Betala hyra för foderhäst?

M

Mindra

En god vän till mig skulle låna en b-ponny på foder, mestadels som sällskap men som barnen kunde få skritta lite på ibland. Vännen är så pass hästvan att de hade inte så stora krav utan ville bara ha en familjemedlem och kompis.

Sagt å gjort så får de tag på en ponny, fin liten valack som fungerade kanon med alla i familjen. Det bestämdes att han skulle komma till dem i juni, dagen innan ringer dem som skall låna ut honom och säger att de nu vill hyra ut honom istället och då för 3800/6 mån (bör tilläggas för en ponny som inte får ridas mer än korta stunder i lugnt tempo pga gammal skada). Detta var inte vad de kommit överrens om innan för då var det att fodervärden skulle stå för alla kostnader som han kostar (stallplats, mat, hovis osv osv). Så då blev det inget.

De hittar sedan en ny, ett trevligt litet sto. Nu skulle hon kommit idag och samma dag ringer dem och säger att de vill att min vän hämtar henne istället (de skulle köra henne), ok säger vännen och förbereder sig att åka de 11 milen. De ringer sedan igen och säger att de nog gärna vill ha lite betalt för att de hyr henne.... dvs samma sak igen.

Nu är vännen less på det hela. De ville bara ha en liten sällskapsponny som skulle få ha det bra, inga krav utan bara en ponnys som fungerar. De har varit tydliga hela tiden med vad de söker och att de självklart står för alla kostnader av ponnyn men att de inte vill hyra ngn.

Jag undrar alltså således, är det vanligt att man som fodervärd ska betala hyra också? utöver de "vanliga" kostnaderna? Jag har själv haft ut ett flertal hästar på foder, både sällskaps och tävlingshästar och aldrig att jag ens tänkt tanken att ta ut mer?

Sv: Betala hyra för foderhäst?

Vissa är ju fula med informationen. Vi tittade på en shettis, som från att ha kostat symboliskt hade gått upp väsentligt i pris när vi väl stod på stallplanen. Sånt blir man less på...

det är nog bättre att dom köper en sällskapsponny.
sällskapsponnyer är inte det allra lättaste att få tag på tyvärr.
(pga att dom är såpass blliga i drift så folk har gärna kvar dom själva...)

Det är skillnad på att hyra häst och att vara fodervärd.

Det vanligaste mellan privatpersoner är nog att man är fodervärd, dvs har hästen i sin vård som om den vore ens egen och betalar alla kostnader, men utan att betala något för köpet, sas.

Hyr man hästen brukar det vara för kortare tid, och avtalet brukar se annorlunda ut vad gäller hästens användning, utrustning och försäkringar.

En god vän till mig skulle låna en b-ponny på foder, mestadels som sällskap men som barnen kunde få skritta lite på ibland. Vännen är så pass hästvan att de hade inte så stora krav utan ville bara ha en familjemedlem och kompis.

Sagt å gjort så får de tag på en ponny, fin liten valack som fungerade kanon med alla i familjen. Det bestämdes att han skulle komma till dem i juni, dagen innan ringer dem som skall låna ut honom och säger att de nu vill hyra ut honom istället och då för 3800/6 mån (bör tilläggas för en ponny som inte får ridas mer än korta stunder i lugnt tempo pga gammal skada). Detta var inte vad de kommit överrens om innan för då var det att fodervärden skulle stå för alla kostnader som han kostar (stallplats, mat, hovis osv osv). Så då blev det inget.

De hittar sedan en ny, ett trevligt litet sto. Nu skulle hon kommit idag och samma dag ringer dem och säger att de vill att min vän hämtar henne istället (de skulle köra henne), ok säger vännen och förbereder sig att åka de 11 milen. De ringer sedan igen och säger att de nog gärna vill ha lite betalt för att de hyr henne.... dvs samma sak igen.

Nu är vännen less på det hela. De ville bara ha en liten sällskapsponny som skulle få ha det bra, inga krav utan bara en ponnys som fungerar. De har varit tydliga hela tiden med vad de söker och att de självklart står för alla kostnader av ponnyn men att de inte vill hyra ngn.

Jag undrar alltså således, är det vanligt att man som fodervärd ska betala hyra också? utöver de "vanliga" kostnaderna? Jag har själv haft ut ett flertal hästar på foder, både sällskaps och tävlingshästar och aldrig att jag ens tänkt tanken att ta ut mer?

Vi har en foderhäst, Lillen, som nu har varit hos oss i tre år (det bestämdes 1,5 år från början). Vi står för hans dagliga kostnader, lektioner och hovslagare. Någon "kostnad" har det aldrig varit frågan om. Ägaren bet försäkring.

Låter mest som om folk vill suga ut så mycket som möjligt ur sin ponny. Visst jag kan förstå om de vill ha pengar till försäkring kanske men inte någon hyra.
Hela grejen med fodervärd är väl bara att man ska slippa betala för hästens vardagliga kostnader om man inte har tid för den själv.:grin:

Det vanligaste är ju att man som fodervärd betalar hästens löpande kostnader och att ägaren står för försäkringen. Det din vän råkat ut för skulle jag kalla uthyrning. Det ska man i så fall göra klart från första början.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 331
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar