Betala häst?

Sv: Betala häst?

Det där förutsätter ju att man har någon form av kapital att utgå ifrån, för jag antar att ingen vill ge mig ett hus jag kan sälja/hyra ut.

Någonstans måste man ju börja!

Mitt kapital när jag började var att spara 100kr i månaden när jag var 15 år och bara fick studiebidraget som jag dessutom skulle ha för att handla egna kläder mm.

Men även 1200kr/år kan man göra större om man vill, men visst ju mindre pengar man har destå längre tid tar det att få de större.

Men om man arbetar och har en normal månadslön bör man inte ha mer utgifter än att man kan spara åtminstone 1000kr/mån och då går det betydligt fortare att göra någonting av de pengarna.

Sparat och dragit in på precis allt. Men det är värt varenda klädtrasa och chokladkaka som legat kvar i affären istället för följt med mig hem

Instämmer!

Jag lånade delvis till min häst. Hade sparat ihop 50 000 men hästen kostade 60 000. Kan mycket väl hända att jag gör på samma sätt igen om jag ska köpa ny häst. Prisklassen för den typen av häst jag söker ligger på ca 80- 90 000 i nuläget om man läser annonser. Det skulle ta mig ca 1½ år att spara ihop om jag lägger undan vad min nuvarande häst kostar i månaden dvs ca 5000 kr.

Liten nyfiken fråga till er som sparat ihop till hela summan....vad kostade era hästar och hur lång tid tog det för er att spara?

8000:- per månad under 6 månader. Han kostade mig 45000:- som 1,5 års odräglig parvel ;)

Jag har sparat ihop pengar till hästarna jag har köpt, har dock varit varmblod hittills så inköpet har inte varit så dyrt men sen resten kostar lika mycket som vilken annan ras som helst som ni säkert redan vet ;) :)

Behöver man ens spara ihop pengar för att köpa en varmblodstravare? De är ju snudd på gratis. :D

KL
jag ser det så här jag att ungefärlig månadskostnad på 3000 (detta inkl. resor fram och tillbaka och utrustning m.m) måste jag därmed också kunna spara varje månad (hur ska man annars ens kunna ha hästen sen..).
På ett år är det 36 papp och det är ju en bra summa.
Nu sparar jag inte till en sån dyr häst ens en gång så det kommer gå betydligt snabbare för mej att få ihop inköpssumman..allt utöver får man se som en buffert :laugh:

Jag börjar spara den här månaden och runt jul har jag mer än vad jag behöver :laugh:

kl
Den första sparade jag till i ett halvår, plus fick ett litet bidrag från en som verkligen ville att jag skulle ha hästen.
Den andra lånade jag pengar av min mamma som jag betalar av på varje månad.

kl

Sparat ihop....men så har jag mest köpt "halvklara" hästar som jag fått för en mindre summa och sen fått jobba lite extra med hästarna istället:love:

KL

Jag får nog hjälpa till och bryta trenden.
När jag köpte häst var det inte alls planerat. Att köpa en häst som kostade mer än 25.000:- var definitivt inte planerat.

Ibland dyker det upp möjligheter som jag inte vill säga nej till. Min nuvarande häst var en sådan :).

Jag sålde min motorcykel, lånade resten och köpte min häst, 55.000:-. Som jag ser det är hon en investering i livskvalité, vilket är bra mycket viktigare för mig än många andra saker. Å andra sidan blev det inget större lån, men dock ett lån.

Den andra hästen kostade mig 5000:- och betalades kontant.

Många av de som har båt, husvagn och andra dyrare tillbehör till familjeidyllen har lånat detta på sina hus. Kanske även hästar?

Jag har hellre min häst. Även om hon kunde varit borta dagen efter jag tog lånet. Jag menar inte att man ska vada i skulder, men ett lån är inte den värsta synden man kan begå.

:banana:

kl

Jag betalade min häst med försäkringspengar, och tur var väl det, hade aldrig sparat ihop till det ( självdisciplinen ). Däremot har jag tagit utrustning på kredit. Visserligen färdigbetalt på en månad och avgiftsfritt, men det kändes helt ok för mig. :)

Jag kommrt förhoppningsvis att köpa häst nästa sommar när plugget är klart.
Jobbar ganska mycket extra och de pengarna stoppar jag undan till min kommande häst :)

Min första häst fick jag av mina föräldrar, men de andra jag haft har jag köpt när jag har samlat ihop tillräckligt så jag kan betala direkt.
Någon gång har jag även hittat häst jag har tagit på foder för att sedan köpa loss.

Sparat själv och delbetalat på två gånger. Var en ganska liten summa och en ofärdig äldre häst.

Kan absolut inte tänka mig att ta lån till att köpa en häst.

Har livförsäkring på den jag har med.

KL

Mina första två hästar kallblodstravare 10-12000 och en åring New forest 7000 om jag minns rätt, är ju ändå 14-15år sen. Dom köpte iaf mamma och pappa åt mig, de tog av pengar som var sparade åt mig av dom och far och morföräldrar som jag egentligen skulle få när jag fyllde 18.

tredje hästen som var en travare fick jag gratis av en kompis.

fjärde hästen var en avkomma till kallblodstravaren, där betalade jag seminering och övriga kostnader med pengar jag hade på banken (sparade) vart väl ca 10000-15000 kanske.

Femte hästen var ett fullblodssto kostade 20000 och betalades även hon med sparade pengar.

Sen betäckes denna häst -06 och- 07. -06 kastade hon och -07 fick jag en föllunge e, Okeanos( som tyvärr bara blev 2,5 år.) Dessa betäckningar betalades med sparade pengar.Cca 10000 + 15000 Föllungens veterinär kostnader som väl uppskattningsvis är ca 50000- betalades också med sparade pengar och pengar jag fick när jag sålde New foresten.

Sjunde hästen ett Welsh PB sto åring. köptes av mig och sambo ihop, kostade bara 7500 så var inga stora pengar.

Åttonde hästen ännu en avkomma efter fullblodsstoet e, warsteiner föddes i år. Seminering mm betalades med sparade pengar.

Har ju inte köpt några dyra hästar, men föredrar att köpa såna jag har råd att betala. Köper hellre unghästar /föder upp egna tycker det är roligt att utbilda dom och på så vis kan jag få fina hästar billigt!

Första köptes billigt och såldes dyrt. Andra fick jag som betalning för att jag red in hennes mamma. Tredje fick vi gratis. Fjärde hästen finansierades av försäljningen av den första. Skulle aldrig få för mig att låna till en häst.

*knapplån*

Jag räknar kallt med att det kostar ungefär 4000-5000 kr mer/månad att ha häst, om man jämför med utan (bensinkostnad, uppstallning, skor, extrautgifter etc).

Sparar jag de pengarna i ett år är det en rätt rejäl summa - att handla häst för.

*kl

Häst nr 1 ( 10' ) och nr 2 (symbolisk summa) betalade mina föräldrar.
Häst nr 3 tog jag lån till.
Min andra häst skulle avlivas och jag ville ha en ny häst 'nu' så då tog jag ett lån. Man sparar inte direkt ihop över 50 papp på en månad :p
Häst nummer fyra håller jag på att spara till nu. Har för mkt lån redan (hus) så jag kommer verkligen inte ta på mig mer.

Jag är lite nyfiken på er som "aldrig" skulle få för er att köpa häst. Ni måste ha relativt låg månadskostnader, hög lön eller köper billiga hästar? Som flera redan har skrivit så tar det ju ett par år att få ihop till en BRA häst om man har relativt "vanliga" månadsinkomster/utgifter :p (Okej, om man bor ihop med någon kanske det är annorlunda..)
Själv har jag Utan häst utgifter på över 10 000 i månaden. Dock inkl huslån (~3000) , men det har ju de flesta vuxna människor..
Med ett vanligt jobb kan man inte spara några enorma summor då.

Du kan ju använda dig av andra sparformer än att bara sätta av X kr/månad på ett konto.
Du kan ju sätta de pengarna du vill spara varje månad på något som ger bättre avkastning.

Min högst personliga åsikt är också att folk generellt behöver lära sig att man kan inte ha precis allting och det man verkligen vill ha kan man ändå inte alltid få.
Ibland måste man vänta och kämpa innan man kan skaffa det man faktiskt vill ha.

Jag personligen tycker det är galet att låna hela summan till en häst bara för att man inte vill vänta 1 år som det skulle ta att spara ihop summan istället.

Jag gillar inte att det bara är att låna till allt mentaliteten, det är pga det som det är så många som hamnar i lyxfällan..

Ja, men då måste man ha kunskap i 'andra sparformer'. Det måste ju också vara ett säkert sätt att spara på, annars förlorar man ju kanske sin dröm.

Jag håller till viss del med i det där, jag tycker folk lånar alldeles för mkt, men så länge det inte går över styr så tycker jag inte det är fel att låna. 1 år är som inte så lång tid , men att gå 2,3 år helt utan häst känns inte som något alternativ för Mig.
Varför slösa bort sina allra bästa år på att inte vara lycklig, när det finns hyfsat bra alternativ liksom? :p
Plus att man förlorar så mkt (i erfarenhet och kunskap, typ) på dessa år utan häst.

Jag gillar inte att det bara är att låna till allt mentaliteten, det är pga det som det är så många som hamnar i lyxfällan..
Nej, det är pga idioti som folk hamnar i lyxfällan. :angel: :o
Om man bara använder lite logik så hamnar man inte där.

Liknande trådar

Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
711
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
30
· Visningar
2 428
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 861
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka