Betala häst?

Sv: Betala häst?

Om man nu absolut inte vill riskera att bli hästlös, har kapitalet i hästen som av ngn anledning dör och man inte får ut ett korvöre av försäkringsbolaget (vilket man faktiskt kan räkna med) varför ser man då inte till att ha en buffert?

Nu vet jag inte hur dyra hästar du brukar köpa men att ha en buffert på ca 100 000kr är inte jätte mkt..

Jovisst man får sätta sig in lite om man vill ha snabbt växande pengar men det är snart gjort, lägg 2h om dagen i 2 veckor så kan du det mesta sen ;)

Fast jag menar inte att man absolut inte kan bli hästlös, utan att man inte vill slösa flera år utan häst.
Har man en bra försäkring så får man oftast ut livvärdet.

Vilken värld lever du i egentligen? :eek:
För mig är 100 papp en mindre förmögenhet. :p
Måste dock tillägga att jag inte haft de bästa förutsättningarna att spara några pengar förut. Med lite vilja skulle jag kunna spara ihop till det på mindre än 2 år i nuläget.

Men man måste ju även ha rätt förutsättningar, så man inte lär sig fel?! Det där med pengar och ekonomi är ju inte att "bara lära".
Du skulle sagt till innan semestern, då hade jag kanske jag hade haft en möjlighet att bli rik. :D

Fast jag menar inte att man absolut inte kan bli hästlös, utan att man inte vill slösa flera år utan häst.
Har man en bra försäkring så får man oftast ut livvärdet.

Vilken värld lever du i egentligen? :eek:
För mig är 100 papp en mindre förmögenhet. :p
Måste dock tillägga att jag inte haft de bästa förutsättningarna att spara några pengar förut. Med lite vilja skulle jag kunna spara ihop till det på mindre än 2 år i nuläget.

Men man måste ju även ha rätt förutsättningar, så man inte lär sig fel?! Det där med pengar och ekonomi är ju inte att "bara lära".
Du skulle sagt till innan semestern, då hade jag kanske jag hade haft en möjlighet att bli rik. :D

Jo men oavsett om man vill kunna köpa en ny häst imorgon eller inte brukar folk generellt ha en väldigt liten buffert.
Tex om pannan går sönder i huset? Ja då måste de flesta ta lån för att köpa en ny och det är inte bra...

Det är där problemet är, viljan och diciplinen att spara pengarna istället för att sätta sprätt på dom på saker som egentligen såhär efteråt kanske inte var så himla nödvändiga men man fick ett habegär just där och då..

Alltså om du är normalbegåvad, så är det inte speciellt svårt att lära sig grunderna och sen är det som med allt annat man lär sig mer och mer efterhand.
Tycker man ändå att det är svårt kan man antingen ringa sin bank eller gå dit för ett möte som brukar ge mkt.
Man behöver inte heller börja med att spara speciellt mkt, jag börjad med 100kr/mån för 9 år sen för det var det jag hade råd med då.

KL

Häst nr 1 ( ponnyföl 6 mån 25´) betalade föräldrarna
Häst nr 2 är avkomma till nr 1, föräldrarna betalade semineringen och div kostnader för att ta in sperma på hingsten i sve.
Häst nr 3 (ponnyhingst 3 år 250´) föräldrarna/EU pröjsa honom
Häst nr 4 skrevs på mig när den skulle reggas som föl
Häst nr 5 är avkomma till häst nr 1
Häst nr 6 skrevs oxå på mig när den skulle reggas som föl
Häst nr 7 (halvblodshingst 1 år 50´) betalade jag själv när häst nr ett såldes
Häst nr 8 (ponnyföl hingst 6 mån) betalade jag själv

Jag skulle absolut kunna tänka mig att ta lån men då till häst i prisklass över 200000

Liknande trådar

Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
711
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
30
· Visningar
2 428
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 861
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka