Betala någon för att springa med ens hund?

Ramona

Trådstartare
Vad hade ni kunnat tänka er att betala för att någon ska springa/jogga mer er hund? Vad verkar lagomt? Hundrastare tar ca 100:- för en vanlig promenad, så man borde ju tycka att det kostar mer att någon springer med ens hund.

Personen som erbjuder sina tjänster är hundvan och väldigt vettig. Försöker att tjäna lite extra pengar nu och erbjuder sina tjänster. Men vad ska man betala? Vad hade ni kunnat tänka er att betala för en sådan tjänst?

Blir det någon skillnad ifall man får hunden cyklad med?

Jag kan tänka mig att det är såpass olika målgrupper så att det inte går att jämföra rakt av vad som är värt mest.

För min del hade jag inte betalat för det. Det jag behöver hjälp med är rastning och sällskap, inte konditionsträning. Visst får hundvakten gärna springa med dem men jag hade inte betalat extra.

Jag tänker exakt som @Jenka där.
Jag har svårt att se att det skulle finnas någon stor efterfrågan på en sådan tjänst? Tycker det brukar vara tvärtom, folk som springer frågar om de kan få låna min hund för att det är tråkigt att springa ensam. Enda gången det för mig skulle kunna vara aktuellt är om jag t.ex. brutit benet och inte kan motionera hunden själv, då skulle jag kunna tänka mig att betala ungefär samma som för vanlig hundrastning/hundpassning.

Cykla med hunden skulle jag faktiskt inte våga låta någon annan göra oavsett. Cyklar en del själv och det är inga problem alls, men litar inte på att andra har full koll och föreställer mig skaderiskerna med koppeltrassel, tvära svängar, fel underlag, fel hastighet, dåligt hanterade hundmöten osv. Skulle definitivt inte betala för det!

Jag kan tänka mig att ett dilemma är att ägaren får så dåligt samvete av att leja bort något sådant att man avstår bara pga sin egen skam.

Vad är man för hundägare om man inte ens motionerar hunden själv? Motion som skulle vara vara bra för ägaren också om denna är helt frisk, vill säga.

Sedan tror jag iofs att det vore en välgärning för många hundar att få chans att springa om nu den egna matten/hussen är en latmask.

Jag kan tänka mig att ett dilemma är att ägaren får så dåligt samvete av att leja bort något sådant att man avstår bara pga sin egen skam.

Vad är man för hundägare om man inte ens motionerar hunden själv? Motion som skulle vara vara bra för ägaren också om denna är helt frisk, vill säga.

Sedan tror jag iofs att det vore en välgärning för många hundar att få chans att springa om nu den egna matten/hussen är en latmask.

Jo, det är ju det där med att vara frisk. Det kan gå fort från frisk till sjuk eller handikappad. Och då är det ju trevligt om man kan välja att låta någon annan motionera hunden, i stället för att sälja den eller avliva den. Det kan ju också finnas perioder i livet när man inte hinner med, t ex när man har småbarn eller mycket på jobbet.

Jag kan tycka att det finns ganska många sämre saker man kan köpa till sin hund än en löprunda.

Det avgörande för om jag skulle vilja betala är i vilken utsträckning den där löprundan är till för hunden, och i vilken utsträckning den är till för löparen. Det vill säga, är löparen lyhörd för hundens behov, villig att anpassa tempo och distans, ta på sig uppträning av en otränad hund. Eller betalar man bara för att löparen ska hålla i kopplet medan hen kör sitt race efter sin egen plan?

Jag klarar vanliga promenader, men inte att springa eller cykla. Helt klart skulle hunden ha nytta av lite bättre kondition om vi ska starta på jaktprov (B-prov för retriever), men ska det göra nytta skulle det ju behöva vara minst ett par - tre gånger i veckan och jag tror inte jag skulle lägga pengar på att betala vad det "borde" kosta.

Jag tycker själv om att springa så jag personligen hade inte betalat för att någon annan skulle springa med min hund. Däremot kan jag nog tänka att det kan finnas en liten marknad hos personer som av någon anledning inte har möjlighet eller tid att motionera sin hund som de borde, antingen pga tidsbrist, sjukdom eller handikapp (eller lathet som någon skrev). Men då vill det ju till att personen som springer med hunden dels är hundvan och dels villig att anpassa löpturen efter hunden denne springer med. Om det ska vara värt att betala för det så ska motionen ske på hundens villkor så att hunden får ut så mycket som möjligt av det. Om man som joggare eller motionär bara vill ha någon att springa med för det är tråkigt att springa ensam och man kommer köra sitt eget race oavsett vad hunden vill och behöver tycker jag inte man ska förvänta sig att få betalt för det.

Men då vill det ju till att personen som springer med hunden dels är hundvan och dels villig att anpassa löpturen efter hunden denne springer med. Om det ska vara värt att betala för det så ska motionen ske på hundens villkor så att hunden får ut så mycket som möjligt av det.
Fast det där är ju en självklarhet. Betalar man någon för att springa med ens hund handlar det ju om hunden. Man betalar ju en person för att göra ett jobb, inte köra sitt eget race. Och givetvis måste ju personen vara hundvan, det skrev jag ju i första inlägget också.

Jag springer en hel del och hade inte tagit extra att springa med hunden så länge den är 100% lydig. et värsta jag vet att ha en hund som drar och stissar när man ska ut och springa. Helst har jag mina hundar lösa ( i skogen). Tycker det är jobbigt att hålla i koppel när man springer.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 733
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 096
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 272
Senast: Bulldoozer
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 868
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar