tråden då förstås.

Kan ju vara så att kvinnan på Länsstyrelsen SJÄLV tyckte att det var hemskt och försökte skrämmas eller något.

Patsy gick med den i två år, lite skav emellanåt men annars inga problem. Bara på sommaren förstås.

(Nu fick jag iofs bassning av vet för att hon var tjock, så HADE det varit krav på ordination hade jag fått en sådan... Denna veterinären är dessutom MYCKET noggrann med papper, tillstånd och annat så jag hade garanterat haft ett sådant i handen om det hade varit aktuellt.)

Liknande trådar

Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
550
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 866
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
25 900
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka