Betala häst?

Sv: Betala häst?

Häst nr 1: sparade pengar
nr 2: delvis banklån
nr 3: fått av pappa (var menat som ett lån men jag fick inte betala tillbaka).

Mamma, pappa, mormor och morfar har varit de som köpt mina hästar till mig, för sparade pengar.

Vad kul att alla sparar, jag har ingen aning vart jag har fått det ifrån - men trodde helt ärligt att många lånade!! Själv är jag i sparträsket =) Har ju något att se iframemot till slut!!

Det är många som tar lån med, men dom vågar nog inte skriva det här nu ;)

Så tror jag att det är för de flesta som sparat till sin häst. Dom som har lån på sina är säkert dom som betalat ganska mycket kanske 100 000 eller ännu mer. Att spara ihop upp till 50 000 går väl med ett normalbetalt jobb men de större summorna tar ju en evighet att komma upp till om man ska försöka ha ett drägligt liv under tiden.
Min köpte jag efter en båtförsäljning annars hade jag nog tagit lån.

Så tror jag att det är för de flesta som sparat till sin häst. Dom som har lån på sina är säkert dom som betalat ganska mycket kanske 100 000 eller ännu mer. Att spara ihop upp till 50 000 går väl med ett normalbetalt jobb men de större summorna tar ju en evighet att komma upp till om man ska försöka ha ett drägligt liv under tiden.
Min köpte jag efter en båtförsäljning annars hade jag nog tagit lån.

Det där håller jag inte med om!

Finns andra sparformer som ger mer pengar snabbare än att bara sätta x antal kr på ett sparkonto varje månad..

Så det behöver inte ta en evighet att spara ihop 100 000kr.

Jag tex sparar mer pengar/år än jag tjänar på mitt jobb...

Men 100 000 -150 000 är ju ingen omöjlig summa att spara ihop om man tänkt att hålla häst och betala ett lån.

Tittade på fackets medlemslån hos swedbank, sådana brukar vara rätt bra villkor. 100 000 på fyra år blir en månadskostnad på över 2000.
Säg att det kostar 4000 i månaden att ha häst och lånet kostar lite över 2000 så är det sex tusen i månaden.

6000X12 är 72 000 på ett år.

Ingen av hästarna har köpts för lånade pengar. Visst kan man låna till häst om kalkylen går ihop, men jag vill inte ha lån på något som kan skadas så lätt som en häst. Livförsäkring minst upp till lånat belopp skulle vara en förutsättning men det kan hända saker som försäkringen inte täcker. Inte så kul att betala på ett lån utan häst, och det är verkligen uppförsbacke tills man kan skaffa nästa.

Jag har aldrig lånat för att köpa häst, då har jag ändå ganska många hästar.
Jag funderar inte ens på att köpa en häst om jag inte har pengarna till det.
Inte heller har mina föräldrar någonsin betalat en krona för mina hästar. Jag har betalat allt själv. Samma för min dotter som fått jobba ihop till sina hästar själv.

Jag har aldrig lånat för att köpa häst, då har jag ändå ganska många hästar.
Jag funderar inte ens på att köpa en häst om jag inte har pengarna till det.
Inte heller har mina föräldrar någonsin betalat en krona för mina hästar. Jag har betalat allt själv. Samma för min dotter som fått jobba ihop till sina hästar själv.
:eek:

Jag har fått min häst av min farmor. Tidigare har jag haft foderhästar.

För mig hade det gjort det eftersom jag inte har varit förutseende nog att ha ett kapital att investera. För jag antar att det är investeringar som ger dig avkastning som gör det "snabbt" att spara ihop stora summor. Dessutom har jag familj att ta hänsyn till, så att dra i svångremmen till havregrynsgrötsnivå är inget alternativ.
KL
Jag tycker det är dumt att vara fördömande gentemot folk som tar lån på sina hästar. Att ta lån betyder ju inte nödvändigtvis att man inte har råd att ha häst, det kan ju också vara så att man helt enkelt inte har lust att vänta.
Ska man inte kunna ha lån på hästen tycker jag inte heller att man ska ha det på bilen, transporten etc. Bilar går också sönder och där är det ju en garanterad värdeminskning. Sen behöver inte bilen samma omsorg men många är beroende av den för att kunna sköta sin häst.

Jag tycker det är dumt att vara fördömande gentemot folk som tar lån på sina hästar. Att ta lån betyder ju inte nödvändigtvis att man inte har råd att ha häst, det kan ju också vara så att man helt enkelt inte har lust att vänta.

Instämmer!

Jag lånade delvis till min häst. Hade sparat ihop 50 000 men hästen kostade 60 000. Kan mycket väl hända att jag gör på samma sätt igen om jag ska köpa ny häst. Prisklassen för den typen av häst jag söker ligger på ca 80- 90 000 i nuläget om man läser annonser. Det skulle ta mig ca 1½ år att spara ihop om jag lägger undan vad min nuvarande häst kostar i månaden dvs ca 5000 kr.

Liten nyfiken fråga till er som sparat ihop till hela summan....vad kostade era hästar och hur lång tid tog det för er att spara?

Ja varför är det så negativt att låna ??? Jag har sparat ihop en del och resten har jag lånat på banken. Tog ett medlemslån och det blir inte många hundra lappar i månaden :bump:

Häst nr 1: Betalade min mormor, men han kostade bara 5000 så det var inte så farligt

Nr 2: Betalade mamma och pappa till största del. Även fast jag var jättestolt som hade spart och jobbat ihop till 4500. Vilket inte var så jättemycket eftersom ponnyn kostade betydligt mer.

Nr 3: Blev delvis betald med den summan jag fick vid försäljning av min ponny. Fick lite pengar av farmor & farfar. Resten la min föräldrar.

Nr 4: Sparde i hop till hälften, därefter pengar från t-märkningen av min förra häst och ett lån av mamma och pappa

*kl*

Jag har tagit lån för att köpa min häst, på hela summan som hästen kostade. Men för det var det inte en dyr häst.

Jag hade pluggat och varit utan häst i några år och när jag fick jobb ville jag helt enkelt inte vänta ännu längre innan jag kunde köpa häst.

Inget jag ångrar och snart är lånet avbetalt.
Skulle hästen behövas avlivas, så har jag ju en livförsäkring som skulle kunna betala av lånet.

Inget konstigt med det!

Men jag är också nyfiken på hur mkt ni har sparat ihop till era hästar och på hur kort tid?

Det där håller jag inte med om!

Finns andra sparformer som ger mer pengar snabbare än att bara sätta x antal kr på ett sparkonto varje månad..

Så det behöver inte ta en evighet att spara ihop 100 000kr.

Jag tex sparar mer pengar/år än jag tjänar på mitt jobb...

Det låter ju bra :)
Hur har du lyckats med det?

Instämmer!

Jag lånade delvis till min häst. Hade sparat ihop 50 000 men hästen kostade 60 000. Kan mycket väl hända att jag gör på samma sätt igen om jag ska köpa ny häst. Prisklassen för den typen av häst jag söker ligger på ca 80- 90 000 i nuläget om man läser annonser. Det skulle ta mig ca 1½ år att spara ihop om jag lägger undan vad min nuvarande häst kostar i månaden dvs ca 5000 kr.

Liten nyfiken fråga till er som sparat ihop till hela summan....vad kostade era hästar och hur lång tid tog det för er att spara?

Jag kan tycka att det är okej att låna en liten del, med betoning på en liten del till en häst eller bil eller vad det nu må vara om man just har hittat hästen med stort H och den inte kommer att vänta på att man ska hinna spara ihop de sista slantarna.
Men hur det än är, behöver man ta lån till allt har man inte råd och snart är det lyxfällan nästa...
Tyvärr är det inte ovanligt, framförallt bland yngre ca 20-40 år.

Min senaste häst som jag betalade helt själv kostade 78 000kr och det sparade jag ihop på ca 6 månader.
Det är lite olika beroende på ekonomin där ute i världen vill bete sig och hur mkt jag kan tänkas att spara från lönen varje månad.
Om jag skulle vilja köpa en till i samma prisklass idag kan jag göra det idag för jag har sparpengar över till det så där skulle jag inte behöva spara någonting :)

Gamla pållen: Fick av föräldrarna som 16-åring
Lilla pållen (nåja medelåldern närmar sig...): Sparade pengar

Nu tillhör inte mina hästar den högsta prisklassen, så kontant betalning var inget problem. Dock är jag av den uppfattningen att man lånar bara pengar till nödvändiga saker (hus/bostadsrätt + _ev._ bil). Hästar är enbart nöje för mig och då jag inte kan lägga 150000 kontant så får jag "nöja" mig med billigare häst eller vänta tills jag har sparat ihop mer. Jag vill ha en rejäl buffert ifall det händer något med hästarna eller något annat i livet och inte ligga så på marginalen att jag behöver ta lån.

Jag kan förstå er som tävlar i högre klasser att ni tar lån för att få eran drömhäst men för mig som hobbyryttare är det inget alternativ.

Det låter ju bra :)
Hur har du lyckats med det?

Fonder, aktier, bostäder mm

Jag tycker om att göra bra affärer ofta, och då behöver man inte spara ohyggliga summor från sin lön för att det ska ge bra avkastning :)

Det är ganska enkelt och så gott som alla normal begåvade människor skulle klara av det men man får ju lägga lite tid på att sätta sig in i hur det fungerar och hitta sin nish :)

Jag kan tycka att det är okej att låna en liten del, med betoning på en liten del till en häst eller bil eller vad det nu må vara om man just har hittat hästen med stort H och den inte kommer att vänta på att man ska hinna spara ihop de sista slantarna.
Men hur det än är, behöver man ta lån till allt har man inte råd och snart är det lyxfällan nästa...
Tyvärr är det inte ovanligt, framförallt bland yngre ca 20-40 år.

Lånar delvis ditt svar, men skriver allmänt.

Men att man lånar till häst betyder inte per automatik att man lånar till "allt". Det handlar väl mest om att man behöver ha kontroll över sin totala kreditsituation och att man har råd att betala på lånen. Har man god ekonomi i övrigt och en stabil inkomst men inte vill vänta för länge innan man skaffar häst kan jag mycket väl förstå att man vill ta ett lån när drömhästen dyker upp.

Jag har absolut inga problem med att andra lånar till häst och för mig har det ingen större betydelse att häst hamnar under kategorin nöje. Det som främst gör att jag inte vill låna till häst handlar mer om att jag tycker att det är för stor risk att hästen skadar sig eller dör och jag blir stående med ett lån och en försäkring som inte täcker av någon anledning, på samma vis som jag inte skulle låna till en resa och behöva betala på den i efterhand.

Hobby-/hemmaryttare eller satsande tävlingsryttare har väl inte så stor betydelse så länge man har råd med lånet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
711
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
30
· Visningar
2 428
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 861
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv