Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
PÄMMI skrev:Kan detta vara hemligheten m Åkes framgångar? Vet att MÅNGA andra tränare gör tvärtom Tror ni verkligen Gidde o de andra höjdarna går ute dygnet runt, måste vara yngre o vissa som verkar må bättre av det?
jag veeeet att de så kallade höjdarna går ute dygnet runt - har jobbat där och haft en av dem som passhäst!!PÄMMI skrev:Kan detta vara hemligheten m Åkes framgångar? Vet att MÅNGA andra tränare gör tvärtom Tror ni verkligen Gidde o de andra höjdarna går ute dygnet runt, måste vara yngre o vissa som verkar må bättre av det?
gidde har jag inte såå jättestor koll på när det gäller hagfrågan - men jag kan tänka mig att dom inte vågade h han ute dygnet runt eftersom han e hingst - men han var ute så mycket det bara gick!!solros skrev:Gidde var väl inte ute dygnet runt?
Det finns ingen hemlighet. Åke gör på sitt sätt och man får ju säga att han lyckats med sitt koncept.
dom går ute från april till november typ. dom har hyffsat stora hagar med skog i - inga vindskydd. men det är ganska tät skog. dom har inga täcken..Djurjouren skrev:Går de ute dygnet runt hela året? Hur stora hagar och hurdan lösdrift har dom?
Här nere har vi ju Adielsson som har det så, alla går 2 och 2 i gräshagar på ca 1 tunnland med ett litet skjul med grus i.Tas in på morgonen för mat och träning , släpps ut på eftermiddagen igen. Dygnet runt, året runt, VÄL täckade.
lucillehornline skrev:gidde har jag inte såå jättestor koll på när det gäller hagfrågan - men jag kan tänka mig att dom inte vågade h han ute dygnet runt eftersom han e hingst - men han var ute så mycket det bara gick!!
sen dom andra hingstarna som var opålitliga fick gå in eftersom dom kan ställa till med så mycket skada om det händer nåt. vissa hingstar gick ute dygnet runt två och två och ALLA valacker och ston är ute dygnet runt även om dom har 0kr eller heter Zoccer Wadd!!!!! ni kan ju inte påstå att hon inte e en höjdare? alla ston i en hage och alla valacker i en hage...
radon skrev:vad menar du med det?? att jag hittar på eller?? de e väl fasiken känt hur åke håller sina hästar...
var liite trött och grinig den dan men jag bad om ursäkt tidigare för det.. men kan säga det igen.. ursäktarocki skrev:Men lilla gumman/gubben?, menar inget illa, sa ju bara att jag trodde på det du sa, behöver du väl inte bli så ilsken för
som vi diskuterat tidigare i tråden så har vi kommit fram till att framgångsrika tränare har sina hästar på beten och ändå vinner V75 finaler. så de handlar om att vänja hästen. om den inte är van är det klart att den kan bli "seg", men den är ju gjord att äta gräs - och bättre krut kan du ju inte stoppa i dem!!Tina6722 skrev:sommarbete är inte att rekommendera för starthästar, dom tappar form samt blir lite dåliga i magen av det kraftiga gräset, men 2-åringar som inte tränas fullt så hårt som starthäst kan ju gå mer i gräshagar med mer gräs.
lie skrev:Tycker det är bra att hätarna får vara ute. MEN.. Man får ju skylla sig själv om man har en starthäst som inte är van med gräs, och sen släpper den på ett kraftigt bete för då får man skylle sig själv om hästen blir seg/loj i loppen/träning..
kanske räcker med ett par timmar när det är som värst med flygfän?
radon skrev:men det är väl ungefär det vi har kommit fram till. och som du poängterar att man måste ju VÄNJA hästen för att den inte ska bli loj. och då räcker det ju inte med två dar innan!!
hahaLillan_tuff skrev:Det kom tränaren som jag pratade om också på...