I senaste Ridsport, nr 16, togs ett ämnet angående hur man gör ekonomiskt som medryttare. Det har troligen varit uppe här också en hel del, hur gör ni? I insändaren i Ridsport var det en pappa till en som hade en blogg angående detta och han anser inte att man ska betala något eftersom det är en win-win situation. Han gjorde t ex en jämförelse med folk som vill ha sina hundar rastade av andra- det betalar man för och ansåg att unga flickor utnyttjas ekonomiskt av hästägare som tar ut pengar för att man ska få vara det. Han hade också exemplet på att man betalar 1600:-/månad för att vara medryttare till en häst ganska centralt i Stockholm och där kostar stallplatserna tydligen 4-5000:-/månad, men hans åsikt var att man som hästägare själv skulle bära det ekonomiska.
Själv har jag haft både bekanta och andra jag egentligen inte kände från början som har ridit mina hästar förr när jag hade flera ridhästar, då skötte de hästen helt den dagen dvs mockning och fodring och jag skulle nog aldrig få för mig att ta betalt för det. Jag har dock aldrig haft så dyra stallplatser som i Stockholm. Utnyttjat små flickor, det har jag aldrig gjort, mina "medryttare" har varit i min egen ålder. Om medryttaren har velat tävla eller träna med hästen har de dock fått bekostat detta själva.
Hur gör ni som har medryttare och hur tänker ni?
Själv har jag haft både bekanta och andra jag egentligen inte kände från början som har ridit mina hästar förr när jag hade flera ridhästar, då skötte de hästen helt den dagen dvs mockning och fodring och jag skulle nog aldrig få för mig att ta betalt för det. Jag har dock aldrig haft så dyra stallplatser som i Stockholm. Utnyttjat små flickor, det har jag aldrig gjort, mina "medryttare" har varit i min egen ålder. Om medryttaren har velat tävla eller träna med hästen har de dock fått bekostat detta själva.
Hur gör ni som har medryttare och hur tänker ni?