Betala häst?

Sv: Betala häst?

Jag håller med dig... Har man bara råd med lånekostnad + de löpande kostnaderna för hästen så är det väl okej att låna.

*kl*
Jag tror nog att det är fler som lånar till hästköp än vad man kanske tror. Kan man låna till bilar/resor/hemelektronik etc så kan man ju låna till en häst. Om man nu lånar pengar och inte är jättetät så är det ju viktigt att man ser över hästens försäkringsskydd så att ens pengar är säkrade om något skulle hända med hästen.

Jag skrev en bok och för pengarna jag fick kunde jag köpa min häst. Det dyra är dock inte att köpa häst - utan att hålla häst i längden.

Vad häftigt! :bow: Vad skrev du för typ av bok? Roman, faktabok, barnbok...? Har du gett ut fler böcker eller gjorde du detta bara för att få ihop till hästen?

Jag har sparat :) Men jag har inte haft några dyra hästar heller.

Jag skulle inte ta ett lån för att köpa häst! (Eller till "nöjen" öht ...)

*knapplån*

Vi har trots A1-försäkring inte fått ut livvärdet på de senaste tre hästarna. Det kan vara värt att ta med i beräkningen när man tar lån och försäkrar hästen och därmed anser sig ha teckning för lånesumman även om hästen skadas/dör.

Själv köper jag inte dyrare häst/bil/whatever än jag har råd att betala kontant. Bostaden är en investering och har ungefär 1/8 av marknadsvärdet i lån.

Jag har använt sparade pengar till alla mina hästköp. Hade tur och fick ett arv på 150.000kr från en avlägsen släkting för 8-10 år sedan, så har inte behövt spara heller utan pengarna har funnits där. :)

Min far hjälpte mig att investera dem väl så förutom att jag köpt 2 hästar (inte samtidigt) och en hel del utrustning för dem så har jag kvar 100.000kr i buffert ifall hästen skulle bli sjuk. Hade jag inte haft dom pengarna hade jag nog gått runt och oroat mig konstant :rofl:

De första två köpte jag inte - hade bara på foder. Den tredje köpte jag för en spottstyver och finansierade ägandet via ett arv (jag gick i skolan och tjänade inga pengar).

Nu har jag gått den långa vägen via studier, lågavlönat jobb och återigen studier till ett välbetalt jobb. Min plan nu är att spara det jag kan under ett år och sedan köpa häst för det. Under tiden ska jag se till att rida för tränare och hitta tillbaka till nivån jag hade förr så att jag är förberedd den dagen jag har pengar sparade och uppfräschade kunskaper.

Jag föredrar att jobba först och köpa sen oavsett inköp, och lån tar jag absolut inte för en så osäker placering som häst. Det räcker med studieskuld och framtida bolån...

Samtliga hästar som passerat genom åren har betalats kontant..... även om en och annan "skänke" häst dykt upp också....

För mig är hästarna en hobby... Alltså ligger deras kostnader i nöjeskontot.. Skulle aldrig få för mig att låna till nöjen....

Det var meningen att jag skulle betala "min" del av hästen (jag och syster delar) med skatteåterbäringen. Vi började kolla lite innan dock för att vi tänkte att det skulle ta ett tag att hitta rätt häst :angel:. Nåja, fick låna pengar i en månad som jag sen betalade tillbaka på en gång när jag väl fick in skatteåterbäringen.

Knapplån

Jag har precis köpt häst och har väl lånat till c:a 75% av kostnaden - utan att jag egentligen har behövt det. Nu har jag oerhört förmånliga lån (från min arbetsplats), men det jag räknar på är:

Vad kostar lånet (här måste man även räkna med skatteavdraget på räntan)?
Vad kostar det att "avsluta" mina investeringar? D v s vilken presumptiv avkastning får jag på dem? Den avkastningen faller bort om jag lägger de på en konsumtionsvara (hästen) = kostnad.

Iom att jag lånar såpass förmånligt och avkastningen på mina investeringar är högre än lånekostnaden så tjänar jag pengar på att låna istället för att ta av mina besparingar. Skulle detta radikalt ändras kan jag alltid betala av lånet direkt.

Bara för att man HAR pengarna betyder det inte att det är det billigaste sättet att köpa något. :idea:

Jag tog lån för att köpa min häst. Varit universitetsstudent i 10 år och inte kunnat spara, men fick direkt ett bra och välbetalt jobb. Jag hade kunnat spara, men jag ville inte vänta, tyckte att jag redan väntat tillräckligt länge.

Min häst är livförsäkrad till inköpsbeloppet samt användbarhetsförsäkrad.

Ni som säger att det dyra med att ha häst inte är inköpet utan att ha den, det beror väl helt på hur mycket hästen kostar? Hur många har behövt punga ut med säg 75 000 (normalpris på en normalhäst) en månad för löpande kostnader för sin häst? (förutsatt att man har hästen försäkrad, annars har man väl en sparad pott för veterinärräkningar).

Fonder, aktier, bostäder mm

Jag tycker om att göra bra affärer ofta, och då behöver man inte spara ohyggliga summor från sin lön för att det ska ge bra avkastning :)

Det är ganska enkelt och så gott som alla normal begåvade människor skulle klara av det men man får ju lägga lite tid på att sätta sig in i hur det fungerar och hitta sin nish :)

Det där förutsätter ju att man har någon form av kapital att utgå ifrån, för jag antar att ingen vill ge mig ett hus jag kan sälja/hyra ut.

Min är betald helt genom lån, men det lånet är betalt sedan ett bra tag tillbaks. Har haft hästen i 7-8 år nu. Kostade en bit över 100 000 kr.

Ni som säger att det dyra med att ha häst inte är inköpet utan att ha den, det beror väl helt på hur mycket hästen kostar? Hur många har behövt punga ut med säg 75 000 (normalpris på en normalhäst) en månad för löpande kostnader för sin häst? (förutsatt att man har hästen försäkrad, annars har man väl en sparad pott för veterinärräkningar).

Det beror ju givetvis både på vad hästen kostar och hur man tex har den uppstallad. Nu var det inte jag som sa det men man menar väl inte att hästen kostar lika mycket i inköp som det kostar att hålla den varje månad, men att hästköpet utslaget över den tid du har hästen ofta är det lilla i sammanhanget? 75 000 kr lägger du troligtvis ut på din häst på ett år eller två och hästen har du förhoppningsvis kvar längre än så.

Javisst, men uppdelat på flera år gör det ju inte samma hål i ekonomin. Det svåra med hästköp är ju att det är mycket pengar på en gång.

Häst 1 och 2 har min pappa köpt.
Häst 3 har jag tagit privatlån för att kunna köpa.

*kl

Det låter som om man skulle vara en sämre hästägare för att man har köpt sin häst för lånade pengar? Ett halvblod med okej stam, gång och grundutbildning kostar idag runt 100 000 kr. Det är inte något man sparar ihop bara sådär, om man inte bor hemma, jobbar heltid och inte har några utgifter. Det viktiga är väl att kunna hålla hästen och ha råd att betala amorteringar och ränta?

Jag har sparat ihop pengar till hästarna jag har köpt, har dock varit varmblod hittills så inköpet har inte varit så dyrt men sen resten kostar lika mycket som vilken annan ras som helst som ni säkert redan vet ;) :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
711
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
30
· Visningar
2 428
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 861
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka